Buch, Englisch, Band 10, 680 Seiten, Format (B × H): 157 mm x 236 mm, Gewicht: 1066 g
Reihe: Studies in Intermediality
Theory and Typology, Literature-Music Relations, Transmedial Narratology, Miscellaneous Transmedial Phenomena
Buch, Englisch, Band 10, 680 Seiten, Format (B × H): 157 mm x 236 mm, Gewicht: 1066 g
Reihe: Studies in Intermediality
ISBN: 978-90-04-34663-5
Verlag: Brill
Autoren/Hrsg.
Fachgebiete
Weitere Infos & Material
Contents
Preface
Walter Bernhart
Part I: Intermediality: Theory and Typology
1 Intermedialität als neues Paradigma der Literaturwissenschaft? Plädoyer für eine literaturzentrierte Erforschung der Grenzüberschreitungen zwischen Wortkunst und anderen Medien am Beispiel von Virginia Woolfs “The String Quartet” [1996]
2 Towards a Functional Analysis of Intermediality: The Case of Twentieth-Century Musicalized Fiction [2002]
3 Intermedialität – ein weites Feld und eine Herausforderung für die Literaturwissenschaft [2002]
4 Möglichkeiten und Grenzen der Übertragung literaturwissenschaftlicher Terminologie auf Gegenstände der Kunstwissenschaft: Überlegungen zu einem Weg interdisziplinärer Verständigung am Beispiel von ‘Erzählsituationen’ und ‘Metafiktion’ [2007]
5 The Relevance of Mediality and Intermediality to Academic Studies of English Literature [2008]
6 Intermedialität und mediale Dominanz: typologisch, funktionsgeschichtlich und akademisch-institutionell betrachtet [2010]
7 Intermedialität: Konzept, literaturwissenschaftliche Relevanz, Typologie intermedialer Formen [2014]
Part II: Literature-Music Relations
8 Can Stories Be Read as Music? Possibilities and Limitations of Applying Musical Metaphors to Fiction [1992]
9 Musicalized Fiction and Intermediality: Theoretical Aspects of Word and Music Studies [1999]
10 "Willst zu meinen Liedern deine Leier drehn?": Intermedial Metatextuality in Schubert’s “Der Leiermann” as a Motivation for Song and Accompaniment and a Contribution to the Unity of Die Winterreise [2001]
11 Language and/or Music as Man’s 'Comfort'? Beckett’s Metamedial Allegory Words and Music [2005]
12 Metafiction and Metamusic: Exploring the Limits of Metareference [2007]
13 Metamusic? Potentials and Limits of ‘Metareference’ in Instrumental Music: Theoretical Reflections and a Case Study (Mozart’s Ein musikalischer Spaß) [2010]
Part III: Transmedial Narratology
14 Das Problem der Narrativität in Literatur, bildender Kunst und Musik: Ein Beitrag zu einer intermedialen Erzähltheorie [2002]
15 Narrative and Narrativity: A Narratological Reconceptualization and its Applicability to the Visual Arts [2003]
16 Narrativity in Instrumental Music? A Prototypical Narratological Approach to a Vexed Question [2008]
17 Narratology and Media(lity): The Transmedial Expansion of a Literary Discipline and Possible Consequences [2011]
18 Framings of Narrative in Literature and the Pictorial Arts [2014]
Part IV: Miscellaneous Transmedial Phenomena
19 Intermedial Iconicity in Fiction – Tema con variazioni [2003]
20 Metalepsis as a Transgeneric and Transmedial Phenomenon: A Case Study of the Possibilities of ‘Exporting’ Narratological Concepts [2005]
21 Mise en cadre – a Neglected Counterpart to mise en abyme: A Frame-theoretical and Intermedial Complement to Classical Narratology [2010]
22 Wiederholung bzw. Ähnlichkeit in der (Sprach-)Kunst als sinnstiftende formale Selbstreferenz [2014]
Sources
Bibliography of Publications on Intermediality by Werner Wolf
Index