Buch, Englisch, Band 14, 504 Seiten, Format (B × H): 163 mm x 241 mm, Gewicht: 911 g
Reihe: Word and Music Studies
Buch, Englisch, Band 14, 504 Seiten, Format (B × H): 163 mm x 241 mm, Gewicht: 911 g
Reihe: Word and Music Studies
ISBN: 978-90-04-30270-9
Verlag: Brill
Fachgebiete
- Geisteswissenschaften Literaturwissenschaft Rezeption, literarische Einflüsse und Beziehungen
- Geisteswissenschaften Musikwissenschaft Musikwissenschaft Allgemein Musiktheorie, Musikästhetik, Kompositionslehre
- Geisteswissenschaften Musikwissenschaft Musikwissenschaft Allgemein Musikwissenschaft: Rezeption, Einflüsse und Beziehungen
- Geisteswissenschaften Literaturwissenschaft Literaturtheorie: Poetik und Literaturästhetik
Weitere Infos & Material
Contents
Preface (Werner Wolf)
Theorie und Praxis der Vertonung in den elisabethanischen Airs [1985]
The Iconic Quality of Poetic Rhythm [1986]
Examples of Byron’s Impact on 19th-Century German and Austrian Music [1987]
Setting a Poem: The Composer’s Choice For or Against Interpretation [1988]
Zweimal ‘Johnny’: Der treulose Herzensbrecher bei Brecht/Weill und Auden/Britten [1991]
Prekäre angewandte Opernästhetik: Auden’s ‘sekundäre Welt’ und Hans Werner Henzes Elegie für junge Liebende [1994]
An Exegetic Composer: Benjamin Britten’s Journey of the Magi [1995]
‘Kalogenetic’ Functions of Prosody: An Exercise in Comparative Poetics [1995]
How Final Can a Theory of Verse Be? Toward a Pragmatics of Metrics [1996]
‘Proportion’ in Elizabethan Poetry and Music [1996]
Cardillac, the Criminal Artist: A Challenge to Opera as a Musico-Literary Form [1997]
Iconicity and Beyond in “Lullaby for Jumbo”: Semiotic Functions of Poetic Rhythm [1999]
Some Reflections on Literary Genres and Music [1999]
Die Ambivalenz der Unschuld: Benjamin Britten auf der Suche nach dem kindlichen Sein [1999]
A Profile in Retrospect: Calvin S. Brown as a Musico-Literary Scholar [2000]
Typologische Überlegungen zum Melodrama [2000]
Three Types of Song Cycles: The Variety of Britten’s ‘Charms’ [2001]
Parsifal for Our Times: Young Artists Show the Way from Interpretation to Cyberstaging [2001]
The Turn of the Screw: Ein Glanzstück der Literaturoper [2002]
The ‘Destructiveness of Music’: Functional Intermedia Disharmony in Popular Songs [2002]
Masterminding Word and Music Studies: A Tribute to Steven P. Scher [2002]
Peter Grimes: Auf George Crabbes Spuren zwischen Realismus und Romantik [2003]
The Rake’s Progress: Klassizistische Oper zwischen Moralität, Märchen, Mythos und Groteske [2004]
Der ‘postmoderne’ Rosenkavalier [2005]
‘Die lustigen Weiber’ proben den Aufstand: Transzendiertes Biedermeier in Otto Nicolais Oper [2005]
Narrative Framing in Schumann’s Piano Pieces [2006]
‘Musikalische Verse’: “Ich weiß nicht, was soll es bedeuten” [2006]
Myth-making Opera: David Malouf ’s and Michael Berkeley’s Jane Eyre [2007]
Words and Music as Partners in Song: ‘Perfect Marriage’ – ‘Uneasy Flirtation’ – ‘Coercive Tension’ – ‘Shared Indifference’ – ‘Total Destruction’ [2007]
“Liebling der ganzen Welt”: Sir Walter Scott als Inspiration für die romantische Oper und Donizettis Lucia di Lammermoor [2008]
From Novel to Song via Myth: Wuthering Heights as a Case of Popular Intermedial Adaptation [2008]
What Can Music Do to a Poem? New Intermedial Perspectives of Literary Studies [2008]
“. pour out forgiveness like a wine”: Can Music “say an existence is wrong”? [2009]
Christophorus, oder “Die Vision einer Oper”: Franz Schreker’s Opera as a Metareferential Work [2010]
Metareference in Operatic Performance: The Case of Katharina Wagner’s Die Meistersinger von Nürnberg [2011]
Rhythmical Ambivalence of Poetry Performance: The Case of Elizabethan Verse [2011]
Aesthetic Illusion in Instrumental Music? [2013]
Sources
Index