Laing | The Precocious Child in Victorian Literature and Culture | Buch | 978-3-031-41381-0 | sack.de

Buch, Englisch, 279 Seiten, Format (B × H): 153 mm x 216 mm, Gewicht: 493 g

Reihe: Palgrave Studies in Nineteenth-Century Writing and Culture

Laing

The Precocious Child in Victorian Literature and Culture

Development and Selfhood from Darwin to Freud
2024
ISBN: 978-3-031-41381-0
Verlag: Springer Nature Switzerland

Development and Selfhood from Darwin to Freud

Buch, Englisch, 279 Seiten, Format (B × H): 153 mm x 216 mm, Gewicht: 493 g

Reihe: Palgrave Studies in Nineteenth-Century Writing and Culture

ISBN: 978-3-031-41381-0
Verlag: Springer Nature Switzerland


This book examines representations of precocity in Victorian textual culture – canonical literature, children’s fiction, scientific texts, and writing by children – to argue that precocity challenges the idea of progress. It considers how practitioners of literature and science from Wordsworth to Freud represented human development, and the way in which Darwin’s “non-progressive model of evolution” troubled the existing model of progression by stages (from childhood inexperience to adult maturity and understanding). Roisín Laing argues that the precocious child undermines the equation of growth with progress, and thereby facilitates other ways of imagining both individual and species development. The idea represented by the precocious child in Victorian culture – that the adult is not necessarily an improvement on the child, the human not necessarily an improvement on the ape – still troubles us today.
Laing The Precocious Child in Victorian Literature and Culture jetzt bestellen!

Zielgruppe


Research


Autoren/Hrsg.


Weitere Infos & Material


Chapter 1-Nineteenth-Century Models of Development: Precocity Before and After Darwin.- Chapter 2-The Child: Non-Precocity in Autobiography.- Chapter 3- Lies and Imagination: Precocity in Children’s Literature.- Chapter 4- The Precocious Child in Victorian Culture: Precocity in Fantasy and in Reality.- Chapter 5- Twentieth-Century Models of Development: Precocity from Darwin to Freud.



Roisín Laing is a Leverhulme Early Career Fellow in the English Studies Department and the Centre for Nineteenth Century Studies at Durham University, UK. She has published on childhood and nineteenth-century culture in several essay collections and leading journals including the journal of Victorian Culture and The Hendry James Review.



Ihre Fragen, Wünsche oder Anmerkungen
Vorname*
Nachname*
Ihre E-Mail-Adresse*
Kundennr.
Ihre Nachricht*
Lediglich mit * gekennzeichnete Felder sind Pflichtfelder.
Wenn Sie die im Kontaktformular eingegebenen Daten durch Klick auf den nachfolgenden Button übersenden, erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Ihr Angaben für die Beantwortung Ihrer Anfrage verwenden. Selbstverständlich werden Ihre Daten vertraulich behandelt und nicht an Dritte weitergegeben. Sie können der Verwendung Ihrer Daten jederzeit widersprechen. Das Datenhandling bei Sack Fachmedien erklären wir Ihnen in unserer Datenschutzerklärung.