E-Book, Deutsch, 220 Seiten
Arens-Wiebel Autismus
1. Auflage 2019
ISBN: 978-3-17-034782-3
Verlag: Kohlhammer
Format: PDF
Kopierschutz: 1 - PDF Watermark
Was Eltern und Pädagogen wissen müssen
E-Book, Deutsch, 220 Seiten
ISBN: 978-3-17-034782-3
Verlag: Kohlhammer
Format: PDF
Kopierschutz: 1 - PDF Watermark
Parents are faced with tremendous challenges when their own child is diagnosed with early childhood autism. They have to accept that their child is different, they have to obtain information about appropriate help, and at the same time they also have to cope with everyday life. This book provides parents, as well as schoolteachers and preschool teachers, with basic knowledge about autism, guidance through the jungle of treatment options, and help with everyday educational questions: What is important for the child at what age? What type of support is useful? How can parents and teachers help the child learn? How can they explain problem behaviour and deal with it? The book answers these and many other questions using specific educational situations. Last but not least, it provides a manual for ways of dealing with children in the autism spectrum.
Autoren/Hrsg.
Weitere Infos & Material
1;Deckblatt;1
2;Titelseite;4
3;Impressum;5
4;Vorwort;6
5;Inhalt;10
6;1 Statt einer Einleitung;14
7;2 Die Autismusdiagnose;17
7.1;2.1 Diagnosestellung;17
7.2;2.2 Neuorientierung und Bewältigung der Diagnose;23
7.3;2.3 Verwandtschafts- und Freundeskreis;24
7.4;2.4 Organisation familiärer bzw. naher Hilfen im Umfeld;27
7.5;2.5 Entwicklungsmöglichkeiten;28
8;3 Förderung in der Familie;30
8.1;3.1 Organisation professioneller Hilfen;31
8.2;3.2 Autismusspezifische, entwicklungsfördernde Bedingungen im häuslichen Umfeld;36
8.3;3.3 Notwendige Erziehungsaufgaben und Förderung;40
9;4 Kindergartenzeit;54
9.1;4.1 Auswahl und Organisation einer geeigneten Tagesbetreuung;55
9.2;4.2 Vorbereitungen des Kindergartenbesuchs;59
9.3;4.3 Verhalten im Kindergarten und die Situation der anderen Kinder;63
9.4;4.4 Strukturen, Rituale und Begleitung im Kindergarten;65
9.5;4.5 Frühförderung und Autismustherapie;70
9.6;4.6 Wichtigste Lernziele im Kindergartenalter;72
9.7;4.7 Umgang mit autismusspezifischen Problemen;106
9.8;4.8 Was Pädagogen wissen müssen;117
10;5 Schulzeit;120
10.1;5.1 Organisation der Schulzeit;120
10.2;5.2 Die Rollen von Lehrern, Sonderpädagogen und Schulassistenzen;130
10.3;5.3 Die häusliche Situation im Zusammenleben mit einem autistischen Schulkind;134
10.4;5.4 Entwicklungsziele in der Schulzeit;142
10.5;5.5 Situation der Familie, Eltern und Geschwister;149
10.6;5.6 Therapeutische Unterstützung;159
10.7;5.7 Umgang mit Verhaltensproblemen;174
10.8;5.8 Was Pädagogen wissen müssen;178
11;6 Teenagerzeit;183
11.1;6.1 Identität und Selbstgestaltung;183
11.2;6.2 Pubertät und Sexualerziehung;186
11.3;6.3 Arztbesuche;190
11.4;6.4 Akzeptanz der Beeinträchtigung in der Familie;194
11.5;6.5 Selbstständigkeit;195
11.6;6.6 Umgang mit autismusspezifischen Verhaltensweisen;197
11.7;6.7 Was Pädagogen wissen müssen;203
12;7 Das Kind wird erwachsen;206
13;8 Schlussbemerkung;213
14;Literatur;215