E-Book, Englisch, Band 95, 333 Seiten, Format (B × H): 155 mm x 230 mm
Reihe: Lexicographica. Series Maior
Herbst / Popp The Perfect Learners' Dictionary (?)
Nachdruck 2011
ISBN: 978-3-11-094702-1
Verlag: De Gruyter
Format: PDF
Kopierschutz: 1 - PDF Watermark
E-Book, Englisch, Band 95, 333 Seiten, Format (B × H): 155 mm x 230 mm
Reihe: Lexicographica. Series Maior
ISBN: 978-3-11-094702-1
Verlag: De Gruyter
Format: PDF
Kopierschutz: 1 - PDF Watermark
Dieser Band hat die detaillierte Analyse der neuesten Generation englischer Lernerwörterbücher zum Gegenstand. Er enthält die Vorträge des gleichnamigen Symposiums, das im April 1997 an der Universität Erlangen-Nürnberg stattfand. Diese Wörterbücher sind von besonderem lexikographischen Interesse, weil 1. der Typus des Lernerwörterbuchs, der eng mit dem Namen Hornby verbunden ist, in der britischen Lexikographie eine lange Tradition hat, 2. durch die Konkurrenz verschiedener Verlage seit den späten siebziger Jahren entscheidende Impulse zur Weiterentwicklung dieser Wörterbücher erfolgt sind, 3. diese neuen Wörterbücher in ganz entscheidendem Maße durch die Auswertung großer Computerkorpora geprägt sind. Im Mittelpunkt des Bandes steht ein fundierter Vergleich der 1995 erschienenen Wörterbücher OALD5, LDOCE3, COBUILD2 und CIDE. Ziel ist die Darlegung der unterschiedlichen Konzeptionen der vier Wörterbücher unter den verschiedensten Gesichtspunkten (Bedeutungserklärungen, Valenz- und Kollokationsangaben, Beispielpolitik, , usw.), wobei quantitative Analysen eine große Rolle spielen. Zudem wird in einigen Beiträgen auf die Geschichte der englischen Lernerwörterbücher, die Bedeutung der Korpuslinguistik für die Lexikographie und Zukunftsperspektiven, vor allem in Hinblick auf die elektronischen Medien, eingegangen.
Autoren/Hrsg.
Weitere Infos & Material
Contents: I. The new generation of English learners' dictionaries: historical background - assessment of specific features - the perspective of the user: Anthony P. Cowie, Learners' dictionaries in a historical and a theoretical perspective. - Flor Aarts, Syntactic information in OALD5, LDOCE3, COBUILD2 and CIDE. - Michael Klotz, Word complementation in English learners' dictionaries: A quantitive study of CIDE, COBUILD2, LDOCE3 and OALD5. - Gabriele Stein, Exemplification in EFL dictionaries. - Robert F. Ilson, The treatment of meaning in learners' dictionaries - and others. - Henri Béjoint, Compound nouns in learners' dictionaries. - Brigitta Mittmann, The treatment of collocations in OALD5, LDOCE3, COBUILD2 and CIDE. - Paul Bogaards, Access structures of learners' dictionaries. - Kerstin Popp, Lexical units, suffixation, suffixes in OALD5, LDOCE3, COBUILD2 and CIDE. - David Heath, The treatment of international varieties. - John Ayto, Lexical evolution and learners' dictionaries. - Klaus-Dieter Barnickel, Political correctness in learners' dictionaries. - André Moulin, The Advanced Learners' Dictionary: syntax cum semantics. - Gisela Böhner, Classroom experience with the new dictionaries: OALD5, LDOCE3, COBUILD2, CIDE. - Burkhard Dammann, Teacher's demands on learners' dictionaries. - II. Learners' dictionaries - other dictionaries: Franz-Josef Hausmann, Semiotaxis and learners' dictionaries. - Jonathan Crowther, Encyclopedic learners' dictionaries. - Dieter Götz, On some differences between English and German (with respect to lexicography). - Thomas Herbst, The English Valency Dictionary: linguistic theory and user-friendliness. - III. Dictionaries - corpora - perspectives: Della Summers, Coverage of spoken English in relation to learners' dictionaries, especially the 'Longman Dictionary of Contemporary English'. - Rosamund Moon, Needless and haystacks, idioms and corpora: gaining insight into idioms, using corpus analysis. - Jan Svartvik, Corpora and dictionaries. - Geoffrey Leech/Hillary Nessi, Moving towards perfection: the learners' (electronic) dictionary of the future.