E-Book, Deutsch, 416 Seiten
Steinhäuser / Øystese Godly Play - European Perspectives on Practice and Research Gott im Spiel - Europäische Perspektiven auf Praxis und Forschung
1. Auflage 2018
ISBN: 978-3-8309-8630-0
Verlag: Waxmann Verlag GmbH
Format: PDF
Kopierschutz: PC/MAC/eReader/Tablet/DL/kein Kopierschutz
E-Book, Deutsch, 416 Seiten
ISBN: 978-3-8309-8630-0
Verlag: Waxmann Verlag GmbH
Format: PDF
Kopierschutz: PC/MAC/eReader/Tablet/DL/kein Kopierschutz
Wie kann Godly Play / GOTT IM SPIEL beforscht werden? Kann es so etwas geben wie 'belastbare Evidenz' im Kontext spiritueller Bildung? Welche Fragen sollten gestellt werden und welche Ergebnisse liegen bereits vor? In diesem Buch wird eine erste Forschungsbilanz in europäischer Perspektive gewagt. In einem breiten Themenspektrum veranschaulichen Projektberichte den Zusammenhang zwischen inhaltlichen Aspekten und möglichen Forschungsstrategien sowie dabei anzuwendenden ethischen Kriterien. Leserinnen und Leser erhalten methodologische Orientierung über qualitative wie quantitative Designs mit ihren jeweiligen Verfahren der Datenerhebung und -auswertung. Das Buch enthält auch Berichte aus 18 europäischen Ländern, in denen über die religionskulturellen Einbettungen informiert und die Diversität der Entwicklungen verdeutlicht wird. Die meisten Beiträge sind in englischer Sprache verfasst, einige in deutsch. Alle enthalten Zusammenfassungen in der jeweils anderen Sprache.
Autoren/Hrsg.
Weitere Infos & Material
1;Book Cover / Buchtitel;2
1.1;Imprint / Impressum;4
1.2;Contents/Inhalt;7
2;Preface;11
3;Vorwort;12
4; Introduction 1: Content and Structure of this book (Rune Øystese);13
4.1;1 How this book came about;13
4.2;2 Overview of the contents;13
4.3;3 How to use this book;17
4.4;4 Why this book is bilingual;18
4.5;5 About the Modest Aims of this Book;18
5; Einführung 1: Inhalt und Struktur dieses Buches (Rune Øystese);20
5.1;1 Wie dieses Buch entstand;20
5.2;2 Inhaltlicher Überblick;20
5.3;3 Zum Gebrauch dieses Buches;25
5.4;4 Warum dieses Buch zweisprachig ist;26
5.5;5 Die moderaten Intentionen dieses Buches;26
6;Introduction 2: Research on Godly Play (Martin Steinhäuser);28
6.1;1 Why Research Godly Play?;28
6.2;2 Research History and Strategies;32
6.2.1;2.1 Foundational Research by Jerome Berryman;32
6.2.2;2.2 International Research Interests;34
6.3;3 Types of Godly Play Research;38
6.4;4 Questions and Content;40
6.5; Sources/Quellen;42
6.6; Appendix;44
7; Einführung 2: Godly Play und Forschung;46
7.1;1 Warum Godly Play beforschen?;47
7.2;2 Forschungsgeschichte und Forschungsstrategien;50
7.2.1;2.1 Gründungsforschung und Normative des Erfinders;50
7.2.2;2.2 Internationale Forschungsinteressen;52
7.3;3 Richtungen der Beforschung von Godly Play / Gott im Spiel;57
7.4;4 Welche Fragen, welche Inhalte?;59
7.5; Literatur;62
8;Part A: Where it all happens – Country Reports;63
8.1;The European Growth of Godly Play (Peter Privett);65
8.1.1;Zusammenfassung;65
8.1.2;1 Beginnings;65
8.1.3;2 Training;67
8.1.4;3 Translation;68
8.1.5;4 Compromise;68
8.1.6;5 Organization and Support;69
8.1.7;6 Challenges;69
8.1.8; References;70
8.2;Godly Play in Belarus (Alesya Avsievich and Tanya Manulik);71
8.2.1;1 General Information;71
8.2.2;2 How Godly Play Came to Belarus;71
8.2.3;3 Godly Play in Belarus today;72
8.2.4;4 Perspectives;73
8.3;Godly Play in Belgium (Flanders and Brussels) (Katie Velghe);74
8.3.1;1 General Information;74
8.3.2;2 How Godly Play Came to Belgium;74
8.3.3;3 Godly Play in Belgium today;74
8.3.4;4 Perspectives;75
8.4;Godly Play in the Czech Republic (Petra Bandhauer);77
8.4.1;1 General Information;77
8.4.2;2 How Godly Play Came to the Czech Republic;77
8.4.3;3 Godly Play in the Czech Republic today;78
8.4.4;4 Perspectives;78
8.5;Godly Play in Denmark (Erik Holmgaard);79
8.5.1;1 General Information;79
8.5.2;2 How Godly Play Came to Denmark;79
8.5.3;3 Godly Play in Denmark today;79
8.5.4;4 Training;79
8.5.5;5 Perspectives;80
8.6;Godly Play in Estonia (Eha Kraft, Maria Põldaru, Mari Vahermägi);81
8.6.1;1 General Information;81
8.6.2;2 How Godly Play Came to Estonia;81
8.6.3;3 Godly Play in Estonia today;82
8.7;Godly Play in Finland (Anita Ahtiainen);83
8.7.1;1 General Information;83
8.7.2;2 How Godly Play Came to Finland;83
8.7.3;3 Godly Play in Finland today;84
8.7.4;4 Outside Finland;85
8.7.5;5 Deep Talk – Spin-off from Godly Play;85
8.8;Godly Play in Germany (Martin Steinhäuser);86
8.8.1;1 General Information;86
8.8.2;2 How Godly Play Came to Germany;86
8.8.3;3 Godly Play in Germany today;87
8.8.4;4 Perspectives;88
8.9; Godly Play in Ireland (Kate Cavanagh);89
8.9.1;1 General Information;89
8.9.2;2 How Godly Play Came to Ireland;89
8.9.3;3 Godly Play in Ireland today;90
8.9.4;4 Perspectives;91
8.10;Godly Play in Latvia (Anita Kazaka);92
8.10.1;1 General Information;92
8.10.2;2 How Godly Play Came to Latvia;92
8.10.3;3 Godly Play in Latvia today;93
8.10.4;4 Perspectives;94
8.11;Godly Play in The Netherlands (Christi Loor, Irma Visser);95
8.11.1;1 General Information;95
8.11.2;2 How Godly Play Came to the Netherlands;95
8.11.3;3 Godly Play in The Netherlands today;96
8.11.4;4 The Future of Godly Play in The Netherlands;97
8.12;Godly Play in Norway (Rune Øystese);98
8.12.1;1 General Information;98
8.12.2;2 How Godly Play Came to Norway;98
8.12.3;3 Organizational Matters;99
8.12.4;4 Challenges;99
8.12.5;5 Perspectives;100
8.13;Godly Play in Russia (Asmic Arutyunova, Tuula Valkonen);101
8.13.1;1 General Information;101
8.13.2;2 How Godly Play Came to Russia;101
8.13.3;3 Godly Play in Russia today;102
8.13.4;4 Perspectives;103
8.14;Godly Play in Scotland (Alex Mackenzie);104
8.14.1;1 General Information;104
8.14.2;2 How Godly Play Came to Scotland;104
8.14.3;3 Godly Play in Scotland today;105
8.14.4;4 Perspectives;105
8.15;Godly Play in Spain (David Pritchard);107
8.15.1;1 General Information;107
8.15.2;2 How Godly Play Came to Spain;107
8.15.3;3 Godly Play España today;108
8.15.4;4 Recent Developments and Perspectives;109
8.16;Godly Play in Sweden (Elin Rundh Dapo);111
8.16.1;1 General Information;111
8.16.2;2 How Godly Play Came to Sweden;111
8.16.3;3 Godly Play in Sweden today;111
8.16.4;4 Perspectives;112
8.17;Godly Play in Switzerland (Caroline Baertschi);113
8.17.1;1 General Information;113
8.17.2;2 Godly Play in Switzerland: A Collection of Stories;114
8.17.2.1;2.1 French Switzerland: How Godly Play Developed in Geneva;114
8.17.2.2;2.2 German Switzerland;115
8.17.3;3 Godly Play in Switzerland today: Perspectives;116
8.18;Godly Play in the United Kingdom (Peter Privett);117
8.18.1;1 General Information;117
8.18.2;2 How Godly Play Came to the UK;117
8.18.3;3 Godly Play in the UK today;118
8.18.4;4 Perspectives;119
8.19;Where in the World is Godly Play? An Overview of the Global Godly Play Community (Andrew Sheldon);120
8.19.1;Zusammenfassung;120
8.19.2;1 In the Beginning;120
8.19.3;2 The Second Generation;121
8.19.4;3 To the UK and Europe;122
8.19.5;4 To the Ends of the Earth;122
8.19.6;5 Godly Play and Ecumenism;123
8.19.7;6 The Third Generation;124
8.19.8;7 Where in the World is Godly Play?;124
8.19.9;8 Godly Play: A Global Circle;125
9;Part B: Foundational Reflections on Theory and Methodology;127
9.1;The Integrity of Godly Play as an Object for Research. A Consideration of its Development, Assumptions, and Conceptual Unity (Jerome W. Berryman);129
9.1.1;Zusammenfassung;129
9.1.2;1 The Opening of the Process: 1960;130
9.1.3;2 Scanning: 1960–1970;130
9.1.4;3 Insight: 1970–1974;131
9.1.5;4 Development: 1974–2017;131
9.1.5.1;4.1 Implementing Montessori and Cavalletti;131
9.1.5.2;4.2 William James and the Art of Teaching;133
9.1.5.3;4.3 Publishing Godly Play Theory;134
9.1.5.4;4.4 Soft Closure: 2018;135
9.1.6;5 The Scientific Plausibility for Godly Play's Key Assumptions;135
9.1.7;6 What, then, Is the Entity to Be Researched?;137
9.1.8;7 Conclusion;138
9.1.9; References;139
9.2;Children's Voice and Theology. Godly Play in a Broader Perspective (Friedrich Schweitzer);141
9.2.1;Zusammenfassung;141
9.2.2;1 Introduction;141
9.2.3;2 Broadening the Approach: European Perspectives on Godly Play;142
9.2.4;3 Godly Play and Children as Theologians;145
9.2.4.1;3.1 Theology by Children;145
9.2.4.2;3.2 Theology with Children;146
9.2.4.3;3.3 Theology for Children;147
9.2.5;4 Theology of Childhood;148
9.2.6; References;150
9.3;„Das war spannend und jetzt fühle ich mich anders.“ Über die gegenseitige Befruchtung von Kindertheologie und Godly Play (´Petra Freudenberger-Lötz);151
9.3.1;Summary;151
9.3.2;1 Ein Schlüsselerlebnis;151
9.3.3;2 Charakteristika Theologischer Gespräche: ihre Chancen und ihre Grenzen;152
9.3.4;3 Hintergrundwissen: Einbruchstellen des Glaubens;152
9.3.4.1;3.1 Der Weltbildparadigmenwechsel wird vorgenommen aufgrund des vorherrschenden naturwissenschaftlichen Zugangs zur Welt;153
9.3.4.2;3.2 Die Religionskritik erwacht aufgrund der Fähigkeit zur Mittelreflexion;153
9.3.4.3;3.3 Die Theodizeefrage erwacht aufgrund der Erfahrung des Nicht-Eingreifens Gottes;153
9.3.5;4 Godly Play und die Möglichkeit eines neuen Zugangs;154
9.3.6;5 Vergleich der inneren Struktur beider Ansätze;155
9.3.6.1;5.1 Die Struktur eines Theologischen Gespräches;155
9.3.6.2;5.2 Die Struktur einer Godly Play Einheit;156
9.3.6.3;5.3 Sich über die Ergründungsfragen hinaus wagen;158
9.3.7;6 Möglichkeiten der Weiterentwicklung;158
9.3.8; Literatur;160
9.4;Kinder als Forschende (Carolin Magdalena Altmann, Johanna Kallies-Bothmann und Marie Sophie Kitzinger);161
9.4.1;Summary;161
9.4.2; Einleitung;161
9.4.3;1 Zum Forschungsbegriff;161
9.4.3.1;1.1 Entwicklungspsychologische Einsichten;161
9.4.3.2;1.2 Konstruktivismus;162
9.4.4;2 Zum Forschungsbegriff aus pädagogischer Sicht;163
9.4.4.1;2.1 Reformpädagogik/Montessori-Pädagogik;163
9.4.4.2;2.2 Freinet-Pädagogik;163
9.4.4.3;2.3 Reggio-Pädagogik;164
9.4.4.4;2.4 Forschen als menschliche Grundfähigkeit;165
9.4.4.5;2.5 Beteiligung von Kindern auf der Meta-Ebene;165
9.4.4.6;2.6 Religionspädagogische Perspektive – Kindertheologie;166
9.4.5;3 Zum Forschungsbegriff aus sozialwissenschaftlich-empirischer Sicht;166
9.4.6;4 Zusammenführung;168
9.4.7;5 Ausblick: Kinder als Forschende in Godly Play;169
9.4.8; Literatur;171
9.5;Research on Godly Play. What can be Learned from Montessori Research? (John Chattin-McNichols);175
9.5.1;Zusammenfassung;175
9.5.2; Introduction;175
9.5.3;1 Research Problems in Montessori;176
9.5.4;2 Categories of Academic Research on Montessori and Analogs for Godly Play;178
9.5.5;3 Teacher or Practitioner Research;179
9.5.6;4 Some Ideas for Qualitative and Quantitative Research on Godly Play;181
9.5.6.1;4.1 Some Qualitative or Mixed Methods Ideas Include:;181
9.5.6.2;4.2 Some Quantitative or Mixed Methods Ideas Include:;182
9.5.7; References;183
9.6;Die Vorstellung Gottes. Eine phänomenologisch-hermeneutische Studie zum Begriff der Imagination bei Godly Play/Gott im Spiel (Martin Steinhäuser);184
9.6.1;Summary;184
9.6.2;Einleitung;184
9.6.3;1 Imagination in Aktion – Begriff und Merkmale;185
9.6.3.1;1.1 Visualität;185
9.6.3.2;1.2 Innenseite von Erfahrungen;186
9.6.3.3;1.3 Körperlichkeit;187
9.6.3.4;1.4 Lösungswege erkunden;188
9.6.3.5;1.5 Die halbdurchlässige Grenze;189
9.6.3.6;1.6 Realität kreativ verändern;190
9.6.3.7;1.7 Die Bedeutung des Anderen;191
9.6.4;2 Imagination in theoretischer Reflexion;192
9.6.4.1;2.1 Imagination im Konzept von Godly Play;192
9.6.4.2;2.2 Die Vorstellung Gottes in konzeptioneller Reflexion;193
9.6.5;3 Qualitätsmaßstäbe für die Praxis von Godly Play / Gott im Spiel;197
9.6.5.1;3.1 Materialien;197
9.6.5.2;3.2 Sprache;197
9.6.5.3;3.3 Curriculum;197
9.6.5.4;3.4 Spiel und kreative Tätigkeit;198
9.6.5.5;3.5 Stimulierende Haltung;198
9.6.6; Literatur;199
9.7;Jesus und die Kinder (Mk 10,13–16parr.) als Begründung des religionspädagogischen Perspektivenwechsels? Eine kritisch-exegetische Studie (Ursula Ulrike Kaiser);201
9.7.1;Summary;201
9.7.2;1 Hinführung zum Thema;201
9.7.3;2 Die Erzählung von der Kindersegnung und deren interpretative Leerstellen;203
9.7.4;3 Wie ein Kind – Die spezifische Aufnahme von Mk 10,15 in Mt 18,3;206
9.7.5;4 Statusverzicht und die Verheißung des Gottesreiches;207
9.7.6;5 Schluss;209
9.7.7; Literatur;210
9.8;Godly Play and the Catechesis of the Good Shepherd. A Theological Comparison (Dominic Black);211
9.8.1;1 Introduction;211
9.8.2;2 The Development and Dissemination of Godly Play;212
9.8.3;3 Biblical Theology;214
9.8.4;4 A Theocentric Emphasis;216
9.8.5;5 Eschatology;218
9.8.6;6 Conclusions;219
9.8.7;References;219
9.9;What Makes Telling Bible Stories Important? (Rune Øystese);221
9.9.1;Zusammenfassung;221
9.9.2;1 Introduction;221
9.9.3;2 The Alternative to Telling Stories;221
9.9.4;3 Why Tell Stories;222
9.9.5;4 Grand Narratives;224
9.9.6;5 Comparing Narratives;226
9.9.6.1;5.1 The Secular-Humanist Grand Narrative;226
9.9.6.2;5.2 The Grand Narrative of Consumerism;227
9.9.6.3;5.3 The Christian Grand Narrative;227
9.9.6.4;5.4 The Relationship between the Grand Narratives;228
9.9.7;6 The Ambiguity of a Grand Narrative;228
9.9.8;7 Telling Bible Stories as Part of the Christian Narrative;229
9.9.8.1;7.1 How do we Tell the Stories as Metaphors, Connecting to Lived Life?;230
9.9.8.2;7.2 To Promote an Imaginative Process;232
9.9.9; References;232
9.10;The Ideal and the Real. Reflections on the Ethics of Communicating the Gospel to Children (Henrik Syse);234
9.10.1;Zusammenfassung;234
9.10.2;1 Introduction;234
9.10.3;2 Power, Vulnerability, and Authenticity;235
9.10.4;3 Conclusion;237
9.10.5; References;238
9.11;Responses to Henrik Syse (Katie Velghe, Christian Kahrs, Juha Luodeslampi);239
9.11.1; Good Questions – Katie Velghe;239
9.11.2; About Preachers and Presenters – Christian Kahrs;241
9.11.3; Ethical Quality from the Godly Play World – Juha Luodeslampi;244
9.12;Respecting Boundaries. Ethical Standards in Theological Research Involving Children (Mirjam Zimmermann);248
9.12.1;Zusammenfassung;248
9.12.2;1 Introduction: Practical Examples from the Field;248
9.12.3;2 Existing Ethical Guidelines;249
9.12.4;3 Boundaries in Planning Research;252
9.12.4.1;3.1 Planning the Research Design;252
9.12.4.2;3.2 Choosing the Methodology: for example, Designing a Questionnaire;254
9.12.4.3;3.3 Applying for Ethical Clearance;255
9.12.5;4 Boundaries in Collecting Data;256
9.12.5.1;4.1 Children Are Vulnerable;256
9.12.5.2;4.2 Children Have Different Competences;257
9.12.6;5 Boundaries in Evaluation: Analysing and Interpreting Data;259
9.12.6.1;5.1 Reflected Subjectivity;260
9.12.6.2;5.2 Children as Interpreters;261
9.12.7;6 Boundaries in the Publication of Results;262
9.12.7.1;6.1 Protecting the Research Participants;262
9.12.7.2;6.2 Reporting back to Research Respondents;262
9.12.8;7 Conclusions;262
9.12.9; References;263
9.13;Participatory Awareness. Researching the Process of Introducing Godly Play in a Church Setting (Martin Steinhäuser);266
9.13.1;Zusammenfassung;266
9.13.2;1 Before the Research Starts;266
9.13.2.1;1.1 Leading Hypotheses and Leading Question;266
9.13.2.2;1.2 Literature Overview of the Leading Hypothesis and Research Question;267
9.13.2.3;1.3 Interim Result;269
9.13.3;2 Developing and Applying a Design for the Research;269
9.13.3.1;2.1 Defining a Theoretical and Empirical Frame for the Research;269
9.13.3.2;2.2 Choosing a Field and Clarifying the Bias;270
9.13.3.3;2.3 Collecting Data: Using Multiple Methods and Perspectives in a Cumulative Process;272
9.13.3.4;2.4 Interpreting Data and Aiming at a ‘Grounded Theory’;274
9.13.3.5;2.5 Validating the Results;277
9.13.4;3 Summary and Outlook;278
9.13.5; References;279
10;Part C: Examples of Empirical Research Projects;281
10.1;The Desire for God. Irish Children's Voices on Spiritual Education (Cora O'Farrell);283
10.1.1;Zusammenfassung;283
10.1.2;1 Introduction;283
10.1.3;2 Rationale for the Study;283
10.1.4;3 Context of the Study;284
10.1.5;4 Methodology;285
10.1.6;5 The Research Process and Findings;285
10.1.6.1;5.1 Phase One of the Research;285
10.1.6.2;5.2 Phase Two of the Research;286
10.1.6.3;5.3 Phase Three of the Research;288
10.1.7;6 Conclusion;292
10.1.8; References;292
10.2;Experiences of Godly Play in Flanders. Research with Secondary School Adolescents (Annemie Dillen and Jeroen Hendrickx);293
10.2.1;1 Introduction;293
10.2.2;2 Research Methodology;294
10.2.3;3 Results;295
10.2.4;4 Discussion & Conclusion;299
10.2.5; References;302
10.3;Stalking the Wild Silence. Outline of a Proposed Investigation into Children's Experiences of the Silence Generated by Godly Play (Lisa Debney);303
10.3.1;Zusammenfassung;303
10.3.2;1 Silence and Godly Play;304
10.3.3;2 So what Elements of Godly Play Invite Silence?;305
10.3.4;3 So what might these Experiences of Silence Offer in the Context of Primary School Education?;306
10.3.5;4 Research Design: Or how to Stalk a Wild Silence;307
10.3.6; References;310
10.4;Building the Circle on the Same Eye Level. Inclusive Playfulness in Godly Play (Wolfhard Schweiker and Elke Theurer-Vogt);311
10.4.1;Zusammenfassung;311
10.4.2;1 Question and Current State of Discussion;311
10.4.3;2 Explorative Study;312
10.4.4;3 Description and Analysis;314
10.4.4.1;3.1 Building the Circle;314
10.4.4.2;3.2 Storytelling andWondering;315
10.4.4.3;3.3 Response Time;316
10.4.4.4;3.4 The Feast;317
10.4.5;4 Results and Outlook;319
10.4.5.1;4.1 Nadine and Luis;319
10.4.5.2;4.2 The Inclusive Group in Large and the Need for Negotiation;319
10.4.5.3;4.3 Specially Gifted;320
10.4.5.4;4.4 Necessary Adaptations;320
10.4.6;5 Summary and Outlook;320
10.4.7; References;321
10.5;The Parable of the Sower. An Adaptation of the Godly Play Approach on a Psychiatric Unit of a Major Children's Hospital (Ryan Campbell and Cheryl V. Minor);322
10.5.1;Zusammenfassung;322
10.5.2;1 Introduction;322
10.5.3;2 Theoretical Framework – Why Godly Play?;322
10.5.4;3 How is this Approach Adapted for its Use on the Psychiatric Unit?;323
10.5.4.1;3.1 Method of Data Collection;324
10.5.4.2;3.2 The Parable of the Sower: The Story of One Session;324
10.5.5;4 Analysis;326
10.5.6;5 Summary;327
10.5.7; References;328
10.6;Leave the Bow Untied. Exploring the Role of Godly Play in Facilitating Spirituality in Adults (Elizabeth Turner);329
10.6.1;1 Introduction;329
10.6.2;2 Background;329
10.6.2.1;2.1 Sophisticate Theology;330
10.6.2.2;2.2 Sacred Space;330
10.6.2.3;2.3 Layers of Meaning;330
10.6.2.4;2.4 Sacred Language: Joy;330
10.6.3;3 Methodology;331
10.6.4;4 Results;332
10.6.5;5 Conclusion;332
10.6.6;6 Further Reflection;333
10.6.7;References;333
10.7;An Enquiry into the Curatorial of the Eucharist with Children. Children Helping to Make the Worship Happen (Trudie Morris);335
10.7.1;Zusammenfassung;335
10.7.2;1 Backgrounds and Contexts;335
10.7.3;2 Concepts;335
10.7.3.1;2.1 Children and Co-curation;335
10.7.3.2;2.2 The Eucharist and Co-curation;336
10.7.4;3 Research Design and Fieldwork;337
10.7.4.1;3.1 Method;337
10.7.4.2;3.2 PAR and Godly Play;338
10.7.4.3;3.3 Ethical Considerations;339
10.7.4.4;3.4 Recruitment;339
10.7.4.5;3.5 Data Collection Methods and Analysis;339
10.7.5;4 Key Findings;340
10.7.5.1;4.1 Factual Findings;340
10.7.5.2;4.2 Interpretive and Conceptual Findings;340
10.7.6;5 Conclusion;341
10.7.7; References;341
11;Part D: Stories from diverse Godly Play Practices;343
11.1;The Spiritual Care of Older People in Care Settings. Experiences and Reflections on the Use of Godly Play (Kathryn Lord);345
11.1.1;Zusammenfassung;345
11.1.2;A Scene to Begin with;345
11.1.3;1 Overarching Question;346
11.1.4;2 Method Structure and Theory;346
11.1.4.1;2.1 Mutual Blessings;346
11.1.4.2;2.2 Method: Reflective Debrief;347
11.1.4.3;2.3 Theory: The Benefits of Godly Play;347
11.1.5;3 Five Questions for Reflective Practice;349
11.1.5.1;3.1 How can Godly Play be a Ministry of Presence to Older People?;349
11.1.5.2;3.2 How does Godly Play offer spiritual accompaniment?;349
11.1.5.3;3.3 How is Godly Play Adapted for the Needs of Older People?;350
11.1.5.4;3.4 How is Godly Play Adapted to the Environment of a Care Setting?;353
11.1.5.5;3.5 How can Godly Play Help Change the Culture in Care Settings?;353
11.1.6;4 Perspectives;354
11.1.7;References;354
11.2;Upstairs at Holy Trinity. The Story so far (Jeanny Wang);355
11.2.1;1 How Godly Play Came to Holy Trinity School;355
11.2.2;2 The Context of Godly Play at Holy Trinity School;355
11.2.3;3 Examples of what has Happened in our Godly Play Room;355
11.2.3.1;3.1 The Children are Able to Bring Deep Personal Needs;356
11.2.3.2;3.2 The Children Connect theirWondering with Everyday Life;356
11.2.3.3;3.3 The Children Make Deep Theological Connections;356
11.2.3.4;3.4 The Children, including Vulnerable Children, are Calm;357
11.2.3.5;3.5 The Godly Play Room is a Safe Place for Children;357
11.2.4;4 And into the Future;357
11.3;Making Godly Play Accessible for a Child with High Functioning Autism, Sensory Processing Disorder, and Severe Anxiety Disorder (Nicola Best in collaboration with Andrea Harrison);359
11.3.1;1 Oliver;359
11.3.2;2 Coming the First Time;359
11.3.3;3 Preparing for the Next Sessions;359
11.3.4;4 The Second Visit – and onwards;360
11.4;Godly Play to Go. A Case Study Using a Portable Godly Play Classroom in a 20 kg Suitcase (Bridget Steenkamp, Angela Symington and Laura Guida);362
11.4.1;1 Introduction;362
11.4.2;2 Making and Trialling Suitable Materials;362
11.4.3;3 Case Studies;363
11.4.3.1;3.1 Case Study One;363
11.4.3.2;3.2 Case Study Two;363
11.4.4;4 Reflections;364
11.4.4.1;4.1 Benefits;364
11.4.4.2;4.2 Limitations;365
11.4.4.3;4.3 Planning Future Child Lead Research;365
11.4.5;5 Conclusion;365
11.4.6; References;366
11.5; Rune Øystese: The Best Godly Play Experiences;367
11.5.1;Zusammenfassung;367
11.5.2;1 Introduction;367
11.5.3;2 Method and Bias;368
11.5.4;3 The Storytellers;369
11.5.5;4 The Stories;370
11.5.5.1;4.1 The Stories about the Best Experiences;371
11.5.5.2;4.2 The Most Important Experiences;377
11.5.6;5 The Stories that could be Done Without;380
11.5.7; References;380
12;Part E: Perspectives;381
12.1;Godly Play Research in the Future. Challenges and Perspectives (Rune Øystese and Martin Steinhäuser);383
12.1.1;1 Contributions from Riga and Topics for Further Research;383
12.1.1.1;1.1 General Questions;383
12.1.1.2;1.2 Questions of Methodology;384
12.1.1.3;1.3 Questions of Practice;384
12.1.2;2 The Methodological Outlook;385
12.1.2.1;2.1 Action Research by Reflective Practitioners (by Martin Steinhäuser);386
12.1.2.2;2.2 Case Studies (by Rune Øystese);389
12.1.3; References;393
12.2;Perspektiven der Gott im Spiel-Forschung. Möglichkeiten und Herausforderungen (Rune Øystese und Martin Steinhäuser);395
12.2.1;1 Erträge aus Riga und weitere Forschungsdesiderate;395
12.2.1.1;1.1 Grundsatzfragen;396
12.2.1.2;1.2 Methodische und methodologische Fragen;396
12.2.1.3;1.3 Fragen der Praxis;397
12.2.2;2 Methodologische Ausblicke;397
12.2.2.1;2.1 „Action Research“ by „Reflective Practitioners“ / Aktionsforschung durch Gott im Spiel-Erzählerinnen und -Erzähler (von Martin Steinhäuser);398
12.2.2.2;2.2 Fallstudien (von Rune Øystese);401
12.2.3; Literatur;407
13;List of Contributors;408