E-Book, Englisch, Deutsch, Französisch, Band 1. Teilband, 1154 Seiten, Gewicht: 10 g
Auroux / Koerner / Niederehe History of the Language Sciences / Geschichte der Sprachwissenschaften / Histoire des sciences du langage. 1. Teilband
Nachdruck 2017
ISBN: 978-3-11-019400-5
Verlag: De Gruyter
Format: PDF
Kopierschutz: 1 - PDF Watermark
E-Book, Englisch, Deutsch, Französisch, Band 1. Teilband, 1154 Seiten, Gewicht: 10 g
ISBN: 978-3-11-019400-5
Verlag: De Gruyter
Format: PDF
Kopierschutz: 1 - PDF Watermark
No detailed description available for "HIST LANGUAGE SCIENCES (KOERNER) 1.TLBD HSK 18.1 E-BOOK".
Autoren/Hrsg.
Fachgebiete
Weitere Infos & Material
1;Contents / Inhalt / Table des matières;5
2;Editors’ Foreword;24
2.1;1. General introduction;24
2.1.1;1.1 Definition;24
2.1.2;1.2 Scope;25
2.1.3;1.3 Themes;26
2.1.4;1.4 State of the art;27
2.1.5;1.5 Structure of the Handbook;29
2.2;2. Description of Individual Chapters;30
3;Vorwort der Herausgeber;36
3.1;1. Allgemeine Einleitung;36
3.1.1;1.1 Begriffsbestimmungen;36
3.1.2;1.2 Gegenstandsbereich;37
3.1.3;1.3 Thematische Schwerpunkte;38
3.1.4;1.4 Forschungsstand;40
3.1.5;1.5 Aufbau des Handbuchs;42
3.2;2. Erläuterungen zu den einzelnen Kapiteln;43
4;Préface des éditeurs;48
4.1;1. Généralités;48
4.1.1;1.1 Définitions;48
4.1.2;1.2 Envergure;49
4.1.3;1.3 Les dominantes thématiques;50
4.1.4;1.4 L’état de la recherche;52
4.1.5;1.5 Structure du manuel;54
4.2;2. Commentaires sur les différents chapitres;55
5;I. The Establishment of Linguistic Traditions in the Near East / Die Anfänge sprachwissenschaftlicher Traditionen im Nahen Osten / La constitution des traditions linguistiques au Proche-Orient;60
5.1;1. The Sumerian and Akkadian linguistic tradition;60
5.1.1;1. Writing and languages;60
5.1.2;2. Scribal training;61
5.1.3;3. Akkadian lists;62
5.1.4;4. Linguistic consciousness;63
5.1.5;5. Bibliography;63
5.2;2. Indigenous Egyptian grammar;64
5.2.1;1. Introductory remarks;64
5.2.2;2. Natural semantics: Paronomasia;65
5.2.3;3. Systematic formation: Schooling;65
5.2.4;4. Grammatical theory;66
5.2.5;5. Indigenous linguistic terminology;66
5.2.6;6. Practical philology, diglossia;67
5.2.7;7. Lexical work;68
5.2.8;8. Foreign languages;69
5.2.9;9. The concept of language;71
5.2.10;10. Bibliography;71
5.3;3. Die Sprachforschung in Ugarit;73
5.3.1;1. Einleitung;73
5.3.2;2. Einheimische Schriftdenkmäler im Rahmen der syllabischen Keilschrift;74
5.3.3;3. Einheimische Schriftdenkmäler im Rahmen der Keilschriftalphabete;75
5.3.4;4. Bibliographie;76
6;II. The Establishment of the Chinese Linguistic Tradition / Die Anfänge der Sprachwissenschaft in China / La constitution de la tradition linguistique chinoise;78
6.1;4. Classical Chinese philosophies of language: Logic and ontology;78
6.1.1;1. Two aspects of language in early Chinese philosophy;78
6.1.2;2. Nature and function of nonsubstantive words in the Chinese language;81
6.1.3;3. Five positions (theories) of words and sayings in Classical Chinese philosophy;83
6.1.4;4. The Confucian doctrine of zheng-ming “rectifying names”;84
6.1.5;5. The Daoist doctrine of wu-ming “no names”;86
6.1.6;6. Nominalistic tendencies in Yinwenzi;88
6.1.7;7. Platonistic tendencies in Gongsun Long;89
6.1.8;8. The empirical (scientific) realism of names and language in the Neo-Moist Canons (Jing/Shuo);92
6.1.9;9. Concluding remarks;94
6.1.10;10. Bibliography;94
6.2;5. The Suí-Táng tradition of Fanqiè phonology ;95
6.2.1;1. Introduction;95
6.2.2;2. The origins of Fanqiè;97
6.2.3;3. Aesthetics of Fanqiè organization;98
6.2.4;4. The Qièyùn rime-book;99
6.2.5;5. The significance of the Qièyùn;100
6.2.6;6. Prosody and other linguistic ideas;103
6.2.7;7. Bibliography;104
6.3;6. The rime-table system of formal Chinese phonology;105
6.3.1;1. Introduction;105
6.3.2;2. The formal system of rime-table phonology;106
6.3.3;3. Phonological categories and their classification;107
6.3.4;4. Classification of initials;107
6.3.5;5. Classification of rimes;108
6.3.6;6. Origins;109
6.3.7;7. Higher structures of the phonological system: paired series of initials;110
6.3.8;8. Other technical terminology;112
6.3.9;9. Chinese alphabets;112
6.3.10;10. Bibliography;113
6.4;7. Le rôle du savoir linguistique dans l’éducation et la société chinoise;114
6.4.1;1. Introduction;114
6.4.2;2. Avant l’instauration des examens impériaux;114
6.4.3;3. Après l’institution des examens impériaux;115
6.4.4;4. Conclusion;116
6.4.5;5. Bibliographie;116
6.5;8. La tradition linguistique vietnamienne et ses contacts avec la tradition chinoise;117
6.5.1;1. La période chinoise;117
6.5.2;2. La lexicographie vietnamienne;118
6.5.3;3. L’écriture Nôm;119
6.5.4;4. La période moderne;119
6.5.5;5. Bibliographie;121
7;III. The Establishment of the Korean Linguistic Tradition / Die Anfänge der koreanischen Sprachforschung / La constitution de la tradition linguistique coréenne;122
7.1;9. Die traditionelle Sprachforschung in Korea;122
7.1.1;1. Einleitung;122
7.1.2;2. Die Rahmenbedingungen der traditionellen koreanischen Sprachwissenschaft;122
7.1.3;3. Textsorten, Schriften, Sprachen;123
7.1.4;4. Schlussbemerkung;129
7.1.5;5. Bibliographie;130
8;IV. The Establishment of the Japanese Linguistic Tradition / Die Anfänge der Sprachforschung in Japan / La constitution de la tradition linguistique japonaise;131
8.1;10. The Japanese linguistic tradition and the Chinese heritage;131
8.1.1;1. The Chinese origins of Japanese linguistics;131
8.1.2;2. Phonology and the Chinese script in Japan;132
8.1.3;3. The period of ‘national learning’;133
8.1.4;4. The work of Motoori Norinaga;134
8.1.5;5. The modern period;135
8.2;11. The First Japanese attempts at describing Chinese and Korean bilingualism;136
8.2.1;1. Background and some early developments;136
8.2.2;6. Bibliography;136
8.2.3;2. Tokugawa period (1603-1867) views on Chinese and Korean;137
8.2.4;3. The nature of comparisons and later developments;142
8.2.5;4. Bibliography;143
8.3;12. Sprache und Denken in der japanischen Sprachforschung während der Kokugaku;144
8.3.1;1. Einleitung;144
8.3.2;2. Keichu (1640-1701);144
8.3.3;3. Kamo Mabuchi (1697-1796);145
8.3.4;4. Motoori Norinaga (1730 -1801);146
8.3.5;5. Fujitani Nariakira (1738-1779);148
8.3.6;6. Motoori Haruniwa 1763-1828);149
8.3.7;7. Suzuki Akira (1764-1837);149
8.3.8;8. Tojo Gimon (1786-1834);150
8.3.9;9. Schluß;151
8.3.10;10. Bibliographie;151
8.4;13. Die Frühzeit der neueren japanischen Sprachforschung: Vom Kokugaku zum Kokugogaku;152
8.4.1;1. Der Anfang der neueren japanischen Sprachforschung;152
8.4.2;2. Die linguistischen Bedingungen der Schaffung der modernen Literatur- und Umgangssprache;152
8.4.3;3. Ueda Kazutoshi (1867-1937);153
8.4.4;4. Otsuki Fumihiko (1847-1928);156
8.4.5;5. Yamada Yoshio (1873-1958);156
8.4.6;6. Shinmura Izuru (1876-1967);157
8.4.7;7. Matsushita Daisaburo (1878-1935);158
8.4.8;8. Hashimoto Shinkichi (1882-1945);158
8.4.9;9. Die Historiographie der Kokugogaku;159
8.4.10;10. Bibliographie;159
8.5;14. The influence of Dutch grammar on Japanese language research;161
8.6;15. The role of linguistics in Japanese society and education;163
8.7;16. Traditional linguistics and Western linguistics in Japan;167
9;V. The Establishment of Sanskrit Linguistics / Die Anfänge der Sanskritforschung / La constitution de l’étude du sanskrit;172
9.1;17. Panini;172
9.1.1;1. Introduction;172
9.1.2;2. Panini’s work;173
9.1.3;3. Panini’s derivational system;174
9.1.4;4. Operations;179
9.1.5;5. Zero;182
9.1.6;6. Bibliography;183
9.2;18. Die Entwicklung der Sprachwissenschaft in Indien nach Panini;184
9.2.1;1. Das Mahabhasya;184
9.2.2;2. Buddhistische Sanskrit Grammatiker;190
9.2.3;3. Jinistische Sanskrit Grammatiker;191
9.2.4;4. Grammatiken der mittelindischen Dialekte;192
9.2.5;5. Werke in der Tradition der Paniniyas;193
9.2.6;6. Sanskrit Grammatik an den Fürstenhöfen;195
9.2.7;7. Bibliographie;195
9.3;19. Indian theories on phonetics;196
9.3.1;1. Preformal phonetic conceptions in Vedic India;196
9.3.2;2. Possible beginnings of a Sanskrit Alphabet in the Atharvaveda;197
9.3.3;3. Phonetic categories in the late Vedic literature;198
9.3.4;4. Beginnings of a formal tradition;199
9.3.5;5. Pratisakhyas and Siksas;200
9.3.6;6. The Sanskrit alphabet;200
9.3.7;7. Articulatory process and phonetic distinctiveness;201
9.3.8;8. Levels of distinctiveness and phonological rules;202
9.3.9;9. Other levels of distinctiveness;203
9.3.10;10. Gradual decline of the tradition of Sanskrit phonetics;203
9.3.11;11. Bibliography;204
9.4;20. Language and thought in the Sanskrit tradition;205
9.4.1;1. Introduction;205
9.4.2;2. Buddhist Abhidharma and Sarvastivada: Language and thought, and the basic constituents of the universe;205
9.4.3;3. Meditative experience as a source of relevant data;206
9.4.4;4. Perceptive knowledge and language;207
9.4.5;5. Bhartrhari on language and thought;208
9.4.6;6. Dinnaga on perception and language;209
9.4.7;7. Other reactions on Bhartrhari: Mimamsa, Nyaya, Kasmir Saivism;210
9.4.8;8. Mimamsa: Kumarila (7th century) and Mandana Misra (8th century);211
9.4.9;9. Nyaya: Jayanta Bhatta (9th century) and Gangesa (14th century);212
9.4.10;10. Analysis of ‘knowledge derived from words’ or ‘cognition based on language;214
9.4.11;11. Further research;214
9.4.12;12. Bibliography;214
9.5;21. The organization of grammar in Sanskrit linguistics;216
9.5.1;1. Introduction;216
9.5.2;2. Kinds of rules;217
9.5.3;3. Organization of the Astadhyayi;219
9.5.4;4. Relations among rules and operations;221
9.5.5;5. Panini’s commentators;224
9.5.6;6. Bibliography;225
9.6;22. The relationship between linguistics and other sciences in India;225
9.6.1;1. Introduction;225
9.6.2;2. The origin of grammar;225
9.6.3;3. Interaction with “etymological explanation” (nirukta);226
9.6.4;4. Influence from philosophy;227
9.6.5;5. Language and philosophy;227
9.6.6;6. Bhartrhari;229
9.6.7;7. Understanding the meaning of a sentence;229
9.6.8;8. Conclusion;230
9.6.9;9. Bibliography;231
9.7;23. The role of linguistics in Indian society and education;232
9.7.1;1. Need for linguistic analysis in ancient India;232
9.7.2;2. Purposes of linguistic sciences discussed by ancient linguists;233
9.7.3;3. Linguistic sciences and interpretation of texts;234
9.7.4;4. Conflicting claims about the value of linguistic sciences;234
9.7.5;5. Traditional education and the role of linguistic sciences;234
9.7.6;6. Development of Prakrta grammars;235
9.7.7;7. Vernacular grammars under the colonial rule;235
9.7.8;8. After independence: language policies, politics, and linguistics;236
9.7.9;9. Bibliography;236
9.8;24. The Hindi grammatical tradition;237
9.9;25. Indian influence on the linguistic tradition of Burma;241
9.9.1;1. Historical background;241
9.9.2;2. ‘Half-indianized’ Burmese phonetics;242
9.9.3;3. Burmese morphosyntax as seen through Indian terminology;243
9.9.4;4. Bibliography;244
9.10;26. Indian influence on the Old Javanese linguistic tradition;245
9.10.1;1. Introduction;245
9.10.2;2. ‘Old Javanese’;246
9.10.3;3. The forms of Old Javanese linguistics;246
9.10.4;4. Linguistics and the composition of texts;247
9.10.5;5. Linguistics and hermeneutics;248
9.10.6;6. Religio-philosophical thought, ritual practice, and linguistic scholarship;248
9.10.7;7. Modern Javanese linguistics;248
9.10.8;8. Bibliography;249
10;VI. The Establishment of Dravidian Linguistics / Die Anfänge der dravidischen Sprachforschung / La constitution de la linguistique dravidienne;250
10.1;27. Les débuts de la tradition linguistique tamoule;250
10.1.1;1. Les plus anciens témoignages;250
10.1.2;2. Le plus ancien texte: le Tolkappiyam;250
10.1.3;3. Les académies;251
10.1.4;4. Le Tolkappiyam et ses prédécesseurs;251
10.1.5;5. Bibliographie;252
10.2;28. Le Tolkappiyam et le développement de la tradition linguistique tamoule;253
10.2.1;2. Structure du Tolkappiyam;253
10.2.2;2. Le “Livre des Lettres”;254
10.2.3;3. Le “Livre des Mots”;255
10.2.4;4. Le “Livre des Matières”;258
10.2.5;5. Bibliographie;258
10.3;29. Les successeurs du Tolkappiyam: le Nannul, le Viracoliyam et les autres écoles;259
10.3.1;2. La grammaire après le Tolkappiyam;259
10.3.2;2. L’organisation de la grammaire;259
10.3.3;3. La terminologie linguistique;260
10.3.4;4. Le Nannul;260
10.3.5;5. Bibliographie;261
11;VII. The Establishment of Tibetan Linguistics / Die Anfänge der Sprachforschung in Tibet / La constitution de la linguistique tibétaine;262
11.1;30. The early Tibetan grammatical treatises and Thon-mi Sambhota;262
11.1.1;1. Date and authorship of the treatises;262
11.1.2;2. The text of the treatises;263
11.1.3;3. The contents of the treatises;264
11.1.4;4. Conclusion;264
11.1.5;5. Bibliography;265
11.2;31. The classical Tibetan grammarians;266
11.2.1;1. Historical introduction;266
11.2.2;2. Smrtijñanakirti and Ron-zom Chos-kyi-bzan-po;266
11.2.3;3. Bsod-nams-rtse-mo;267
11.2.4;4. Sa-skya Pandita Kun-dga’-rgyal-mtshan;267
11.2.5;5. Za-lu-lo-tsa-ba Chos-skyon-bzan-po;267
11.2.6;6. Si-tu Pan-chen Chos-kyi-’byun-gnas;268
11.2.7;7. Dn ul-chu Dharmabhadra and Dnul-chu Dbyans-can-grubpa’i-rdo-rje;268
11.2.8;8. Minor authors;268
11.2.9;9. Bibliography;269
11.3;32. The influence of the Sanskrit tradition on Tibetan indigenous grammar;269
11.3.1;1. Historical introduction;269
11.3.2;2. The basic treatises;270
11.3.3;3. Subsidiary literature;272
11.3.4;4. Conclusions;272
11.3.5;5. Bibliography;272
12;VIII. The Establishment of Hebrew Linguistics / Die Anfänge der hebräischen Sprachforschung / La constitution de la linguistique de l’hébreu;274
12.1;33. The origins of Hebrew linguistics and the exegetic tradition;274
12.1.1;1. Exegesis;274
12.1.2;2. Masora;275
12.1.3;3. Grammar;277
12.1.4;4. Saadia Gaon;278
12.1.5;5. Conclusion;285
12.1.6;6. Bibliography;285
12.2;34. Die Entwicklung der hebräischen Sprachwissenschaft während des Mittelalters;287
12.2.1;1. Quellen und Anregungen;287
12.2.2;2. Inhalt;288
12.2.3;3. Methode;290
12.2.4;4. Bibliographie;292
12.3;35. Hebrew linguistics in Arabic;293
12.3.1;1. Massoretic grammar;293
12.3.2;2. Saadya Gaon;294
12.3.3;3. Hayyug;295
12.3.4;4. Ibn Ganah;296
12.3.5;5. Later grammarians;296
12.3.6;6. Bibliography;297
12.4;36. Hebrew linguistics and comparative Semitic grammar;299
12.4.1;1. The beginnings of Hebrew linguistics in the Middle Ages: Saadia Gaon;299
12.4.2;2. Yehuda ibn Qurayš;300
12.4.3;3. The Karaites: David al-Fasi;301
12.4.4;4. 'Ishaq Ibn Barun;301
12.4.5;5. The end of Hebrew comparative linguistics in the Middle Ages;302
12.4.6;6. Bibliography;303
13;IX. The Establishment of Arabic Linguistics / Die Anfänge der arabischen Sprachforschung / La constitution de la linguistique arabe;304
13.1;37. The first beginnings of Arabic linguistics: The era of the Old Iraqi School;304
13.1.1;1. Methodological and textual problems;304
13.1.2;2. The Old Iraqi School: Outline of a tentative thesis;306
13.1.3;3. The Old Iraqi School: Further observations about its teaching;307
13.1.4;4. Bibliography;310
13.2;38. Sibawayhi;311
13.2.1;1. Sibawayhi’s biography;311
13.2.2;2. The Kitab;312
13.2.3;3. Some of the grammatical theories and notions in the Kitab;315
13.2.4;4. Sibawayhi’s phonetic description;319
13.2.5;5. Bibliography;320
13.3;39. The development of Arabic linguistics after Sibawayhi: Basra, Kufa and Baghdad;322
13.3.1;1. Introduction;322
13.3.2;2. Sources;322
13.3.3;3. Traditional accounts of the schools;323
13.3.4;4. Characteristics of the schools;324
13.3.5;5. The reality of the schools;327
13.3.6;6. The schools in context;328
13.3.7;7. Conclusion;330
13.3.8;8. Bibliography;330
13.4;40. La nouvelle approche de la grammaire au IVe - Xe siècle: Ibn Ginni (320/932 - 392/1002);332
13.4.1;1. Préliminaires;332
13.4.2;2. Le Sirr Sina'at al-'i'rab;334
13.4.3;3. Le Hasa'is;335
13.4.4;4. L’héritage d’Ibn Ginni;338
13.4.5;5. Bibliographie;338
13.5;41. La période post-classique de la linguistique arabe: d’Ibn Ginni à al-'Astarabadi;339
13.5.1;1. Les grands centres d’étude;339
13.5.2;2. Les principales oeuvres;341
13.5.3;3. Bibliographie;344
13.6;42. The structure of Arabic grammatical theory;345
13.6.1;1. Introduction;345
13.6.2;2. A Standard Grammar, Ibn as-Sarrag's 'Usul;346
13.6.3;3. Syntax and Morphology;346
13.6.4;4. Syntax (nahw);347
13.6.5;5. Morphology (sarf);352
13.6.6;6. Unmarked and marked ('asl, far' );355
13.6.7;7. Bibliography;357
13.7;43. Grammar and logic in the Arabic grammatical tradition;359
13.7.1;1. Introduction;359
13.7.2;2. The debate between logicians and grammarians;360
13.7.3;3. The role of the Mu'tazila and the theories on the origin of speech;361
13.7.4;4. Logic and grammar in al-Farabi;362
13.7.5;5. Conclusion;364
13.7.6;6. Bibliography;364
13.8;44. Language and revelation in Islamic society;366
13.8.1;1. Introduction;366
13.8.2;2. Language as a component of Revelation;367
13.8.3;3. Language as proof of the Revelation;369
13.8.4;4. The obligation to preserve the text and the language;370
13.8.5;5. Bibliography;371
13.9;45. Les relations entre la linguistique et les autres sciences dans la société arabo-islamique;371
13.9.1;1. Introduction;371
13.9.2;2. Grammaire et rhétorique;371
13.9.3;3. Rhétorique et 'usul al-fiqh;374
13.9.4;4. 'Usul al-fiqh et logique;374
13.9.5;5. 'Usul al-fiqh et fiqh;374
13.9.6;6. Fiqh, 'usul al-fiqh et grammaire;375
13.9.7;7. Conclusion;376
13.9.8;8. Bibliographie;376
13.10;46. Traditional linguistics and Western linguistics in the Arab world;377
13.10.1;1. Traditional linguistics;377
13.10.2;2. Western linguistics;378
13.11;47. L’influence arabe sur la linguistique copte;380
13.11.1;1. Introduction;380
13.11.2;3. Bibliography;380
13.11.3;2. La grammaire;381
13.11.4;3. Terminologie grammaticale;382
13.11.5;4. La lexicographie;383
13.11.6;5. Bibliographie;383
13.12;48. The description of Turkic with the Arabic linguistic model;384
13.12.1;1. Arabic treatises of Turkic;384
13.12.2;2. Arabic linguistic concepts applied to Turkic;386
13.12.3;3. Bibliography;387
13.13;49. Arabic influence on Persian linguistics;388
13.13.1;1. Introduction;388
13.13.2;2. Sources of linguistic ideas: Lexicography and prosody;389
13.13.3;3. Basic concepts;389
13.13.4;4. Changes in the meaning and usage of Arabic terms;390
13.13.5;5. Summary;391
13.13.6;6. Bibliography;391
13.14;50. Arabic influence on Malay linguistics;392
13.14.1;1. Introduction;392
13.14.2;2. The knowledge of Arabic in the Malayo-Indonesian Archipelago;392
13.14.3;3. Arabic influence on Malay;393
13.14.4;4. Arabic influence on Malay linguistics;393
13.14.5;5. Bibliography;395
14;X. The Establishment of Syriac Linguistics / Die Anfänge der syrischen Sprachforschung / La constitution de la linguistique syriaque;396
14.1;51. Foreign influence in the Syriac grammatical tradition;396
14.1.1;1. Introductory remark;396
14.1.2;2. Greek influence in Syriac grammar;396
14.1.3;3. Arabic influence on Syriac grammar;398
14.1.4;4. Bibliography;399
14.2;52. The role of linguistics in Syrian society;400
15;XI. The Establishment of Linguistics in Greece / Die Anfänge der griechischen Sprachforschung / La constitution de la linguistique en Grèce;404
15.1;53. Sprachbezogene Reflexionen im frühen Griechenland;404
15.1.1;1. (Früh)antike Sprachbetrachtung;404
15.1.2;2. Das frühgriechische Epos und die Lehrgedichte Hesiods;406
15.1.3;3. Die Vorsokratiker;409
15.1.4;4. Die Sophistik;415
15.1.5;5. Platon;419
15.1.6;6. Bibliographie;423
15.2;54. Sprache und Denken bei Aristoteles;426
15.2.1;1. Data;426
15.2.2;2. Logische Grundbegriffe;426
15.2.3;3. Perì hermeneías und Perì psukhes;427
15.2.4;4. Sprachliche Elemente;428
15.2.5;5. Satz;429
15.2.6;6. Sprechen;430
15.2.7;7. Kritische Betrachtung;431
15.2.8;8. Konsequenzen;433
15.2.9;9. Bibliographie;434
15.3;55. Language and thought in Stoic philosophy;434
15.3.1;1. Introduction: the importance of the study of thought and language in the Stoa;434
15.3.2;2. Mentally processing the world;435
15.3.3;3. Language;436
15.3.4;4. Transferring thought to language and vice versa;437
15.3.5;5. Conclusion;442
15.3.6;6. Bibliography;443
15.4;56. La linguistique grecque chez les alexandrins: Aristophane de Byzance et Aristarque;444
15.4.1;1. Repères historiques et sources;444
15.4.2;2. Sources inférentielles des théories grammaticales d’Aristophane et d’Aristarque;445
15.4.3;3. Place de l’analogie dans la philologie alexandrine;447
15.4.4;4. La question de l’autonomisation de la grammaire;449
15.4.5;5. La base normative de la philologie alexandrine;450
15.4.6;6. Conclusion;452
15.4.7;7. Bibliographie;452
15.5;57. Dionysius Thrax and the Tékhne Grammatike;453
15.5.1;1. Introduction: Dionysius Thrax;453
15.5.2;2. The definition of grammar and its partition;454
15.5.3;3. The Tékhne and its authorship;456
15.5.4;4. Conclusion;458
15.5.5;5. Bibliography;458
15.6;58. The organization of grammar in ancient Greece;459
15.6.1;1. Introduction;459
15.6.2;2. The beginnings of ‘grammar’;460
15.6.3;3. Stoic ‘grammar’;461
15.6.4;4. ‘Grammar’ in the students of Diogenes;463
15.6.5;5. Dionysius Thrax and Asclepiades of Myrlea;466
15.6.6;6. Apollonius Dyscolus;470
15.6.7;7. Bibliography;474
15.7;59. Greek linguistics in the Byzantine Period;476
15.7.1;1. Introduction;476
15.7.2;2. Works;477
15.7.3;3. State of the texts;477
15.7.4;4. Byzantine sources;478
15.7.5;5. Byzantine developments;478
15.7.6;6. Standards;481
15.7.7;7. Methods: schéde;481
15.7.8;8. Conclusion;482
15.7.9;9. Bibliography;482
15.8;60. Die Beziehungen der griechischen Sprachforschung zu anderen Disziplinen;483
15.8.1;1. Überblick;483
15.8.2;2. Frühe Beziehungen zur Musik, Poesie und Rhetorik;484
15.8.3;3. Beziehungen zur Philosophie;484
15.8.4;4. Beziehungen zur Medizin;487
15.8.5;5. Ausblick;487
15.8.6;6. Bibliographie;488
15.9;61. The impact of language studies on Greek society and education;489
15.9.1;1. Archaic and Classical Period (800 - 300 BC);489
15.9.2;2. Hellenistic Period (300 - 30 BC) and Imperial Age (30 BC - end of Antiquity);491
15.9.3;3. Bibliography;496
15.10;62. Variety of speech in Greek linguistics: The dialects and the koinè;498
15.10.1;1. The Greek language community and its dialects;498
15.10.2;2. Dialect levelling and the rise of Great Attic;499
15.10.3;3. The rise of Hellenistic koinè and its expansion;500
15.10.4;4. Interdialectal formations in Doric territories;500
15.10.5;5. Atticism;501
15.10.6;6. Bibliography;502
15.11;63. Greek influence in Georgian linguistics;503
15.12;64. Greek influence in early Armenian linguistics;506
15.12.1;1. Introduction;506
15.12.2;2. Background;506
15.12.3;3. The contents of the Armenian version of the Grammar;506
15.12.4;4. Chronology and translation technique;507
15.12.5;5. The aftermath;508
15.12.6;6. Bibliography;508
15.13;65. Greek influence in the grammatical theory of Church Slavonic;509
15.13.1;1. The path to the grammatical codification of Church Slavonic;509
15.13.2;2. Models of Graeco-Slavic linguistic dualism;510
15.13.3;3. Bibliography;511
16;XII. The Establishment of Linguistics in Rome / Die Anfänge der Sprachforschung / La constitution de la linguistique à Rome;514
16.1;66. Varro and the origin of Roman linguistic theory and practice;514
16.1.1;1. Introduction;514
16.1.2;2. Language and literature in early Rome;514
16.1.3;3. Varro’s careers and works;515
16.1.4;4. The De Lingua Latina;516
16.1.5;5. Varro’s language science;516
16.1.6;6. Conclusion;517
16.1.7;7. Bibliography (selected);517
16.2;67. A l’origine de la tradition artigraphique latine, entre mythe et réalité;518
16.2.1;1. Introduction;518
16.2.2;2. Palémon et son ars d’après les textes anciens;518
16.2.3;3. La reconstruction de Barwick et ses faiblesses;519
16.2.4;4. Palémon et l’hellénisation de la grammaire à Rome;522
16.2.5;5. Un témoin de la structure originelle de l’ars latine: Quintilien;523
16.2.6;6. Bibliographie;524
16.3;68. L’ars grammatica dans la période post-classique: le Corpus grammaticorum latinorum;525
16.3.1;1. Le corpus de Keil;525
16.3.2;2. L’effet de corpus;527
16.3.3;3. Diversité réelle et évolution;529
16.3.4;4. Bibliographie;532
16.4;69. L’organisation de la grammaire dans la tradition latine;533
16.4.1;1. Introduction;533
16.4.2;2. L’établissement du corpus;534
16.4.3;3. Les préliminaires et les parties du discours;536
16.4.4;4. Vitia et uirtutes orationis;541
16.4.5;5. Conclusions;542
16.4.6;6. Bibliographie;542
16.5;70. Grammar and rhetoric in Roman schools;543
16.5.1;1. Preface;543
16.5.2;2. The Roman school system;543
16.5.3;3. Grammatical doctrines in the schools;548
16.5.4;4. Rhetorical doctrines in the schools;548
16.5.5;5. Conclusion;550
16.5.6;6. Bibliography;550
16.6;71. Augustin und die Sprache;551
16.6.1;1. Wie lernt man die Sprache?;551
16.6.2;2. Augustins Theorie des Sprechens;552
16.6.3;3. Eine Aporie?;555
16.6.4;4. Bibliographie;558
17;XIII. The Cultivation of Latin Grammar in the Early Middle Ages / Die Pflege der lateinischen Grammatik im frühen Mittelalter / La culture de la grammaire latine dans le Haut Moyen-Age;560
17.1;72. The study of Latin as a foreign language in the Early Middle Ages;560
17.1.1;1. Latin in the Roman empire;560
17.1.2;2. Latin and Greek-speakers;560
17.1.3;3. The role of Aelius Donatus;562
17.1.4;4. Speech and writing before the Carolingians;563
17.1.5;5. Latin in the British Isles;564
17.1.6;6. The process of standardization;565
17.1.7;7. The conceptual separation of Latin from Romance;567
17.1.8;8. Bibliography;568
17.2;73. Linguistics and theology in the Early Medieval West;569
17.2.1;1. Introduction;569
17.2.2;2. Christian grammar;570
17.2.3;3. Exegesis;571
17.2.4;4. Allegory;572
17.2.5;5. Truth and authority;573
17.2.6;6. Virgilius Maro Grammaticus;575
17.2.7;7. The Carolingian Renaissance and the Seven Liberal Arts;576
17.2.8;8. Smaragdus;578
17.2.9;9. Godescalc of Orbais;579
17.2.10;10. Eriugena;580
17.2.11;11. The St. Gall Tractate: An interdisciplinary approach;581
17.2.12;12. Bibliography;582
17.3;74. Alcuin et la redécouverte de Priscien à l’époque carolingienne;584
17.3.1;1. La réception de l’oeuvre de Priscien;584
17.3.2;2. La tradition insulaire;585
17.3.3;3. Alcuin et la réforme carolingienne;587
17.3.4;4. L’heritage d’Alcuin;589
17.3.5;5. Bibliographie;591
17.4;75. The role of linguistics in early medieval education;591
17.4.1;1. Introduction;591
17.4.2;2. Grammar meets Christianity;592
17.4.3;3. Latin variations;592
17.4.4;4. Monastic literacy;593
17.4.5;5. Commentaries on Donatus and Priscian;594
17.4.6;6. Christianized grammar;594
17.4.7;7. Grammar and multilingualism;596
17.4.8;8. Conclusion;598
17.4.9;9. Bibliography;598
18;XIV. Linguistic Theory in the Late Middle Ages / Sprachtheorien des späten Mittelalters / La théorie linguistique au Bas Moyen-Age;600
18.1;76. La grammaire spéculative du Bas Moyen-Age;600
18.1.1;1. Introduction;600
18.1.2;2. La grammaire comme science;601
18.1.3;3. La théorie des modes de signifier;601
18.1.4;4. La syntaxe;604
18.1.5;5. L’approche intentionaliste;606
18.1.6;6. Conclusion;607
18.1.7;7. Bibliographie;608
18.2;77. Linguistic description and analysis in the Late Middle Ages;610
18.2.1;1. Introduction: The sources;610
18.2.2;2. The 12th century: The period of systematization and innovation;611
18.2.3;3. The end of the 12th and the first decades of the 13th century: The period of transition and the division of grammar;611
18.2.4;4. The influence of new learning;612
18.2.5;5. The second part of the 13th century and the 14th century;615
18.2.6;6. Epilogue: The struggle about the modi significandi in the 14th and 15th centuries;617
18.2.7;7. Bibliography;617
18.3;78. Linguistique et logique durant le Bas Moyen-Age;619
18.3.1;1. Introduction;619
18.3.2;2. L’étude de la signification;620
18.3.3;3. Analyse de la référence;622
18.3.4;4. Langage, pensée, raisonnement;626
18.3.5;5. Conclusion;628
18.3.6;6. Bibliographie;629
18.4;79. Language study and theology in the Late Middle Ages;631
18.4.1;1. Introduction;631
18.4.2;2. Models of language;632
18.4.3;3. Grammar as semantics;634
18.4.4;4. Tools of grammar;636
18.4.5;5. God and parts of speech;639
18.4.6;6. Terminology and models;640
18.4.7;7. Conclusion;641
18.4.8;8. Bibliography;642
18.5;80. Die Beziehungen der spätmittelalterlichen Sprachforschung zu anderen Disziplinen;643
18.5.1;1. Wege der Naturerkenntnis und Naturbeherrschung im Mittelalter;643
18.5.2;2. Naturphilosophie im Mittelalter;643
18.5.3;3. Einige Aspekte der Wissenschaftstheorie und Physik Wilhelms von Ockham;644
18.5.4;4. Metalinguistische Physik im 14. Jahrhundert;647
18.5.5;5. Magie, Divination und Prohibitive Wissenschaften im Spätmittelalter;648
18.5.6;6. Sprache, Gedächtnis, Mnemotechnik: Thomas Bradwardine;651
18.5.7;7. Bibliographie;652
19;XV. The Cultivation of Latin Grammar in the Late Middle Ages / Die Pflege der lateinischen Grammatik im Spätmittelalter / La culture de la grammaire latine dans le Bas Moyen-Age;657
19.1;81. La Grammatica positiva dans le Bas Moyen-Age;657
19.1.1;1. Introduction;657
19.1.2;2. Les développements au XIIIe siècle;660
19.1.3;3. Grammaire et lexicographie;660
19.1.4;4. Grammaire et rhétorique;662
19.1.5;5. La syntaxe;662
19.1.6;5. Les commentaires grammaticaux;663
19.1.7;6. Niveaux d’enseignement et grammaire normative;663
19.1.8;8. Les oeuvres de moindre diffusion;664
19.1.9;9. Conclusion;665
19.1.10;10. Bibliographie;667
19.2;82. The Latin tradition and the Irish language;669
19.3;83. The Latin tradition and Welsh;673
19.3.1;1. The Middle Welsh grammars;673
19.3.2;2. Contents of the grammars;674
19.3.3;3. Bibliography;676
19.4;84. The Latin tradition and Icelandic;676
19.4.1;1. Introduction;676
19.4.2;2. The Latin tradition in Iceland;677
19.4.3;3. The study of language in medieval Iceland;677
19.4.4;4. The Icelandic Grammatical Treatises;677
19.4.5;5. The intellectual background;681
19.4.6;6. Bibliography;682
19.5;85. Ælfric and his relation to the Latin tradition;684
19.5.1;1. Introduction;684
19.5.2;2. Background;684
19.5.3;3. The Grammar;685
19.5.4;4. The Colloquy and Glossary;689
19.5.5;5. Conclusion;691
19.5.6;6. Bibliography;691
19.6;86. La tradition latine et les langues slaves dans le Bas Moyen-Age;693
19.6.1;1. Introduction;693
19.6.2;2. La grammaire latine en Slavia romana;693
19.6.3;3. La grammaire latine en Slavia orthodoxa;694
19.6.4;4. Bibliographie;696
19.7;87. Sprachstudium und literarische Traditionen: Das Okzitanisch;697
19.7.1;1. Sprachstudium und Volkssprachen;697
19.7.2;2. Raimon Vidal, Razós de trobar (1190 - 1213, Katalonien);697
19.7.3;3. Uc Faidit, Donatz Proenzals (ca. 1240, Norditalien);698
19.7.4;4. Jofre de Foixà, Regles de trobar, 1285 - 1291, Sizilien;699
19.7.5;5. Terramagnino da Pisa, Doctrina d’Acort, ca. 1282 - 1296, Sardinien;700
19.7.6;6. Sprachwissenschaft des Okzitanischen im 14. Jahrhundert;701
19.7.7;7. Das Consistori del Gai Saber von Toulouse (1323);701
19.7.8;8. Das Consistori von Barcelona (1393);703
19.7.9;9. Die Wiederentdeckung der okzitanischen Grammatik;706
19.7.10;10. Bibliographie;707
20;XVI. The Classical Languages in the Age of Humanism / Die klassischen Sprachen im Zeitalter des Humanismus / Les langues classiques à l’époque de l’humanisme;709
20.1;88. The traditional study of Latin at the university in the age of Humanism;709
20.1.1;1. Defining the boundaries of the theme;709
20.1.2;2. The concepts of ‘latin’, ‘grammar’ and ‘the vernacular’ from the Middle Ages to Humanism;710
20.1.3;3. The liberal arts and the teaching of Latin in the universities;711
20.1.4;4. Teaching Latin in Italian universities in the fourteenth century: Padua and Bologna;712
20.1.5;5. The Studia humanitatis, the figure of the humanist and the dispute over the arts in the fourteenth century;713
20.1.6;6. Teaching Latin in the universities in the fifteenth century;714
20.1.7;7. Bibliography;714
20.2;89. The rediscovery of the classics in the age of Humanism;716
20.2.1;1. Rediscovery and reception of the classics;716
20.2.2;2. The Paduan pre-humanists, Petrarch and Boccaccio;716
20.2.3;3. The first half of the 15th century;718
20.2.4;4. The linguistic and philological implications of the discoveries;718
20.2.5;5. Bibliography;720
20.3;90. La réforme de l’étude du latin à l’époque de l’humanisme;720
20.3.1;1. Les grammaires élémentaires italiennes du XVe siècle;720
20.3.2;2. Les sommes grammaticales;721
20.3.3;3. Les réformateurs du XVIe siècle;721
20.3.4;4. Manuels d’apprentissage et travaux lexicographiques;722
20.3.5;5. Bibliographie;723
20.4;91. L’étude du grec à l’époque de l’humanisme;725
20.4.1;1. Le premier humanisme italien et le grec;725
20.4.2;2. Le grec dans l’Europe de la Renaissance;727
20.4.3;3. Bibliographie;730
20.5;92. L’etude de l’hébreu et des autres langues orientales a l’epoque de l’humanisme;732
20.5.1;1. Les humanistes et l’hébreu;732
20.5.2;2. Des juifs aux chrétiens;733
20.5.3;3. Un public multiple;733
20.5.4;4. Lieux d’enseignement;734
20.5.5;5. Outils de travail;735
20.5.6;6. Conclusion;737
20.5.7;7. Bibliographie;738
21;XVII. The Teaching of Languages in the 15th Through the 18th Centuries in Europe / Der Fremdsprachenunterricht in Europa (15.-18. Jahrhundert) / L’enseignement des langues du XVe au XVIIIe siècle en Europe ;740
21.1;93. Kommerzielle und kulturelle Interessen am Unterricht der Volkssprachen im 15. und 16. Jahrhundert;740
21.1.1;1. Zwei unterschiedliche Motivationen;740
21.1.2;2. Wirtschaftliche Interessen;741
21.1.3;3. Kulturelles Interesse;743
21.1.4;4. Fremdsprachenpolitische und fremdsprachendidaktische Konsequenzen;745
21.1.5;5. Bibliographie;746
21.2;94. La tradition des manuels polyglottes dans l’enseignement des langues;747
21.2.1;1. Généralités;747
21.2.2;2. Les notes des voyageurs;747
21.2.3;3. Venise et l’Orient: les méthodes pratiques entre école et voyage;748
21.2.4;4. Venise et l’Europe du Nord: Georg von Nürnberg et le “Solenissimo Vochabuolista”;749
21.2.5;5. Anvers: école et marché;751
21.2.6;6. Anvers: les Colloquia de Noel de Berlaimont;752
21.2.7;7. Divers;755
21.2.8;8. Bibliographie;756
21.3;95. The teaching of Italian in 15th- and 16th-century Europe;758
21.3.1;1. 15th-century Venetian-German manuals;758
21.3.2;2. From the Solenissimo vochabuolista to plurilingual dictionaries;758
21.3.3;3. Italian abroad in the 16th century: Germany and Spain;759
21.3.4;4. France, Spain and the Slav world;760
21.3.5;5. Bibliography;763
21.4;96. Der Unterricht des Deutschen im 15. und 16. Jahrhundert;764
21.4.1;1. Der Lese- und Schreibunterricht an den Elementarschulen;765
21.4.2;2. Die Umrisse des späteren Deutschunterrichts;766
21.4.3;3. Bibliographie;768
21.5;97. Der Unterricht des Französischen im 16. Jahrhundert;770
21.5.1;1. Allgemeines;770
21.5.2;2. Der Französischunterricht in England;770
21.5.3;3. Der Französischunterricht in den Niederlanden;772
21.5.4;4. Der Französischunterricht im deutschsprachigen Raum;773
21.5.5;5. Der Französischunterricht in anderen europäischen Ländern;773
21.5.6;6. Bibliographie;774
21.6;98. The teaching of Spanish in 16th-century Europe;776
21.6.1;1. Social and political background;776
21.6.2;2. ‘Vocabularies’ or conversation books;777
21.6.3;3. Grammar books;778
21.6.4;4. Glossaries and dictionaries;780
21.6.5;5. Bibliography;781
21.7;99. Der Unterricht des Englischen im 16. Jahrhundert;782
21.7.1;1. Der sprachliche und politische Rahmen;782
21.7.2;2. Frühe Formen des Spracherwerbs und Sprachunterrichts;782
21.7.3;3. London als Lernort und die Rolle des Stalhofs;783
21.7.4;4. Frühe Unterrichtsmaterialien;784
21.7.5;5. Die Grenzen der Ausdehnung des Englischen als Fremdsprache;786
21.7.6;6. Bibliographie;787
21.8;100. Der Unterricht des Hebräischen, Arabischen und anderer semitischer Sprachen sowie des Persischen und Türkischen in Europa (bis zum Ende des 18. Jahrhunderts);787
21.8.1;1. Allgemeines;787
21.8.2;2. Hebräisch;788
21.8.3;3. Arabisch;790
21.8.4;4. Weitere semitische Sprachen;790
21.8.5;5. Türkisch;791
21.8.6;6. Persisch;791
21.8.7;7. Bibliographie;792
21.9;101. Die Traditionen des Sprachunterrichts im Europa des 17. und 18. Jahrhunderts;793
21.9.1;1. Vorbemerkung;793
21.9.2;2. Drei Arten von Sprachunterricht;794
21.9.3;3. Sprachenwahl und Sprachenfolge;794
21.9.4;4. Die Lernenden und ihre Motivationen;795
21.9.5;5. Die Lehrenden;796
21.9.6;6. Methoden und Lehrwerke;797
21.9.7;7. Bibliographie;798
22;XVIII. The Development of Grammatical Traditions for the Literary Vernaculars in Europe / Die neuen Literatursprachen und die Herausbildung ihrer grammatischen Tradition / Le développement des traditions grammaticales concernant les vernaculaires écrits de l’Europe;801
22.1;102. Early grammatical descriptions of Italian;801
22.1.1;1. The Grammatichetta vaticana;801
22.1.2;2. The first Italian grammar in print: Fortunio’s Regole;802
22.1.3;3. Bembo’s Prose della volgar lingua;804
22.1.4;4. Trissino’s Grammatichetta;805
22.1.5;5. Other 16th-century grammars;806
22.1.6;6. Bibliography;807
22.2;103. Frühe grammatische Beschreibungen des Spanischen;808
22.2.1;1. Die Anfänge der spanischen Sprachwissenschaft;808
22.2.2;2. Alfonso X;810
22.2.3;3. Die literaturorientierte Grammatik;810
22.2.4;4. Die unmittelbaren Vorläufer Nebrijas;810
22.2.5;5. Antonio de Nebrija;811
22.2.6;6. Die konstrastive Methode Latein-Volkssprache;812
22.2.7;7. Die spekulative Grammatik: Der Einfluß von El Brocense;812
22.2.8;8. Grammatiken der spanischen Sprache;812
22.2.9;9. Bibliographie;814
22.3;104. Les premières descriptions grammaticales du Portugais;815
22.3.1;1. Les sources;815
22.3.2;2. Questions techniques;816
22.3.3;3. Questions socioculturelles;818
22.3.4;4. Questions épistémologiques;820
22.3.5;5. Bibliographie;822
22.4;105. Les premières descriptions grammaticales du francais;823
22.4.1;1. Précurseurs;823
22.4.2;2. Le XVIe siècle anglais;824
22.4.3;3. La tradition francaise;825
22.4.4;4. Vers une ‘grammaire de la norme’;828
22.4.5;5. Bibliographie;828
22.5;106. Les premières descriptions grammaticales de l’anglais;830
22.5.1;1. Introduction: cadre d’étude;830
22.5.2;2. L’Angleterre de la Renaissance;830
22.5.3;3. Les objectifs;831
22.5.4;4. Les méthodes;832
22.5.5;5. Quelques problèmes et leurs solutions;833
22.5.6;6. Conclusion: les apports classiques;834
22.5.7;7. Bibliographie;835
22.6;107. Frühe grammatische Beschreibungen des Deutschen;836
22.6.1;1. Einführung;836
22.6.2;2. Vorstufen einer Grammatikographie des Deutschen im 15./16. Jahrhundert;836
22.6.3;3. Die ersten Grammatiken des Deutschen;838
22.6.4;4. Bibliographie;841
22.7;108. Frühe grammatische Beschreibungen des Niederländischen (ca. 1550 - ca. 1650);843
22.7.1;1. Die Grammatiken der Triviumperiode;843
22.7.2;2. Ziele und Probleme der Rechtschreibung;845
22.7.3;3. Das klassische Modell und die Wortarten;848
22.7.4;4. Zeugen des Standardisierungsprozesses;850
22.7.5;5. Bibliographie;850
22.8;109. Frühe grammatische Beschreibungen slawischer Sprachen;851
22.8.1;1. Einleitung;851
22.8.2;2. Ostslawische Grammatikschreibung;852
22.8.3;3. West- und südslawische Grammatikschreibung;856
22.8.4;4. Literatur;858
22.9;110. Early grammatical descriptions of the Celtic languages;859
22.9.1;1. Background;859
22.9.2;2. Grammars of Welsh, 1567 to 1621;859
22.9.3;3. Grammars of Breton, 1659 to 1738;861
22.9.4;4. Lhuyd’s grammar of Cornish, 1707;861
22.9.5;5. Grammars of Irish, c. 1610 to 1728;862
22.9.6;6. Shaw’s grammar of Scottish Gaelic, 1778;862
22.9.7;7. Kelly’s grammar of Manx, 1804;863
22.9.8;8. Bibliography;863
22.10;111. Early grammatical descriptions of Finno-Ugric;865
22.10.1;1. The rise of the Finno-Ugric literary languages;865
22.10.2;2. The Hungarian pioneers of vernacular grammar;865
22.10.3;3. The first grammars of the Balto-Finnic languages;866
22.10.4;4. The early descriptions of Lappish;868
22.10.5;5. The emergence of comparative linguistics;869
22.10.6;6. The great research journeys;870
22.10.7;7. The establishment of the modern comparative research into the Finno-Ugric languages;870
22.10.8;8. Bibliography;871
23;XIX. The Normative Study of the National Languages from the 17th Century Onwards / Das normative Studium der Nationalsprachen ab dem 17. Jahrhundert / L’étude normative des langues nationales à partir du fin du XVIe siècle;874
23.1;112. Die Accademia della Crusca und die Standardisierung des Italienischen;874
23.1.1;1. Situierung;874
23.1.2;2. Theoretisch-pragmatischer Rahmen;874
23.1.3;3. Etappen der Entwicklung;875
23.1.4;4. Das Vocabolario;877
23.1.5;5. Wege der Standardisierung;880
23.1.6;6. Bibliographie;883
23.2;113. Die Sprachgesellschaften und die Entstehung eines literarischen Standards in Deutschland;886
23.2.1;1. Sprachgeschichtliche Situation;886
23.2.2;2. Kulturpatriotismus nach europäischen Vorbildern;888
23.2.3;3. Die wichtigsten Sprachgesellschaften;889
23.2.4;4. Ziele und Argumente;890
23.2.5;5. Fremdwortverdeutschung;892
23.2.6;6. Wirkungen;893
23.2.7;7. Bibliographie;896
23.3;114. Entwicklungen in Deutschland im 17. und 18. Jahrhundert außerhalb der Sprachgesellschaften;900
23.3.1;1. Sprache, Sprachnorm und Sprachnormierung in der Sprachtheorie des 17. und 18. Jahrhunderts;900
23.3.2;2. Sprachstreite: Zum Maßstab der Normen;901
23.3.3;3. Entwicklungen der normativen Sprachforschung auf dem Weg zur deutschen Standardsprache;902
23.3.4;4. Schlußbemerkungen;907
23.3.5;5. Bibliographie;908
23.4;115. La langue et l’État: l’Académie francaise;911
23.4.1;1. Introduction;911
23.4.2;2. La tradition des descriptions de la langue;911
23.4.3;3. Une commande d’État;912
23.4.4;4. Le Dictionnaire de l’Académie dédié au Roy;915
23.4.5;5. Le sentiment de l’unité de langue;919
23.4.6;6. Bibliographie;920
23.5;116. Die Königliche Spanische Akademie und die Pflege der Nationalsprache;922
23.5.1;1. Einleitung;922
23.5.2;2. Die historische Bedeutung der Akademiegrammatik;922
23.5.3;3. Der Entwurf eines kollektiven, multisäkularen Werkes: Das Projekt der Grammatik von 1741;923
23.5.4;4. Welches deskriptive Schema wird zugrunde gelegt?;925
23.5.5;5. Welches Verfahren wählt die Akademie, um die spanische Norm zu kodifizieren und modellhaft zu beschreiben?;926
23.5.6;6. Weshalb ist ein kollektives, multisäkulares Werk notwendig und bleibt es auch in unserer Zeit?;928
23.5.7;7. Bibliographie;928
23.6;117. L’Académie des Sciences de Lisbonne;929
23.6.1;1. Origines et modèles;929
23.6.2;2. La ‘vie associative’ de la Renaissance;930
23.6.3;3. Les premières institutions académiques;930
23.6.4;4. L’Arcádia Lusitana;931
23.6.5;5. De l’Académie Royale des Sciences à l’Académie des Sciences de Lisbonne;932
23.6.6;6. Bibliographie;934
23.7;118. Normative studies in England;935
23.7.1;1. Introduction;935
23.7.2;2. Codification and prescription;936
23.7.3;3. The 17th century;936
23.7.4;4. The 18th century;937
23.7.5;5. Prescriptive grammar;940
23.7.6;6. Norms of correctness;942
23.7.7;7. Effectiveness of prescriptive grammar;944
23.7.8;8. Conclusion;944
23.7.9;9. Bibliography;945
23.8;119. Normative studies in the Scandinavian countries;947
23.8.1;1. Introduction;947
23.8.2;2. The 18th century;947
23.8.3;3. The 19th century;948
23.8.4;4. The 20th century;951
23.8.5;5. Bibliography;951
23.9;120. Normative studies in the Low Countries;952
23.9.1;1. Introduction;952
23.9.2;2. Towards a Dutch Trivium: The 16th and 17th centuries;952
23.9.3;3. The 18th century;954
23.9.4;4. The 19th century: The codification of written Standard Dutch;955
23.9.5;5. The 20th century;956
23.9.6;6. Towards the end of the standard language;957
23.9.7;7. Bibliography;957
23.10;121. Les approches normatives en Russie (XVIIIe siècle);960
23.10.1;1. Introduction;960
23.10.2;2. Alphabet;960
23.10.3;3. Orthographe;961
23.10.4;4. Morphologie;961
23.10.5;5. Lexique et dictionnaires;963
23.10.6;6. Rhétorique;964
23.10.7;6. Bibliographie;965
23.11;122. Normativ orientierte Sprachforschung zum Tschechischen;966
23.11.1;1. Der Begriff der Literatursprache;966
23.11.2;2. Die älteste Periode;967
23.11.3;3. Die Anfänge des Purismus;967
23.11.4;4. Humanistische Philologie;967
23.11.5;5. Die Barocke Periode;968
23.11.6;6. Die Entstehung der modernen Literatursprache;969
23.11.7;7. Der Prager Strukturalismus;969
23.11.8;8. Die neuste Entwicklung;970
23.11.9;9. Bibliographie;970
23.12;123. Normative studies in Poland;971
23.12.1;1. Normative studies from the Middle Ages to the second half of the 18th century;971
23.12.2;2. Care for language from the Enlightenment to regaining independence (1918);971
23.12.3;3. Normative studies between the wars; new institutions and conceptions;973
23.12.4;4. After World War II;973
23.12.5;5. Bibliography;974
23.13;124. Normativ orientierte Sprachforschung in Ungarn;975
23.13.1;1. Gesellschaftliche Rahmenbedingungen;975
23.13.2;2. Der Anschluß an die europäische Sprachwissenschaft: von Sylvester bis Szenczi Molnár;975
23.13.3;3. Pragmatische Bestrebungen in der Sprachnormierung und Sprachpflege;976
23.13.4;4. Bibliographie;978
23.14;125. Normative studies in Malta;978
23.14.1;1. The Maltese language;978
23.14.2;2. The earliest Maltese word lists;978
23.14.3;3. The first Maltese dictionaries;979
23.14.4;4. The earliest Maltese manuscript grammars;979
23.14.5;5. The first Maltese grammarians;979
23.14.6;6. Francis Vella and Fortunato Panzavecchia;980
23.14.7;7. Maltese 19th century academies and scholars;980
23.14.8;8. The first half of the 20th century;981
23.14.9;9. Joseph Aquilina (1911 - 1997) and Erin Serracino Inglott (1904 - 1983);981
23.14.10;10. The contemporary period (till 1995);982
23.14.11;11. Bibliography;982
24;XX. The Study of ‘Exotic’ Languages by Europeans / Die Europäer und die ‘exotischen’ Sprachen / La connaissance des langues ‘exotiques’;984
24.1;126. The Great Travellers and the studies of ‘exotic languages’;984
24.1.1;1. Introduction;984
24.1.2;2. The early explorers;985
24.1.3;3. The great explorers;985
24.1.4;4. Bibliography;987
24.2;127. Missionary linguistics and the description of ‘exotic’ languages;988
24.2.1;1. Introduction;988
24.2.2;2. The global expansion of Roman Catholicism;989
24.2.3;3. Roman Catholic missionaries in Asia, 1500 - 1700;989
24.2.4;4. Roman Catholic missionaries in the Americas, 1500 - 1700;991
24.2.5;5. Protestant missionaries in the Americas, 1600 - 1900;993
24.2.6;6. Conclusion;995
24.2.7;7. Bibliography;996
24.3;128. Das Studium der autochtonen Sprachen Zentralamerikas: Nahuatl;996
24.3.1;1. Einführung;996
24.3.2;2. Die Entdeckung Amerikas und seiner Sprachen;996
24.3.3;3. Das Jahrhundert der Eroberung;997
24.3.4;4. ‘Gegen die Fallstricke des Teufels’;1001
24.3.5;5. Das Zeitalter der Aufklärung;1003
24.3.6;6. Die Studien zum Nahuatl im 19. Jahrhundert;1004
24.3.7;7. Die aktuelle Linguistik des Nahuatl;1005
24.3.8;8. Bibliographie;1007
24.4;129. Das Studium der Eingeborenensprachen Südamerikas: Ketschua;1009
24.4.1;1. Einleitung;1009
24.4.2;2. Frühzeit (Vorgeschichte);1010
24.4.3;3. Neuere Sprachwissenschaft;1013
24.4.4;4. Bibliographie;1016
24.5;130. Das Studium der Eingeborenensprachen Südamerikas: Guaraní;1019
24.5.1;1. Einleitung;1019
24.5.2;2. Das Tupinambá in Brasilien;1020
24.5.3;3. Das Guaraní in Paraguay;1022
24.5.4;4. Heutige Bedeutung der Amerindianistik;1024
24.5.5;5. Bibliographie;1024
24.6;131. The study of the native languages of North America: The French Tradition;1025
24.6.1;1. Early exploration;1025
24.6.2;2. Early settlement;1025
24.6.3;3. Missionary linguistics;1026
24.6.4;4. Geographical realities;1026
24.6.5;5. Missionary attitudes;1027
24.6.6;6. The orthographic traditions;1027
24.6.7;7. The Micmac hieroglyphics;1028
24.6.8;8. 19th-century studies;1029
24.6.9;9. 20th-century studies;1030
24.6.10;10. Conclusion;1031
24.6.11;11. Bibliography;1031
24.7;132. First descriptive approaches to Indigenous Languages of British North America;1032
24.7.1;1. The background;1032
24.7.2;2. First encounters;1032
24.7.3;3. Keys to mind and soul;1033
24.7.4;4. Missionary grammars;1034
24.7.5;5. The genius of the languages;1035
24.7.6;6. The aftermath of missionary linguistics;1036
24.7.7;7. Bibliography;1037
24.8;133. Das Studium der schwarzafrikanischen Sprachen;1039
24.8.1;1. Vorbemerkung;1039
24.8.2;2. Vorkoloniale Epoche;1039
24.8.3;3. Koloniale Epoche;1040
24.8.4;4. Postkoloniale Epoche;1042
24.8.5;5. Gegenwärtige Trends in der Forschung;1044
24.8.6;6. Bibliographie;1047
24.9;134. Das Studium der Eingeborenensprachen des indischen Ozean: Frühe Kontakte mit dem Sanskrit und den dravidischen Sprachen;1050
24.10;135. Das Studium der Sprachen des Fernen Ostens: Chinesisch;1050
24.10.1;1. Einführung;1050
24.10.2;2. Warum und zu welchem Zweck wurde die chinesische Sprache studiert?;1051
24.10.3;3. Die Forschung im einzelnen;1052
24.10.4;4. Literatur;1056
24.11;136. La connaissance du malais et des langues de l’Océanie;1057
24.11.1;1. Introduction;1057
24.11.2;2. La zone insulindienne et le malais;1058
24.11.3;3. Les expéditions espagnoles du XVIe siècle et les langues mélanésiennes;1058
24.11.4;4. Le XVIIe siècle et la découverte du polynésien par les Hollandais;1059
24.11.5;5. Les grandes expéditions du XVIIIe siècle et les premières théories sur les langues océaniennes;1059
24.11.6;6. Bibliographie;1060
25;XXI. Theories of Grammar and Language Philosophy in the 17th and 18th Centuries / Grammatiktheorien und Sprachphilosophie im 17. und 18. Jahrhundert / Théories grammaticales et philosophie de langage aux XVIIe et XVIIIe siècles;1061
25.1;137. Les transformations de l’héritage médiéval dans l’Europe du XVIIe siècle;1061
25.1.1;1. Position du problème;1061
25.1.2;2. Grammaires ‘scientifiques’;1063
25.1.3;3. Nouvelles configurations épistémologiques;1065
25.1.4;4. Bibliographie;1067
25.2;138. Les origines de la didactique des langues en tant que discipline autonome;1068
25.2.1;1. Introduction;1068
25.2.2;2. Juan Luis Vivès (1492 - 1540);1068
25.2.3;3. William Bathe, S. J. (1564 - 1614);1072
25.2.4;4. Jan Amos Coménius (Komenský);1075
25.2.5;5. Bibliographie;1080
25.3;139. Port-Royal et la tradition francaise de la grammaire générale;1081
25.3.1;1. La première grammaire théorique moderne;1081
25.3.2;2. La théorie des idées;1082
25.3.3;3. Les parties du discours;1084
25.3.4;4. La théorie de la phrase;1086
25.3.5;5. Conclusions;1087
25.3.6;6. Bibliographie;1088
25.4;140. Universal language schemes in the 17th century;1089
25.4.1;1. Introduction;1089
25.4.2;2. The intellectual context;1089
25.4.3;3. Proposals for a universal character;1091
25.4.4;4. Proposals for a philosophical language;1092
25.4.5;5. Dalgarno;1096
25.4.6;6. Wilkins;1097
25.4.7;7. Leibniz;1099
25.4.8;8. Bibliography;1101
25.5;141. Die ‘Allgemeine Sprachwissenschaft’ um die Wende zum 19. Jahrhundert;1103
25.5.1;1. Einleitung;1103
25.5.2;2. Grammatikschreibung, Sprachunterricht und ‘Allgemeine Sprachwissenschaft’;1103
25.5.3;3. ‘Allgemeine Sprachwissenschaft’ um 1800;1104
25.5.4;4. Schluss: ‘Allgemeine Sprach-wissenschaft’ als Historisch-Vergleichende Sprachwissenschaft;1112
25.5.5;5. Bibliographie;1113
26;XXII. Ideas on the Origin of Language and Languages from the 16th to the 19th Centuries / Vorstellungen vom Sprachursprung und vom Ursprung der Sprachen (16.-18. Jahrhundert) / Conceptions de l’origine des langues et du langage du XVI au XVIIIe siècle;1116
26.1;142. Les conceptions du changement et de la parenté des langues européennes aux XVIIe et XVIIIe siècles;1116
26.1.1;1. Introduction;1116
26.1.2;2. Les crises de l’hébreu langue-mère;1116
26.1.3;3. Vers un autre prototype;1117
26.1.4;4. Leibniz;1119
26.1.5;5. Vico: Pour un autre comparatisme;1122
26.1.6;6. Turgot;1123
26.1.7;7. La mécanique des langues;1125
26.1.8;8. L’expansion comparative au XVIIIe siècle;1125
26.1.9;9. Le sanskrit: les détours de la découverte;1127
26.1.10;10. Bibliographie;1128
26.2;143. Vorstellungen über den Ursprung von Sprachen im 16. und 17. Jahrhundert;1130
26.2.1;1. Rahmenbedingungen;1130
26.2.2;2. Klassifikation und Binnengliederung;1131
26.2.3;3. Beschreibung;1132
26.2.4;4. Bibliographie (in Auswahl);1138
26.3;144. Die großen Sprachensammlungen vom frühen 18. bis frühen 19. Jahrhundert;1140
26.3.1;1. Einleitende Bemerkungen;1141
26.3.2;2. Vorarbeiten zu den Sprachensammlungen seit der Renaissance;1141
26.3.3;3. Gottfried Wilhelm Leibniz und seine methodischen Sondierungen umfassender Sprachensammlungen;1141
26.3.4;4. Johann Eberhard Fischers Vocabularium Sibiricum und damit assoziierte Sammlungen;1143
26.3.5;5. Die Vocabularia comparativa von Peter Simon Pallas;1144
26.3.6;6. Die Sprachenenzyklopädie von Lorenzo Hervás y Panduro;1146
26.3.7;7. Die Sprachensammlungen von Johann Christoph Adelung und Johann Severin Vater;1149
26.3.8;8. Ausblick;1150
26.3.9;9. Bibliographie;1151