Ecker | The Digital Reinforcement of Bias and Belief | Buch | 978-3-031-89997-3 | sack.de

Buch, Englisch, 114 Seiten, Format (B × H): 153 mm x 216 mm, Gewicht: 286 g

Reihe: Palgrave Studies in Cyberpsychology

Ecker

The Digital Reinforcement of Bias and Belief

Understanding the Cognitive and Social Impact of Web-Based Information Processing
Erscheinungsjahr 2025
ISBN: 978-3-031-89997-3
Verlag: Springer Nature Switzerland

Understanding the Cognitive and Social Impact of Web-Based Information Processing

Buch, Englisch, 114 Seiten, Format (B × H): 153 mm x 216 mm, Gewicht: 286 g

Reihe: Palgrave Studies in Cyberpsychology

ISBN: 978-3-031-89997-3
Verlag: Springer Nature Switzerland


This book explores how digital environments amplify confirmation bias, shaping the way individuals consume, create, and recall information. Focusing on web-based platforms such as social media and online news, the book examines the role of active content creation and temporal dynamics in reinforcing existing beliefs and perpetuating cognitive feedback loops. Through original research and case studies, it highlights the interplay between algorithmic curation, participatory engagement, and misinformation spread in online spaces.

This book fills a critical gap in research on the psychological mechanisms underlying bias formation in the digital age. It provides insights for tech leaders, media experts, and policymakers seeking to understand and mitigate the cognitive and societal impact of online information processing. By bridging the fields of cyberpsychology, media studies, and artificial intelligence, it offers strategies for fostering more balanced digital ecosystems.

Ecker The Digital Reinforcement of Bias and Belief jetzt bestellen!

Zielgruppe


Research


Autoren/Hrsg.


Weitere Infos & Material


Chapter 1: Unpacking Confirmation Bias in the Digital Age.- Chapter 2: Algorithms, Polarization, and the Digital Age: A Literature Review.- Chapter 3: The Power of Participation: Methodology of the Pilot Study.- Chapter 4: Deep Dive into Confirmation Bias: Experimental Insights.- Chapter 5: Bridging Findings and Future Directions: A Comprehensive Discussion.


Patrizia A. Ecker, PhD, is a researcher, author, and digital transformation expert at the University of Nicosia, Cyprus. She specialises in AI, cognitive biases, and digital strategy. With over 20 years of experience, she has worked with leading global consultancies and Fortune 500 companies. She is also the founder of the AI Literacy Alliance, dedicated to promoting a human-centric AI education. Her research at the University of Nicosia focuses on cognitive biases in digital environments.



Ihre Fragen, Wünsche oder Anmerkungen
Vorname*
Nachname*
Ihre E-Mail-Adresse*
Kundennr.
Ihre Nachricht*
Lediglich mit * gekennzeichnete Felder sind Pflichtfelder.
Wenn Sie die im Kontaktformular eingegebenen Daten durch Klick auf den nachfolgenden Button übersenden, erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Ihr Angaben für die Beantwortung Ihrer Anfrage verwenden. Selbstverständlich werden Ihre Daten vertraulich behandelt und nicht an Dritte weitergegeben. Sie können der Verwendung Ihrer Daten jederzeit widersprechen. Das Datenhandling bei Sack Fachmedien erklären wir Ihnen in unserer Datenschutzerklärung.