Schweitzer / Boschki | Researching Religious Education: Classroom Processes and Outcomes | Buch | 978-3-8309-3719-7 | sack.de

Buch, Deutsch, Englisch, Band 12, 424 Seiten, Paperback, Format (B × H): 170 mm x 240 mm, Gewicht: 803 g

Reihe: Glaube – Wertebildung – Interreligiosität

Schweitzer / Boschki

Researching Religious Education: Classroom Processes and Outcomes

Buch, Deutsch, Englisch, Band 12, 424 Seiten, Paperback, Format (B × H): 170 mm x 240 mm, Gewicht: 803 g

Reihe: Glaube – Wertebildung – Interreligiosität

ISBN: 978-3-8309-3719-7
Verlag: Waxmann Verlag


The question of how research on structures and outcomes in Religious Education can be carried out successfully is of current interest in many countries. Next to the more traditional historical, analytical and, more recently, international comparative approaches, empirical research in religious education has been able to establish itself as a major approach to this field. Moreover, the contemporary discussion about comparative evaluation in schools has raised a number of questions which also refer to Religious Education. What competences can pupils acquire in this Subject? Does Religious Education really support the acquisition and development of the competences aspired? Are there differences in this respect between different forms of Religious Education or between different approaches to teaching?

With contributions from eight European countries, the volume brings together approaches and research experiences that try to follow this lead by offering new and empirically based perspectives for the future improvement of teaching and learning in this school Subject.

Whoever is interested in improving the practice of Religious Education then, will not be able to bypass the question of researching processes and outcomes – an insight which also refers to a small but growing number of studies in this field which can be identified in several countries.
Schweitzer / Boschki Researching Religious Education: Classroom Processes and Outcomes jetzt bestellen!

Weitere Infos & Material


Klutz, Philipp
Dr. Philipp Klutz studierte Katholische Fachtheologie und Katholische Religionspädagogik an der Universität Wien. Nach seiner dortigen Assistententätigkeit und Promotion ist er nun als Assistent am Institut für Katechetik, Religionspädagogik und Pädagogik der Katholischen Privatuniversität Linz tätig.

Vieregge, Dörthe
Dr. phil. Dörthe Vieregge, Studium der Allgemeinen Erziehungswissenschaft, Sonderpädagogik und Evangelischen Theologie, ist wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Akademie der Weltreligionen der Universität Hamburg.

Salmen, Christina
Christine Salmen, doctoral student of Educational Research and Theory at the Department for Education at the University of Vienna in Austria.

Rothgangel, Martin
Prof. Dr. Martin Rothgangel ist Vorstand des Instituts für Religionspädagogik der Evangelisch-Theologischen Fakultät der Universität Wien und seit 2014 Dekan. Seine Arbeitsschwerpunkte sind religionspädagogische Lehr-/Lernforschung (v. a. hinsichtlich der Themen Judenfeindschaft, interreligiöser Dialog, Verhältnis von Theologie und Naturwissenschaft), Wissenschaftstheorie Religionspädagogik / Theologie sowie empirische Forschung im Bereich der ReligionslehrerInnenbildung.

Conroy, James
Professor of Religious and Philosophical Education and Vice Principal for Internationalisation at the University of Glasgow, Scotland.

von der Lippe, Marie
Marie von der Lippe, associate professor in Study of Religion at Department of Archaeology, History, Cultural Studies and Religion, University of Bergen, Norway.

ter Avest, Ina
Ina ter Avest is em. Professor ‘Education and Philosophy of Life’ at the Holland University of Applied Sciences, and former senior lecturer and researcher Pedagogy of Religious Education at the VU University in Amsterdam. She has a private coaching & consultancy practice, with a focus on existential questions and (personal and organisational) identity development.

Nowack, Rebecca
Rebecca Nowack, M.A., Studium der Soziologie sowie Empirischen Politik- und Sozialforschung; wissenschaftliche Mitarbeiterin am Katholischen Institut für berufsorientierte Religionspädagogik an der Universität Tübingen.

Strohm, Friederike
Friederike Strohm, Dipl. Psych., wiss. Mitarbeiterin am Evangelischen Institut für Berufsorientierte Religionspädagogik, Universität Tübingen.

Schweitzer, Friedrich
Friedrich Schweitzer, Dr., Professor für Praktische Theologie/Religionspädagogik, Evangelisch-Theologische Fakultät, Universität Tübingen. Friedrich Schweitzer is professor of practical theology / religious education at the Protestant Faculty of Theology, Tübingen, Germany.

Buchardt, Mette
Mette Buchardt (1969) is Associate Professor at the Department of Learning and Philosophy, Aalborg University, Denmark. Her research centers on the disciplinary field of history and sociology of education and curriculum.

Bräuer, Magda
Magda Bräuer, M.A., ist wissenschaftliche Mitarbeiterin am Evangelischen und Katholischen Institut für berufsorientierte Religionspädagogik.

Schelander, Robert
Assistant professor of Religious Education at the Protestant Faculty of Theology, University of Vienna, Austria.

Schlag, Thomas
Thomas Schlag, professor for Practical Theology and Religious Education at the Faculty of Theology, University of Zurich, Switzerland.

Wagensommer, Georg
Georg Wagensommer, Dr. habil., von 2008 bis 2016 wissenschaftlicher Mitarbeiter am Evangelischen Institut für Berufsorientierte Religionspädagogik, ist Professor für Religionspädagogik an der Evangelischen Hochschule Freiburg und Privatdozent für ev. Theologie/Religionspädagogik der Pädagogischen Hochschule Karlsruhe.

Lück, Christhard
Christhard Lück, professor of Religious Education at the Faculty of Theology, University of Wuppertal, Germany.

Anker, Trine
Trine Anker, associate professor in the Study of Religion at MF – Norwegian School of Theology, Oslo, Norway.

Losert, Martin
Martin Losert, M.Sc., ist wissenschaftlicher Mitarbeiter am Evangelischen Institut für berufsorientierte Religionspädagogik.

Ulfat, Fahimah
Fahimah Ulfat is Professor for Islamic Education at the Centre of Islamic Theology at the University of Tuebingen. Her first monograph enTitled „Self-Positioning of Muslim Children to God“ was based on her PhD dissertation at the University of Erlangen-Nuremberg. Her research is primarily empirically oriented and she has written several articles and essays in peer reviewed journals and books. Her research interests include inter alia concepts of belief and knowledge of Muslim children and youth, Gender role concepts of Muslim youth, teaching research, Collective orientations of Christian and Muslim students with regard to the perception of the respective other religion (interdisciplinary).

Knauth, Thorsten
Knauth, Thorsten, Prof. Dr. ist Professor für Evangelische Theologie/Religionspädagogik und Leiter der Arbeitsstelle „Interreligiöses Lernen“ an der Universität Duisburg-Essen. Er gehört zum Leitungsgremium des europäischen Forschungsprojektes „Religion und Dialog in modernen Gesellschaften“ (ReDi) und leitet den darin vertretenen Forschungsbereich zur Metropolregion Rhein-Ruhr. Seine Schwerpunkte: qualitativ-empirische Forschung zum Religionsunterricht, Interreligiöses und interkulturelles Lernen, Religionsunterricht und Inklusion/Religionspädagogik der Vielfalt.

Schnabel-Henke, Hanne
Dr. Hanne Schnabel-Henke ist Geschäftsführerin des Evangelischen Instituts für Berufsorientierte Religionspädagogik (EIBOR) an der Universität Tübingen. Sie unterrichtet an einer Kaufmännischen Schule mit den Fächern Betriebswirtschaftslehre und Evangelische Religionslehre.

Räsänen, Antti
Antti Räsänen, professor of Religious Education at the Faculty of Theology, University of Helsinki, Finland.

Schweitzer, Friedrich
Friedrich Schweitzer, Dr., Professor für Praktische Theologie/Religionspädagogik, Evangelisch-Theologische Fakultät, Universität Tübingen. Friedrich Schweitzer is professor of practical theology / religious education at the Protestant Faculty of Theology, Tübingen, Germany.

Riegel, Ulrich
Ulrich Riegel is Professor for Religious Education within the Seminar of Catholic Theology at Siegen University, Germany. His main research is on both the empirical analysis of religious teaching and learning and the empirical analysis of religiosity. Recent research projects address the process of disaffiliation from the churches and how teachers deal with religious heterogeneity in religious education.

Knoblauch, Christian
Researcher and lecturer in Religious Education at the Catholic Faculty of Theology, University of Tübingen, Germany.

Schluß, Henning
Henning Schluß, professor of Educational Research and Theory at Faculty of Philosophy and Education, University of Vienna, Austria.

Gronover, Matthias
Dr. Matthias Gronover ist Fachberater für katholische Religion und leitet zusammen mit Prof. Dr. Reinhold Boschki das Katholische Institut für berufsorientierte Religionspädagogik.

Boschki, Reinhold
Dr. Reinhold Boschki ist Professor am Lehrstuhl für Religionspädagogik, Kerygmatik und Kirchliche Erwachsenenbildung an der Universität Tübingen und Leiter des Katholischen Instituts für berufsorientierte Religionspädagogik.

Willems, Joachim
Joachim Willems is a Professor for Religious Education at the Institute of Protestant Theology with the Carl von Ossietzky University in Oldenburg, Germany. His main field of research is interreligious learning and diversity, conceptualisation and evaluation of religious and interreligious competences as well as religion and religious education in post-soviet Russia.

Pohl-Patalong, Uta
Uta Pohl-Patalong, professor of Religious Education and Practical Theology at the Protestant Faculty of Theology, University of Kiel, Germany.

Boschki, Reinhold
Dr. Reinhold Boschki ist Professor am Lehrstuhl für Religionspädagogik, Kerygmatik und Kirchliche Erwachsenenbildung an der Universität Tübingen und Leiter des Katholischen Instituts für berufsorientierte Religionspädagogik.

Englert, Rudolf
Rudolf Englert, professor of Religious Education at the Department of Catholic Theology, University of Duisburg-Essen.

Osbeck, Christina
Christina Osbeck is Associate Professor in Religious Studies and Senior Lecturer in Social Studies Education as well as Deputy Head of the Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies, Gothenburg University, Sweden. Her research 2015–2018 mainly focused on the project “What may be learnt in ethics? Varieties of conceptions of ethical competence to be taught in compulsory school”, EthiCo, of which she is the Principal Investigator.


Ihre Fragen, Wünsche oder Anmerkungen
Vorname*
Nachname*
Ihre E-Mail-Adresse*
Kundennr.
Ihre Nachricht*
Lediglich mit * gekennzeichnete Felder sind Pflichtfelder.
Wenn Sie die im Kontaktformular eingegebenen Daten durch Klick auf den nachfolgenden Button übersenden, erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Ihr Angaben für die Beantwortung Ihrer Anfrage verwenden. Selbstverständlich werden Ihre Daten vertraulich behandelt und nicht an Dritte weitergegeben. Sie können der Verwendung Ihrer Daten jederzeit widersprechen. Das Datenhandling bei Sack Fachmedien erklären wir Ihnen in unserer Datenschutzerklärung.