Liebe Besucherinnen und Besucher,

heute ab 15 Uhr feiern wir unser Sommerfest und sind daher nicht erreichbar. Ab morgen sind wir wieder wie gewohnt für Sie da. Wir bitten um Ihr Verständnis – Ihr Team von Sack Fachmedien

Helgason / Lässig | Opening the Mind or Drawing Boundaries? | Buch | 978-3-89971-482-1 | sack.de

Buch, Englisch, Band Band 122, 283 Seiten, Format (B × H): 158 mm x 240 mm, Gewicht: 520 g

Reihe: Eckert. Die Schriftenreihe

Helgason / Lässig

Opening the Mind or Drawing Boundaries?

History Texts in Nordic Schools
1. Auflage 2009
ISBN: 978-3-89971-482-1
Verlag: V&R unipress

History Texts in Nordic Schools

Buch, Englisch, Band Band 122, 283 Seiten, Format (B × H): 158 mm x 240 mm, Gewicht: 520 g

Reihe: Eckert. Die Schriftenreihe

ISBN: 978-3-89971-482-1
Verlag: V&R unipress


History texts studied by students in schools are an important field for drawing boundaries between nations, beliefs, ethnic groups and countries, sometimes causing disputes and protests. Even in the democratic and peaceful Nordic countries, history texts carry a message of authorized content knowledge and situated values. At the same time, they are meant to foster the critical mind, a skillfull eye and a tolerant spirit.In this volume, scholars from Denmark, Finland, Iceland, Norway and Sweden explore the question of “Us and the Others” in Nordic textbooks and educational media and focus on teachers’ opinions and use of history texts, partly based on a survey among Nordic history teachers in elementary and secondary schools. The questions dealt with are of national identity and multiculturalism, sameness and difference, content and pedagogy, skills and values, goals of history education and teachers’ situations. The scholars and teachers compare the educational and societal aims with the actual teaching materials at hand. The potentialities and limitations of textbooks and other educational media are investigated and discussed.

Helgason / Lässig Opening the Mind or Drawing Boundaries? jetzt bestellen!

Weitere Infos & Material


History texts studied by students in schools are an important field for drawing boundaries between nations, beliefs, ethnic groups and countries, sometimes causing disputes and protests. Even in the democratic and peaceful Nordic countries, history texts carry a message of authorized content knowledge and situated values. At the same time, they are meant to foster the critical mind, a skillfull eye and a tolerant spirit.In this volume, scholars from Denmark, Finland, Iceland, Norway and Sweden explore the question of “Us and the Others” in Nordic textbooks and educational media and focus on teachers’ opinions and use of history texts, partly based on a survey among Nordic history teachers in elementary and secondary schools. The questions dealt with are of national identity and multiculturalism, sameness and difference, content and pedagogy, skills and values, goals of history education and teachers’ situations. The scholars and teachers compare the educational and societal aims with the actual teaching materials at hand. The potentialities and limitations of textbooks and other educational media are investigated and discussed.>


Helgason, Thorsteinn
Þorsteinn Helgason is Associate Professor for History Education at the University of Iceland, Reykjavik/Iceland.

Lässig, Simone
Prof. Dr. Simone Lässig ist Direktorin des Deutschen Historischen Instituts Washington DC.

Lässig, Simone
Prof. Dr. Simone Lässig ist Direktorin des Deutschen Historischen Instituts Washington DC.

Torsteinn Helgason is Associate Professor for History Education at the University of Iceland, Reykjavik/Iceland.

Dr. Simone Lässig ist Professorin für Neuere und Neueste Geschichte an der Technischen Universität Braunschweig und leitet das Georg-Eckert-Institut für Internationale Schulbuchforschung in Braunschweig.
Prof. Dr. Simone Lässig is Director of the Georg Eckert Institute for International Textbook Research and Professor for Modern History at the University of Braunschweig in Germany.



Ihre Fragen, Wünsche oder Anmerkungen
Vorname*
Nachname*
Ihre E-Mail-Adresse*
Kundennr.
Ihre Nachricht*
Lediglich mit * gekennzeichnete Felder sind Pflichtfelder.
Wenn Sie die im Kontaktformular eingegebenen Daten durch Klick auf den nachfolgenden Button übersenden, erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Ihr Angaben für die Beantwortung Ihrer Anfrage verwenden. Selbstverständlich werden Ihre Daten vertraulich behandelt und nicht an Dritte weitergegeben. Sie können der Verwendung Ihrer Daten jederzeit widersprechen. Das Datenhandling bei Sack Fachmedien erklären wir Ihnen in unserer Datenschutzerklärung.