E-Book, Englisch, 176 Seiten, Format (B × H): 170 mm x 240 mm
Reihe: Narr Studienbücher
Elsner / Keßler Bilingual Education in Primary School
1. Auflage 2013
ISBN: 978-3-8233-7782-5
Verlag: Narr Francke Attempto
Format: PDF
Kopierschutz: 1 - PDF Watermark
Aspects of Immersion, CLIL, and Bilingual Modules
E-Book, Englisch, 176 Seiten, Format (B × H): 170 mm x 240 mm
Reihe: Narr Studienbücher
ISBN: 978-3-8233-7782-5
Verlag: Narr Francke Attempto
Format: PDF
Kopierschutz: 1 - PDF Watermark
Bilinguale Unterrichtsformen sind in einem mehrsprachigen Europa derzeit stark angesagt, sowohl in der Grund- als auch der Sekundarschule. Diese Einführung gibt einen guten Überblick über aktuelle Forschungsergebnisse, Konzepte, Fragen und Praktiken des bilingualen Unterrichts in der Primarstufe. Das Buch wendet sich gleichermaßen an Lehrkräfte, Referendare und Studierende und informiert über Chancen und Grenzen, die bei der Einführung bilingualer Unterrichtsprogramme wie CLIL, Immersion oder bilinguale Module berücksichtigt werden müssen. Jedes Kapitel enthält eine Kurzzusammenfassung, vor- und nachbereitende Fragen zum Text sowie Literaturempfehlungen zu den einzelnen Bereichen.
Autoren/Hrsg.
Weitere Infos & Material
1;Chapter 1 Aspects of Immersion, CLIL, and Bilingual Modules:Bilingual Education in Primary School (Daniela Elsner & Jörg-U. Keßler);10
1.1;1 Clearing the ground – or what is bilingual education?;10
1.2;2 Research on bilingual education;11
1.3;3 Aims of this book;12
1.4;4 Structure of the book;13
1.5;5 Chapter overview;13
2;Chapter 2 Some Thoughts on Bilingualism (Gregory Poarch);16
2.1;1 Introduction;17
2.2;2 Definitions of bilingualism;17
2.3;3 Consequences of bilingualism on language development;18
2.4;4 Consequences of bilingualism on cognitive development;19
2.5;5 Consequences of immersion on language and cognitive development;22
2.6;6 Summary;24
3;Chapter 3 Bilingual Approaches to Foreign Language Educationin Primary School (Daniela Elsner & Jörg-U. Keßler);25
3.1;1 Forms of bilingual education from kindergarten to grammar school (“Gymnasium”);25
3.2;2 Immersion;26
3.3;3 CLIL: Bilingual education careers – bilingual curricular instruction;28
3.4;4 Bilingual modules;29
3.5;5 Bilingual added value – or which opportunities does bilingual learningcontain for foreign language development?;30
3.6;6 Development of subject-specific competences;32
3.7;7 Some thoughts about bilingual learning in regular primary schools;33
3.8;8 Uncertainties and limitations of bilingual learning;34
3.9;9 Summary;35
4;Chapter 4 Bilingual Education: Chances and Challenges (Thorsten Piske);37
4.1;1 Introduction;38
4.2;2 Research evidence;41
4.2.1;2.1 Immersion students’ L2 development;41
4.2.2;2.2 Immersion students’ L1 development;45
4.2.3;2.3 Immersion students’ development of subject knowledge;46
4.3;3 Conclusions and research still required in Germany;48
5;Chapter 5 Bilingual Education – Subject Matter(s) (Jörg-U. Keßler & Daniela Elsner);50
5.1;Chapter 5.1 Natural Science (Natasha Aristov & Helga Haudeck);51
5.1.1;1 Science at primary grade level;51
5.1.2;2 Science in German primary schools (Baden-Württemberg);53
5.1.3;3 Why include science in bilingual classrooms?;53
5.1.4;4 Methodology of science-based CLIL lessons;54
5.1.5;5 Lesson structure;55
5.1.6;6 Children’s literature and experiments (CHILITEX);56
5.1.7;7 Summary;59
5.2;Chapter 5.2 Mathematics (Britta Viebrock);60
5.2.1;1 Introduction;61
5.2.2;2 Research evidence;61
5.2.3;3 Competence areas and mathematical literacy;63
5.2.4;4 Topics, terms and language structures;65
5.2.5;5 Resources for tasks and materials;67
5.2.6;6 Summary;68
5.3;Chapter 5.3 CLIL – Teaching the Art: Physical Education, Art, Music (Katja Heim);70
5.3.1;1 Introduction;70
5.3.2;2 Physical Education (P. E.);71
5.3.3;3 Art;74
5.3.4;4 Music;77
5.3.5;5 Cross-curricular bilingual project: stage production;78
5.3.6;6 Summary;79
6;Chapter 6 Assessment in Bilingual Classrooms (Ute Massler & Daniel Stotz);81
6.1;1 Specific situation of CLIL assessment;82
6.2;2 Assessment aims and formats;83
6.3;3 Principles for CLIL assessment;87
6.4;4 Differentiating between assessing skills and content;90
6.5;5 Evaluating pupils’ performance;97
6.6;6 Summary;101
7;Chapter 7 On the Road to Nowhere? The Transition Problem ofBilingual Teaching Programmes (Kristin Kersten & Andreas Rohde);102
7.1;1 Introduction;103
7.2;2 From the parental home to preschool;104
7.3;3 From preschool to primary school;104
7.4;4 From primary to secondary level;108
7.5;5 The survey;110
7.6;6 Conclusions;120
7.7;7 Summary;121
8;SERVICE SECTION;128
8.1;Glossary;130
8.2;Bilingual Module: “My House – Our Town” Henriette Dausend;140
8.3;References;156
8.4;Index;172
8.5;Authors;174