Leeder | The Modern Supernatural and the Beginnings of Cinema | Buch | 978-1-349-84456-2 | sack.de

Buch, Englisch, 209 Seiten, Previously published in hardcover, Format (B × H): 148 mm x 210 mm, Gewicht: 296 g

Leeder

The Modern Supernatural and the Beginnings of Cinema


Softcover Nachdruck of the original 1. Auflage 2017
ISBN: 978-1-349-84456-2
Verlag: Palgrave Macmillan UK

Buch, Englisch, 209 Seiten, Previously published in hardcover, Format (B × H): 148 mm x 210 mm, Gewicht: 296 g

ISBN: 978-1-349-84456-2
Verlag: Palgrave Macmillan UK


This study sees the nineteenth century supernatural as a significant context for cinema’s first years. The book takes up the familiar notion of cinema as a “ghostly,” “spectral” or “haunted” medium and asks what made such association possible. Examining the history of the projected image and supernatural displays, psychical research and telepathy, spirit photography and X-rays, the skeletons of the danse macabre and the ghostly spaces of the mind, it uncovers many lost and fascinating connections. The Modern Supernatural and the Beginnings of Cinema locates film’s spectral affinities within a history stretching back to the beginning of screen practice and forward to the digital era. In addition to examining the use of supernatural themes by pioneering filmmakers like Georges Méliès and George Albert Smith, it also engages with the representations of cinema’s ghostly past in Guy Maddin’s recent online project Seances (2016). It is ideal for those interested in the history of cinema, the study of the supernatural and the pre-history of the horror film.
Leeder The Modern Supernatural and the Beginnings of Cinema jetzt bestellen!

Zielgruppe


Research


Autoren/Hrsg.


Weitere Infos & Material


1.Introduction.- 2. The Haunting of Film Theory.- 3. Light and Lies: Screen Practice and (Super-) Natural Magic.- 4. The Strange Case of George Albert Smith: Mesmerism, Psychical Research and Cinema.- 5. Aesthetics of Co-Registration: Spirit Photography, X-Rays and Cinema.- 6. Méliès’s Skeleton: Gender, Cinema’s Danse Macabre and the Erotics of Bone.- 7. Living Pictures at Will: Projecting Haunted Minds.- 8. Conclusion: Lost Worlds, Ghost Worlds. 


Murray Leeder teaches Film Studies at the University of Calgary, Canada, and holds a PhD from Carleton University. He is the author of  Horror Film: A Critical Introduction (forthcoming) and Halloween (2014) and editor of Cinematic Ghosts: Haunting and Spectrality from Silent Cinema to the Digital Era (2015).



Ihre Fragen, Wünsche oder Anmerkungen
Vorname*
Nachname*
Ihre E-Mail-Adresse*
Kundennr.
Ihre Nachricht*
Lediglich mit * gekennzeichnete Felder sind Pflichtfelder.
Wenn Sie die im Kontaktformular eingegebenen Daten durch Klick auf den nachfolgenden Button übersenden, erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Ihr Angaben für die Beantwortung Ihrer Anfrage verwenden. Selbstverständlich werden Ihre Daten vertraulich behandelt und nicht an Dritte weitergegeben. Sie können der Verwendung Ihrer Daten jederzeit widersprechen. Das Datenhandling bei Sack Fachmedien erklären wir Ihnen in unserer Datenschutzerklärung.