E-Book, Englisch, Band Band 011, 327 Seiten
Interpretations, Adaptations and Transformations of Jane Austen’s Classic
E-Book, Englisch, Band Band 011, 327 Seiten
Reihe: Representations & Reflections
ISBN: 978-3-8470-0452-3
Verlag: V&R unipress
Format: PDF
Kopierschutz: 0 - No protection
Autoren/Hrsg.
Fachgebiete
- Geisteswissenschaften Literaturwissenschaft Englische Literatur
- Geisteswissenschaften Literaturwissenschaft Literaturkritik: Hermeneutik und Interpretation
- Interdisziplinäres Wissenschaften Wissenschaft und Gesellschaft | Kulturwissenschaften Populärkultur
- Geisteswissenschaften Literaturwissenschaft Rezeption, literarische Einflüsse und Beziehungen
Weitere Infos & Material
1;Title Page;3
2;Copyright;4
3;Table of Contents;5
4;Body;7
5;Hanne Birk: Preface: Go, Lizzy, Go! Celebrating Pride and Prejudice;7
6;Marion Gymnich: 200 Years of Reading Jane Austen's Pride and Prejudice; or Where the Literary Canon Meets Popular Culture;11
6.1;1. Introduction;11
6.2;2. The growing interest in Jane Austen;13
6.3;3. The international success of Pride and Prejudice;15
6.4;4. The impact of audiovisual adaptations;18
6.5;5. Pride and Prejudice sequels and rewritings;22
6.6;6. Conclusion: The many uses of Pride and Prejudice today;26
6.7;References;29
7;Marie-Josefine Joisten: The Serious Business of Mrs Bennet and the Consequences of a Mother's Fear;33
7.1;References;49
8;Nadezda Rumjanceva: `And she beheld a striking resemblance to Mr. Darcy': Nineteenth-Century Illustrations of Jane Austen's Pride and Prejudice;51
8.1;References;75
9;Uwe Baumann: Elizabeth Bennet, Liebe und Ehe – Untersuchungen zu Jane Austens Pride and Prejudice und den deutschen Übersetzungen des Romans;77
9.1;I.;77
9.2;II.;79
9.2.1;(0) Pride and Prejudice, 51;84
9.2.2;(1) Louise Marezoll (1830), I, 3;85
9.2.3;(2) Karin von Schab (1939), 5;85
9.2.4;(7) Ursula und Christian Grawe (1977), 5;85
9.2.5;(9) Andrea Ott (2003), 5;85
9.3;III.;87
9.4;IV.;92
9.4.1;(1). Louise Marezoll (1830);92
9.4.2;(2). Karin von Schab (1939);93
9.4.3;(3). Margarete Rauchenberger (1948);95
9.4.4;(4). Ilse Krämer (1948);96
9.4.5;(5). Helmut Holscher (1951);98
9.4.6;(6). Werner Beyer (1965);100
9.4.7;(7). Ursula und Christian Grawe (1977);102
9.4.8;(8). Helga Schulz (1997);104
9.4.9;(9). Andrea Ott (2003);105
9.5;V.;107
9.6;Bibliographie;108
9.7;Appendix: Exemplarische Textbeispiele im Kontext;115
9.7.1;(1.0). Pride and Prejudice, 51;115
9.7.2;(1.1). Louise Marezoll (1830), I, 3;116
9.7.3;(1.2). Karin von Schab (1939), 5;116
9.7.4;(1.3). Margarete Rauchenberger (1948), 9;116
9.7.5;(1.4). Ilse Krämer (1948), 5;116
9.7.6;(1.5). Helmut Holscher (1951), 5;116
9.7.7;(1.6). Werner Beyer (1965), 5;116
9.7.8;(1.7). Ursula und Christian Grawe (1977), 5;117
9.7.9;(1.8). Helga Schulz (1997), 5;117
9.7.10;(1.9). Andrea Ott (2003), 5;117
9.7.11;(2.0). Pride and Prejudice, 70;117
9.7.12;(2.1). Louise Marezoll (1830), I, 33;117
9.7.13;(2.2). Karin von Schab (1939), 28;118
9.7.14;(2.3). Margarete Rauchenberger (1948), 30–31;118
9.7.15;(2.4). Ilse Krämer (1948), 34–35;119
9.7.16;(2.5). Helmut Holscher (1951), 21;119
9.7.17;(2.6). Werner Beyer (1965), 28;119
9.7.18;(2.7). Ursula und Christian Grawe (1977), 27–28;120
9.7.19;(2.8). Helga Schulz (1997), 29;120
9.7.20;(2.9). Andrea Ott (2003), 37;121
9.7.21;(3.0). Pride and Prejudice, 186;121
9.7.22;(3.1). Louise Marezoll (1830), II, 27–28;121
9.7.23;(3.2). Karin von Schab (1939), 161–62;121
9.7.24;(3.3). Margarete Rauchenberger (1948), 164;122
9.7.25;(3.4). Ilse Krämer (1948), 225;122
9.7.26;(3.5). Helmut Holscher (1951), 112;122
9.7.27;(3.6). Werner Beyer (1965), 173;123
9.7.28;(3.7). Ursula und Christian Grawe (1977), 172;123
9.7.29;(3.8). Helga Schulz (1997), 179;123
9.7.30;(3.9). Andrea Ott (2003), 239;123
9.7.31;(4.0). Pride and Prejudice, 262;124
9.7.32;(4.1). Louise Marezoll (1830), II, 170–72;124
9.7.33;(4.2). Karin von Schab (1939), 249–50;125
9.7.34;(4.3). Margarete Rauchenberger (1948), 250–51;125
9.7.35;(4.4). Ilse Krämer (1948), 345–47;126
9.7.36;(4.5). Helmut Holscher (1951);127
9.7.37;(4.6). Werner Beyer (1965), 268–69;127
9.7.38;(4.7). Ursula und Christian Grawe (1977), 269–70;127
9.7.39;(4.8). Helga Schulz (1997), 278–79;128
9.7.40;(4.9). Andrea Ott (2003), 369–70;129
9.7.41;(5.0). Pride and Prejudice, 267;129
9.7.42;(5.1). Louise Marezoll (1830), III, 5;129
9.7.43;(5.2). Karin von Schab (1939), 255;129
9.7.44;(5.3). Margarete Rauchenberger (1948), 257;130
9.7.45;(5.4). Ilse Krämer (1948), 355;130
9.7.46;(5.5). Helmut Holscher (1951), 168;130
9.7.47;(5.6). Werner Beyer (1965), 275–76;130
9.7.48;(5.7). Ursula und Christian Grawe (1977), 276;130
9.7.49;(5.8). Helga Schulz (1997), 286;130
9.7.50;(5.9). Andrea Ott (2003), 379;130
9.7.51;(6.0). Pride and Prejudice, 325;131
9.7.52;(6.1). Louise Marezoll (1830), III, 105–06;131
9.7.53;(6.2). Karin von Schab (1939), 323–24;132
9.7.54;(6.3). Margarete Rauchenberger (1948), 318;132
9.7.55;(6.4). Ilse Krämer (1948), 451–52;133
9.7.56;(6.5). Helmut Holscher (1951), 209;133
9.7.57;(6.6). Werner Beyer (1965), 349–50;134
9.7.58;(6.7). Ursula und Christian Grawe (1977), 351–52;134
9.7.59;(6.8). Helga Schulz (1997), 362–63;135
9.7.60;(6.9). Andrea Ott (2003), 482–83;135
9.7.61;(7.0). Pride and Prejudice, 384–85;136
9.7.62;(7.1). Louise Marezoll (1830), III, 206–09;137
9.7.63;(7.2). Karin von Schab (1939), 396–98;139
9.7.64;(7.3). Margarete Rauchenberger (1948), 389-90;140
9.7.65;(7.4). Ilse Krämer (1948), 547–50;141
9.7.66;(7.5). Helmut Holscher (1951), 260–61;143
9.7.67;(7.6). Werner Beyer (1965), 423–25;144
9.7.68;(7.7). Ursula und Christian Grawe (1977), 427–29;146
9.7.69;(7.8). Helga Schulz (1997), 437–39;147
9.7.70;(7.9). Andrea Ott (2003), 585–88;148
10;Elena Baeva: `My name is Lizzie Bennet, and this is my [vlog]' – Adaptation and Metareference in The Lizzie Bennet Diaries;151
10.1;References;164
11;Stella Butter: Jane Austen Meets Bollywood: Forms and Functions of Transcultural Adaptations;167
11.1;1. Introduction;167
11.2;2. I Have Found It: The `Indianization' of Austen's Sense and Sensibility;169
11.3;3. Bride & Prejudice: Idealising Transculturality;174
11.4;4. Concluding discussion;181
11.5;References;183
11.6;Appendix;186
12;Imke Lichterfeld: Mr Darcy's Shirt – An Icon of Popular Culture;189
12.1;1. The statue;189
12.2;2. The scene;192
12.3;3. The actor;196
12.4;4. Beyond the wet shirt?;201
12.5;References;202
13;Gislind Rohwer-Happe: The Mr. Darcy Complex – The Impact of a Literary Icon on Contemporary Chick Lit;207
13.1;References;224
14;Ulrike Zimmermann: Crime Comes to Pemberley – Pride and Prejudice Sequels in Contemporary Crime Fiction;227
14.1;References;242
15;Hanne Birk: Gothic Fiction Bites Back – The Gothification of Jane Austen at the Beginning of the 21st Century;245
15.1;1. Introduction;245
15.2;2. Revisiting Northanger Abbey;247
15.3;3. Transformations and adaptations: Narrative strategies in and functional potentials of Austenite Gothifications;250
15.4;4. Conclusion;255
15.5;References;258
16;Silke Meyer: `Spank me Mr. Darcy': Pride and Prejudice in Contemporary Female (Hardcore) Erotica;261
16.1;First encounter or: what does Pride and Prejudice have to do with it?;261
16.2;Foreplay or: what does porn have to do with it?;263
16.3;Climax or: let's talk about sex!;267
16.4;Of sequels, adaptations, and literary echoes: just do it again!;271
16.5;References;272
17;Uwe Küchler: Participatory Transfer/mations: Inviting Pride and Prejudice Adaptations into the Foreign Language Classroom;275
17.1;1. Introduction;275
17.2;2. Literature in the classroom;277
17.3;3. Participatory transfer/mations;281
17.4;4. Jane Austen, fan fiction and productive teaching opportunities;283
17.5;5. Lost in Austen (2008);285
17.6;6. The Lizzie Bennet Diaries (2013);288
17.7;7. Concluding thoughts;289
17.8;References;289
18;Hanne Birk and Marion Gymnich with Sarah Cordes, Sarah Fißmer, Corinna Jörres, Christine Lehnen and Manuela Zehnter: Elizabeth Bennet: A Heroine Past and/or Present?;291
18.1;Is Elizabeth Bennet really a heroine for our times? – by Corinna Jörres;292
18.2;Is Elizabeth Bennet really a heroine for our times? – by Sarah Fißmer;293
18.3;200 years of Pride and Prejudice pose a question: Is Elizabeth Bennet really a heroine for our times? – by Sarah Cordes;296
18.4;Lalita Bakshi: Post-Colonial Heroine of Bride and Prejudice – by Manuela Zehnter;298
18.5;The Heroines of our time: And why we should be grateful that Elizabeth Bennet is celebrating her 200th birthday – by Christine Lehnen;300
18.6;References;301
19;Bettina Burger: Is Elizabeth Bennet really a heroine for our time?;303
19.1;References;309
20;Denise Burkhard and Simone Fleischer: Have a Fan-tastic 200th Birthday, Lizzy! – Elizabeth Bennet in Recent Fan Fiction;311
20.1;References;321
21;Contributors;323