Pilaski Kaliardos | The Munich Kunstkammer | E-Book | sack.de
E-Book

E-Book, Englisch, Band 73, 220 Seiten, Format (B × H): 239 mm x 162 mm

Reihe: Spätmittelalter, Humanismus, Reformation / Studies in the Late Middle Ages, Humanism, and the Reformation

Pilaski Kaliardos The Munich Kunstkammer

Art, Nature, and the Representation of Knowledge in Courtly Contexts
1. Auflage 2020
ISBN: 978-3-16-158611-8
Verlag: Mohr Siebeck
Format: PDF
Kopierschutz: Adobe DRM (»Systemvoraussetzungen)

Art, Nature, and the Representation of Knowledge in Courtly Contexts

E-Book, Englisch, Band 73, 220 Seiten, Format (B × H): 239 mm x 162 mm

Reihe: Spätmittelalter, Humanismus, Reformation / Studies in the Late Middle Ages, Humanism, and the Reformation

ISBN: 978-3-16-158611-8
Verlag: Mohr Siebeck
Format: PDF
Kopierschutz: Adobe DRM (»Systemvoraussetzungen)



The Kunstkammer that Albrecht V, Duke of Bavaria, founded in Munich in the 1560s was among the first princely collections conceived as a site for the storage and production of universal knowledge, and was distinguished by a particular emphasis on the representation of the territory and dynasty of its founder. In her study, Katharina Pilaski Kaliardos focuses on the collection's functions in the context of the larger program of the centralization of princely power and the territory's confessionalization in the wake of the Council of Trent. For the first time, this study anchors the Kunstkammer in the immediate context of the intellectual milieu of the Bavarian court, reconstructing the interests of courtiers related to the collection's epistemology. In light of the museological treatise published by Samuel Quiccheberg at the Munich court in 1565, the author analyzes the Kunstkammer's connection to the topical tradition and encyclopedic projects of the time, arguing that the collection's original ambition was to be a fundamentally pragmatic site for the representation and production of knowledge useful for the governance of the territory. An analysis of objects documenting wondrous natural events throughout the territory elucidates the particularly Catholic approach to natural prodigies and their role in the collection's confessional argument. In her exploration of period perceptions of the Kunstkammer's profuse holdings of documentary imagery, Kaliardos situates reproductions of natural objects in the context of contemporary religious practice, and in the natural-philosophical discourse about the powers of art to reproduce nature.

Pilaski Kaliardos The Munich Kunstkammer jetzt bestellen!


Ihre Fragen, Wünsche oder Anmerkungen
Vorname*
Nachname*
Ihre E-Mail-Adresse*
Kundennr.
Ihre Nachricht*
Lediglich mit * gekennzeichnete Felder sind Pflichtfelder.
Wenn Sie die im Kontaktformular eingegebenen Daten durch Klick auf den nachfolgenden Button übersenden, erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Ihr Angaben für die Beantwortung Ihrer Anfrage verwenden. Selbstverständlich werden Ihre Daten vertraulich behandelt und nicht an Dritte weitergegeben. Sie können der Verwendung Ihrer Daten jederzeit widersprechen. Das Datenhandling bei Sack Fachmedien erklären wir Ihnen in unserer Datenschutzerklärung.