Buch, Englisch, Band 245, 121 Seiten, Format (B × H): 210 mm x 297 mm, Gewicht: 475 g
Quality initiatives of intermediary institutions – the provision of the Chambers
1. Auflage 2023
ISBN: 978-3-8474-2889-3
Verlag: Barbara Budrich
A status quo survey of initiatives by the Chambers of Industry and Commerce and Chambers of Crafts to support the assurance and development of the quality of company-based training
Buch, Englisch, Band 245, 121 Seiten, Format (B × H): 210 mm x 297 mm, Gewicht: 475 g
Reihe: Wissenschaftliche Diskussionspapiere
ISBN: 978-3-8474-2889-3
Verlag: Barbara Budrich
Die Kammern spielen eine zentrale Rolle für die Qualitätssicherung der
betrieblichen Ausbildung. Laut BBiG gehört es u. a. zu ihren Aufgaben
Prüfungen zu organisieren, Betriebe und Auszubildende zu beraten sowie
die Durchführung der betrieblichen Bildung zu überwachen.
Zusätzlich zu diesen gesetzlich festgelegten Aufgaben bauten die Kammern
in den letzten Jahren ihr Angebot für Ausbildungsbetriebe im Bereich
der Qualitätssicherung verstärkt aus, um diese noch besser bei der
Durchführung guter Ausbildung zu unterstützen. So entstanden
deutschlandweit verschiedenste innovative Ansätze, die die Förderung,
Sicherung und Auszeichnung betrieblicher Ausbildungsqualität
adressieren.
Über ein mehrstufiges, multi-methodisches Vorgehen wurden diese
„Qualitätsinitiativen“ in den Fokus genommen, so dass die vorliegende
Überblicksstudie eine erste systematische Bestandsaufnahme dieses
Engagements intermediärer Einrichtungen am Beispiel der Handwerkskammern
sowie der Industrie- und Handelskammern bietet.
Die Studie ist von DEQA-VET im Rahmen des Projekts „Qualitätsinitiativen
intermediärer Einrichtungen sowie freiwillige Zertifizierungsangebote
für kleine und mittlere Ausbildungsbetriebe im dualen System“ (Laufzeit
2019 bis 2021) angefertigt worden, das über das EU-Programm Erasmus+
gefördert wurde.
Zielgruppe
Erziehungswissenschaft
Autoren/Hrsg.
Fachgebiete
Weitere Infos & Material
List of figures and tables
Index of abbreviations
1 Introduction
2 Basic conceptual principles and research goals
2.1 Quality of company-based training – the challenges of definition
2.2 Quality assurance and quality development of company-based training
in the dual system
2.3 Quality assurance of company-based training in a European context
2.4 Quality assurance action areas at the company level
2.5 Research goals and questions
3 Methodological approach
3.1 Delineation of the object of investigation
3.2 Collection of data
3.2.1 Online research
3.2.2 Telephone survey
3.2.3 Online questionnaire
3.3 Data evaluation
3.3.1 Quantitative data evaluation
3.3.2 Qualitative data evaluation
4 Results
4.1 Dissemination of the quality initiatives
4.2 Origin of the quality initiatives
4.3 Topics of the quality initiatives
4.4 Aims of the quality initiatives
4.5 Different formats and types of quality initiatives
4.5.1 Award initiatives
4.5.2 Training initiatives
4.5.3 Guidance initiatives
4.5.4 Networking initiatives
4.5.5 Tools
4.5.6 Summary: Formats and types of quality initiatives
4.6 Scope of application of and demand for quality initiatives
4 WDP 245 Table of contents
4.7 Special evaluation of award initiatives
4.7.1 Dissemination of the award initiatives
4.7.2 Origin of the award initiatives
4.7.3 Goals of the award initiatives
4.7.4 Types of award initiatives
4.7.5 Stakeholders and organisational structures of the award initiatives
4.7.6 Inherent quality understandings of open and closed award initiatives
4.7.7 Evaluation processes and methods of award initiatives
4.7.8 Quality criteria of the award initiatives
4.7.9 Issuing of awards
4.7.10 Summary of the special evaluation of award initiatives
5 Conclusion
Bibliography
Annex
Annex 1: Online questionnaire
Annex 2: List of quality initiatives
Authors
Abstract