Buch, Deutsch, Band Band 003, 260 Seiten, Format (B × H): 165 mm x 240 mm, Gewicht: 486 g
Reihe: Synthesen
Zur vergleichenden Geschichte der Gebildeten in Europa bis zum Ersten Weltkrieg
Buch, Deutsch, Band Band 003, 260 Seiten, Format (B × H): 165 mm x 240 mm, Gewicht: 486 g
Reihe: Synthesen
ISBN: 978-3-525-36802-2
Verlag: Vandenhoeck & Ruprecht
The intellectual class is a permanent and much-discussed historical factor. Its emergence, development, its zenith and crisis reflect the evolution of modern European society. Moscow historian Denis Sdvižkov traces the development of an intellectual class and its identity from the times of enlightenment up to the first world war, concentrating on France, Germany, Poland and Russia.Is it possible to speak of the intellectual class? What is the significance and place of this class between the cosmopolitan community and the forming of national identity?The author argues that the transformation of the intelligentsia as a major social stratum largely reflects the development of European society. In the last resort, the erosion and collapse of the intelligentsia gave way to the rise of the middle classes, which shaped Europe’s social development from the late nineteenth century onwards.
Zielgruppe
Studierende der Geistes- und Kulturwissenschaften im Hauptstudium, Doktoranden, Lehrende.
Autoren/Hrsg.
Fachgebiete
Weitere Infos & Material
Die Intelligenz ist eine konstante und vieldiskutierte historische Größe. Ihre Entstehung, Entfaltung, Blütezeit und Krise spiegeln die Entwicklung der modernen europäischen Gesellschaft wider. Am Beispiel Frankreichs, Deutschlands, Russlands und Polens rekonstruiert der Moskauer Historiker Denis Sdvižkov die Entwicklung der Intelligenz und die Identität der Gebildeten von der Aufklärung bis zum Ersten Weltkrieg.
Ist es möglich, von der Intelligenz zu sprechen? Welchen Stellenwert nimmt die Schicht zwischen kosmopolitischer Gemeinschaft und nationaler Identitätsbildung ein?
Ohne die Unterschiede der Kulturmilieus und der historischen Bedingungen zu ignorieren, fragt der Autor nach Sozialisation und Profil der gebildeten Schicht sowie nach ihrem Verhältnis zu Staat und Bürgertum, Zivilgesellschaft und breiter Bevölkerung.
Instead of suggesting a new concept of the 'intelligentsia', the book traces its development and reconstructs the identities of its members between nationalist claims and universalistic cosmopolitanism. Concentrating on France, Germany, Poland and Russia, the author argues that the transformation of the intelligentsia as a major social stratum largely reflects the development of European society. In the last resort, the erosion and collapse of the intelligentsia gave way to the rise of the middle classes, which shaped Europe’s social development from the late nineteenth century onwards.>




