Buch, Englisch, Band 10, 290 Seiten, Format (B × H): 148 mm x 210 mm, Gewicht: 376 g
Reihe: L'AGENda
Challenging boundaries and reframing gender and economic structures
Buch, Englisch, Band 10, 290 Seiten, Format (B × H): 148 mm x 210 mm, Gewicht: 376 g
Reihe: L'AGENda
ISBN: 978-3-8474-2530-4
Verlag: Barbara Budrich
Das Zusammenspiel von Unternehmertum, Gender, Nachhaltigkeit und insbesondere der sozialen Dimension ist komplex und unterschätzt. Diese Studie analysiert Social Entrepreneurship durch eine Gender-Linse und stellt deutsche Sozialunternehmerinnen und ihre politischen, sozialen und ökonomischen Kontexte dar. Im Rahmen eines deskriptiven qualitativen Forschungsdesigns wurden eine Sekundäranalyse verschiedener Dimensionen des Social-Entrepreneurship-Systems und fünfundzwanzig Interviews durchgeführt. Die Autorin zeigt, dass dieser Sektor das Potenzial hat, Gender neu zu denken und die Wirtschaft neu zu gestalten, indem er Normen und Grenzen zu einem systemischen Wandel herausfordert.
Zielgruppe
Researchers and lecturers in gender studies and sociology
Autoren/Hrsg.
Fachgebiete
- Sozialwissenschaften Soziologie | Soziale Arbeit Soziale Gruppen/Soziale Themen Gewalt und Diskriminierung: Soziale Aspekte
- Sozialwissenschaften Soziologie | Soziale Arbeit Soziologie Allgemein Feminismus, Feministische Theorie
- Sozialwissenschaften Soziologie | Soziale Arbeit Soziale Gruppen/Soziale Themen Sozialisation, Soziale Interaktion, Sozialer Wandel
- Sozialwissenschaften Soziologie | Soziale Arbeit Soziale Gruppen/Soziale Themen Gender Studies, Geschlechtersoziologie
- Sozialwissenschaften Soziologie | Soziale Arbeit Spezielle Soziologie Wirtschaftssoziologie, Arbeitssoziologie, Organisationssoziologie
Weitere Infos & Material
1 Introduction2 General Literature Overview on Social Entrepreneurship2.1 Entrepreneurship2.1.1 Origin and Definition of Entrepreneurship2.1.2 The Entrepreneur2.1.3 Context and Entrepreneurship2.2 Social Entrepreneurship2.2.1 Origin and Definition of Social Entrepreneurship2.2.2 Social and Social Value2.2.3 Forms of Social Entrepreneurship2.2.4 Context in Social Entrepreneurship2.2.5 Contributions of Social Entrepreneurship2.2.6 Challenges of Social Entrepreneurship3 Female Social Entrepreneurship3.1 Gender3.2 Short History of Female Social Entrepreneurship3.3 Feminist Theories in Entrepreneurial Research3.4 The current State of Research3.4.1 Recent Research on Female Social Entrepreneurship3.4.2 Female Social Entrepreneurship in Numbers3.5 Potential of Female Social Entrepreneurship3.6 Challenges for Female Social Entrepreneurship3.6.1 Challenges faced by the field of Female Social Entrepreneurship3.6.2 Research Challenges for Female Social Entrepreneurship3.7 Proposals for Future Research3.7.1 Proposed Research Methods and Approaches3.7.2 Proposed Research Questions and Focus4 Epistemology and Methodology4.1 Theoretical Perspective4.2 Purpose and Justification4.3 Research Questions4.4 Research Design4.5 Study Population, Sample and Selection Procedures4.6 Data Collection and Processing4.7 Quality Assurance4.8 Study Limitations5 Results and Discussion5.1 Personal Path towards Social Entrepreneurship5.1.1 Education and Working Experience5.1.2 Caring Responsibilities5.1.3 Personal Motivation5.1.4 Self-Actualization5.2 Social Enterprises5.2.1 Social Purpose, Contribution and Impact5.2.2 Conceptualization of Social Entrepreneurship5.2.3 Success5.2.4 Management Practices5.2.5 Innovation5.2.6 Working Routines5.2.7 Employees, Financing and Resources5.2.8 Future Goals5.3 Doing Gender in Social Entrepreneurship5.3.1 Discourses on Gender5.3.2 The Social Entrepreneurship Ecosystem and Gender5.4 Future and Context of Social Entrepreneurship5.4.1 Social Entrepreneurship Context in Germany5.4.2 Ideas to Promote Social Entrepreneurship5.4.3 Potential of Social Entrepreneurship5.5 The German Social Entrepreneurship Ecosystem5.5.1 Macro-Level5.5.2 Meso-Level5.5.3 Micro-Level7 Conclusions7.1 Personal Path towards Social Entrepreneurship7.2 Social Entrepreneurship7.3 Doing Gender in Social Entrepreneurship7.4 Future of Social Entrepreneurship7.5 The German Social Entrepreneurship Ecosystem8 Recommendations8.1 Gender-Aware Policy Proposals8.1.1 Rethinking Care-Giving Labour Structures8.1.2 Shape Gender Perceptions, Attitudes and Role-Models8.1.3 Institutionalization of Gender Equality and a Gender Approach8.1.4 Increase Availability and Access to Funding8.2 Continue the Development of Alternatives for Equal and Sustainable Life Conditions8.3 Limitations and Future ResearchReferences