E-Book, Englisch, 682 Seiten, eBook
E-Book, Englisch, 682 Seiten, eBook
ISBN: 978-3-642-16208-4
Verlag: Springer
Format: PDF
Kopierschutz: 1 - PDF Watermark
Zielgruppe
Research
Autoren/Hrsg.
Weitere Infos & Material
1;Preface;4
2;Contents;7
3;Contributors;13
4;Part I Agile and turbulence-suitable processes;19
4.1;How to Structure and Foster Innovative Research;20
4.1.1;Ursula Bach, Ingo Leisten;20
4.1.1.1;1 Once Upon a Time…;20
4.1.1.2;2 Network Management methods of the funding priority “Preventive Occupational Safety and Health”;23
4.1.1.3;3 Transfer activities of the funding priority “Preventive Occupational Safety and Health” in 2009;26
4.1.1.3.1;3.1 Transfer Level of Joint Research Projects;26
4.1.1.3.2;3.2 Transfer Level of Focus Groups;27
4.1.1.3.3;3.3 Transfer Level of Funding Priority;27
4.1.1.3.4;3.4 Transfer Level of Research Program;28
4.1.1.4;4 Funding Priority and the learning program;28
4.1.1.5;References;29
4.2;Innovation Rules 2030;31
4.2.1;Ursula Bach, Klaus Henning;31
4.2.1.1;1 Challenges of a Modern Working Environment;31
4.2.1.2;2 The Future is Coming -- Generation innovation 2030;32
4.2.1.2.1;2.1 Working 2030 -- How may we enforce innovation!;32
4.2.1.2.2;2.2 Learning 2030 -- How will we learn to innovate in the future?;33
4.2.1.2.3;2.3 Development of Competencies 2030 -- How can we keep the innovation ability in the future?;35
4.2.1.3;3 How can we prepare ourselves for the innovation future 2030?;36
4.2.1.4;4 International Monitoring -- How to achieve (global) competitiveness in innovation processes?;37
4.2.1.4.1;4.1 Continuous acquisition and evaluation of national and international trends of the working, learning and innovation research -- methods and results;38
4.2.1.4.2;4.2 Identification and activation of best-practice-methods for the reduction of dilemmas -- methods and results;39
4.2.1.4.3;4.3 Ensuring transfer results for the political, economical and scientific target group -- methods and results;40
4.2.1.5;5 Summary;40
4.2.1.6;References;41
4.3;Gestaltungsansätze für ein systemisches Fakultätsmanagement ;43
4.3.1;Sabine Bischoff, Paul Flachskampf, Klaus Henning;43
4.3.1.1;1 Einleitung;43
4.3.1.2;2 Die Rahmenbedingungen;44
4.3.1.3;3 Die OSTO®-Systemdiagnose;46
4.3.1.3.1;3.1 Die Diagnoseschritte;47
4.3.1.3.2;3.2 Die Gestaltungskomponenten;49
4.3.1.4;4 Fallbeispiel;50
4.3.1.5;5 Fazit;54
4.3.1.6;Literaturverzeichnis;55
4.4;Prävention und Innovation - Strategische Ausrichtung, aktuelle Fragen und Ausblick ;57
4.4.1;Klaus Henning, Ursula Bach;57
4.4.1.1;1 Einleitung;57
4.4.1.2;2 Warum sind wir in Deutschland so erfolgreich?;58
4.4.1.3;3 Wie sieht das Verhältnis zwischen Innovation und Prävention aus?;62
4.4.1.3.1;3.1 Welche Konsequenzen lassen sich aus dem „Aachener Impuls“ ziehen?;65
4.4.1.4;4 Rahmenbedingung „Deutschland, deine nächsten 15 Jahre“;68
4.4.1.5;5 Was folgen hieraus für Konsequenzen für zukünftige Präventionsstrategien?;70
4.4.1.6;6 Was ist zu tun?;73
4.4.1.7;Literaturverzeichnis;74
4.5;Yes, we can! Warum Deutschland den Kopf nicht in den Sand stecken sollte;77
4.5.1;Klaus Henning, Frank Hees, Ursula Bach, Alan Hansen;77
4.5.1.1;1 Einleitung;77
4.5.1.2;2 Drei Trends und ihre Chancen für Deutschland und Europa;78
4.5.1.2.1;2.1 Mangelware „Junger Mensch“;78
4.5.1.2.2;2.2 „Enabled by Germany“ durch Deutschlands Hidden Champions;79
4.5.1.2.3;2.3 Der global-regionale Homo Zappiens;80
4.5.1.3;3 Wie sind wir vorbereitet?;80
4.5.1.3.1;3.1 Mitarbeiterqualifizierung durch Partizipation und Empowerment;81
4.5.1.3.2;3.2 Servicezentrum: Dienstleistungsprozesse kundenorientiert gestalten;81
4.5.1.3.3;3.3 SInn: Smarte Innovation;82
4.5.1.3.4;3.4 Daraus resultierende Forschungsfragen für die Zukunft;83
4.5.1.4;4 „Ja, aber…“;84
4.5.1.5;Literaturverzeichnis;85
4.6;Management and Optimal Distribution of Large Student Numbers ;87
4.6.1;Sabina Jeschke, Gerald Lach, Robert Luce, Olivier Pfeiffer, Erhard Zorn;87
4.6.1.1;1 Introduction;88
4.6.1.1.1;1.1 Curriculum based course timetabling;88
4.6.1.1.2;1.2 Post enrollment based course timetabling;88
4.6.1.1.3;1.3 Examination timetabling;88
4.6.1.1.4;1.4 Timetabling Student Assistants;89
4.6.1.2;2 Organization of Classes at TU Berlin;89
4.6.1.3;3 Student-Tutorial Assignment;91
4.6.1.4;4 Optimized Assignment of Student Assistants to Tutorials;94
4.6.1.5;5 Administration of Examinations;95
4.6.1.6;6 Administration of Homework;97
4.6.1.7;7 Cost/Performance;97
4.6.1.8;8 Résumé and Perspective;98
4.6.1.9;References;99
4.7;Spirit;101
4.7.1;Sabina Jeschke, Barbara Burr, Peter Göhner, Wolfram Ressel, Wolfgang Schlicht;101
4.7.1.1;1 Introduction;101
4.7.1.2;2 Situation-(Deficit-) Analysis;102
4.7.1.3;3 Objectives concerning different target groups;103
4.7.1.4;4 Implementation of the concept SPIRIT;104
4.7.1.4.1;4.1 Measures for Each Scope of the Life-Cycle:;105
4.7.1.4.1.1;4.1.1 Gender Sensitivity Training Courses for Educators;105
4.7.1.4.1.2;4.1.2 TechToy;105
4.7.1.4.1.3;4.1.3 Exhibition Team University of Stuttgart (ETUS);105
4.7.1.4.1.4;4.1.4 Rent-a-Scientist & SchoolgirlUni;106
4.7.1.4.1.5;4.1.5 Girls' Day;106
4.7.1.4.1.6;4.1.6 Partner Schools;107
4.7.1.4.1.7;4.1.7 Gender Sensitivity Training for Teachers;107
4.7.1.4.1.8;4.1.8 Technology-Camps;107
4.7.1.4.1.9;4.1.9 TechnoClub “Test your University”;108
4.7.1.4.1.10;4.1.10 Studium Experimentale;108
4.7.1.4.1.11;4.1.11 Mentoring “Transition from High School to University”;108
4.7.1.4.1.12;4.1.12 Gender Sensitivity in Technologically-Oriented Courses of Study;109
4.7.1.4.1.13;4.1.13 New Technologically-Oriented Programs;109
4.7.1.4.1.14;4.1.14 Diversity Studies & Technology Management;109
4.7.1.4.1.15;4.1.15 Program for Stipends: “Opportunity”;109
4.7.1.4.1.16;4.1.16 Femtec Region Stuttgart;110
4.7.1.4.1.17;4.1.17 Entrepreneur Initiative SPIRIT;110
4.7.1.4.1.18;4.1.18 Mentoring for Women in Science and Research;110
4.7.1.4.1.19;4.1.19 Mentoring Program “ProFiL BW”;110
4.7.1.4.1.20;4.1.20 “Ladies' Community”;111
4.7.1.4.1.21;4.1.21 Colloquium “Women in Leadership Positions”;111
4.7.1.4.1.22;4.1.22 Family Friendly University;111
4.7.1.4.1.23;4.1.23 Re-Entry Program “SPIRIT returns”;112
4.7.1.4.1.24;4.1.24 Dual Career Service Program “DuCaSUS”;112
4.7.1.4.2;4.2 Comprehensive Measures for the whole Life-Cycle:;112
4.7.1.4.2.1;4.2.1 Chair for “Diversity Studies & Technology Management”;112
4.7.1.4.2.2;4.2.2 Gender Components in New Appointments;113
4.7.1.4.2.3;4.2.3 Media Offensive “Fascination Technology”;113
4.7.1.4.2.4;4.2.4 Media Offensive “SPIRIT”;113
4.7.1.4.2.5;4.2.5 eCRM “SPIRIT”;113
4.7.1.4.2.6;4.2.6 Brain Storming “SPIRIT”;114
4.7.1.4.3;4.3 Measures to Ensure Structural Implementation and Sustainability:;114
4.7.1.4.3.1;4.3.1 Pervasive Implementation throughout the University:;114
4.7.1.4.3.2;4.3.2 Financing:;115
4.7.1.4.3.3;4.3.3 Responsibility -- A priority for the President!;115
4.7.1.5;5 Summary;115
4.7.1.6;References;116
4.8;Going diverse in the two Clusters of Excellence ``Integrative Production Technology for High-wage Countries'' and ``Tailor-Made Fuels from Biomass'' at RWTH Aachen University ;118
4.8.1;Claudia Jooß, René Vossen, Anja Richert, Ingrid Isenhardt;118
4.9;Strategic Transfer Communication in Prevention Research as a Contribution to the Innovative and Competive Ability of Enterprises ;121
4.9.1;Ingo Leisten, Frank Hees;121
4.9.1.1;1 Introduction;121
4.9.1.2;2 Strategic Transfer within Occupational Safety and Health;122
4.9.1.3;3 Interactive, Deep Transfer Through the Integration of Entrepreneurial Practice into the Research Process;124
4.9.1.4;4 Successful Public Transfer to the Stakeholders of Preventive Occupational Safety and Health;125
4.9.1.5;5 Transfer Engineering as a Concept for the Strategic Design of Transfer Communication;125
4.9.1.6;6 Perspective;127
4.9.1.7;References;128
4.10;A Methodology to Reduce Technical Risk in the Development of Telematic Rescue Assistance Systems ;130
4.10.1;Matthias Müller, Michael Protogerakis, Klaus Henning;130
4.10.1.1;1 Introduction;130
4.10.1.2;2 Characterization of Telematic Rescue Assistance Systems;131
4.10.1.3;3 A Methodology for Reducing Technical Risk in the Development of Telematic Rescue Assistance Systems;132
4.10.1.4;4 Conclusion;134
4.10.1.5;References;135
4.11;Defining a universal actor content-element model for exploring social and information networks considering the temporal dynamic ;136
4.11.1;Claudia Müller, Benedikt Meuthrath, Sabina Jeschke;136
4.11.1.1;1 Introduction;136
4.11.1.2;2 Theoretical Foundation;137
4.11.1.2.1;2.1 Universal Actor Content-element Model;139
4.11.1.2.2;2.2 Defining Temporal Collaboration and Wiki-link Networks;140
4.11.1.2.3;2.3 Specifying Measures for Information Spaces;142
4.11.1.2.4;2.4 Applied Software;143
4.11.1.3;3 Scenario;144
4.11.1.4;4 Conclusion and Further Research;146
4.11.1.5;References;146
4.12;A Composite Calculation for Author Activity in Wikis:Accuracy Needed;148
4.12.1;Claudia Müller-Birn, Janette Lehmann, Sabina Jeschke;148
4.12.1.1;1 Introduction;148
4.12.1.2;2 Related Work;149
4.12.1.3;3 Methodology;150
4.12.1.3.1;3.1 Dynamic Collaboration Network;150
4.12.1.3.2;3.2 Action Analysis of Collaboration Networks;151
4.12.1.3.3;3.3 Content Analysis of Collaboration Networks;152
4.12.1.3.4;3.4 Leverage Analysis of Collaboration Networks;152
4.12.1.4;4 Data Collection and Extraction;153
4.12.1.5;5 Results;155
4.12.1.5.1;5.1 Author Activity Based on Edits;156
4.12.1.5.2;5.2 Author Activity Based on Content Significance;157
4.12.1.5.3;5.3 Author Activity Based on Leverage;159
4.12.1.5.4;5.4 Integrated Calculation to Evaluate Author Activity;159
4.12.1.6;6 Conclusion, Discussion and Further Research;162
4.12.1.7;References;163
4.13;Experiences from an International Student and Staff Exchange Program and Some Still Unsolved Mysteries ;165
4.13.1;Olivier Pfeiffer, Sabina Jeschke, Lars Knipping, Nina Reinecke, Erhard Zorn;165
4.13.1.1;1 Overview of the Erasmus Mundus External Co-operation Window (EM ECW);166
4.13.1.2;2 Implementation of the EM ECW at our University;167
4.13.1.3;3 Highlights and Potential of the EM ECW;170
4.13.1.4;4 Future Developments of the Program;172
4.13.1.5;5 Conclusion;172
4.13.1.6;References;172
4.14;A System Architecture for a Telematic Support System in Emergency Medical Services ;174
4.14.1;Michael Protogerakis, Arno Gramatke, Klaus Henning;174
4.14.1.1;1 Motivation;174
4.14.1.2;2 Use Cases for a Telematic Support System in EMS;175
4.14.1.3;3 Requirements;176
4.14.1.3.1;3.1 Functional Requirements;176
4.14.1.3.2;3.2 Non-functional Requirements;177
4.14.1.4;4 Hardware Distribution and Network Architecture;178
4.14.1.5;5 Software Architecture;180
4.14.1.5.1;5.1 Architecture Layers;180
4.14.1.5.2;5.2 Middleware Architecture;181
4.14.1.6;6 Outlook and Conclusion;182
4.14.1.7;References;182
4.15;Designing Agile Processes in Information Management ;183
4.15.1;Uschi Rick, René Vossen, Anja Richert, Klaus Henning;183
4.15.1.1;1 Introduction;183
4.15.1.2;2 State of the Art;184
4.15.1.3;3 Agility;185
4.15.1.4;4 Information Management;186
4.15.1.5;5 Process Design in Agile Information Management;186
4.15.1.5.1;5.1 Roles;187
4.15.1.5.2;5.2 Values and Principles;187
4.15.1.5.3;5.3 Methods;188
4.15.1.6;6 Case Study;189
4.15.1.7;7 Conclusion;190
4.15.1.8;References;190
4.16;Kulturveränderung oder kulturbasierte Veränderung? Eine strategische Entscheidung;193
4.16.1;Robert Schmitt, Thilo Münstermann, Klaus Henning, Alexandra Ottong;193
4.16.1.1;1 Einleitung;194
4.16.1.2;2 Stand der Forschung;194
4.16.1.3;3 Ansatz zur kulturbasierten Veränderung;197
4.16.1.4;4 Vorgehensmodell zur kulturbasierten Veränderung für KMU;199
4.16.1.5;Literaturverzeichnis;203
4.17;Network Management for Clusters of Excellence - A Balanced-Scorecard Approach as a Performance Measurement Tool ;205
4.17.1;Florian Welter, René Vossen, Anja Richert, Ingrid Isenhardt;205
4.17.1.1;1 Introduction;205
4.17.1.2;2 Overview of the Supplementary Cluster Activities;207
4.17.1.3;3 Cluster Internal Performance Measurement;209
4.17.1.4;4 Results of the First Balanced Scorecard Approach;212
4.17.1.4.1;4.1 Results of the Internal Perspective/Research Cooperation;212
4.17.1.4.2;4.2 Results of the Learning and Development Perspective;213
4.17.1.4.3;4.3 Results of the Customer Perspective/Output;214
4.17.1.4.4;4.4 Results of the Financial Perspective;214
4.17.1.5;5 Concluding Remarks;214
4.17.1.6;6 Summary;215
4.17.1.7;References;216
5;Part II Next-generation teaching and learning concepts for universities and the economy;218
5.1;Application of Remote Technology to Electrical PowerSystem Laboratories;219
5.1.1;Saleh Al-Jufout, Sabina Jeschke, Abdullah Y. Al-Zoubi, Jarir Nsour, Olivier Pfeiffer;219
5.1.1.1;1 Introduction;219
5.1.1.1.1;1.1 Remote Laboratories;220
5.1.1.2;2 Electrical Power Laboratory;221
5.1.1.3;3 Remote Power Laboratory;223
5.1.1.4;4 Conclusions;226
5.1.1.5;References;226
5.2;Environments for Work and Learning 2020 ;228
5.2.1;Stefan Brall, Ursula Bach, Frank Hees;228
5.2.1.1;1 Introduction;228
5.2.1.2;2 Research Method;230
5.2.1.3;3 Findings and Discussion;231
5.2.1.3.1;3.1 Introduction;231
5.2.1.3.2;3.2 Assessment of the areas of conflict;231
5.2.1.3.3;3.3 Naming other Areas of Conflict;232
5.2.1.3.4;3.4 A New Dilemma;233
5.2.1.4;4 Conclusion;235
5.2.1.5;References;236
5.3;Developing a PBL-based Rescue Robotics Course;237
5.3.1;Frank Hees, Sabina Jeschke, Nicole Natho, Olivier Pfeiffer;237
5.3.1.1;1 Introduction;238
5.3.1.1.1;1.1 Tasks in Search and Rescue;239
5.3.1.2;2 Related Work;240
5.3.1.3;3 Outline of the Course;242
5.3.1.4;4 Topics to be Covered in the Project;243
5.3.1.4.1;4.1 Reconnaissance and Mapping;244
5.3.1.4.2;4.2 On-Site Surrogates for Off-site Specialists;244
5.3.1.5;5 Summary and Conclusions;245
5.3.1.6;References;245
5.4;Networking Resources for Research and Scientific Education in BW-eLabs ;247
5.4.1;Sabina Jeschke, Eckart Hauck, Michael Krüger, Wolfgang Osten, Olivier Pfeiffer, Thomas Richter;247
5.4.1.1;1 Introduction;248
5.4.1.1.1;1.1 Scientific Networking of Virtual Laboratories and Remote Experiments;248
5.4.1.1.2;1.2 Introduction to BW-eLabs;248
5.4.1.1.3;1.3 Infrastructure of the BW-eLabs;249
5.4.1.2;2 Unique Features and State of Technology;250
5.4.1.2.1;2.1 Current State of Affairs in Baden-Württemberg and Germany in General;250
5.4.1.2.2;2.2 Deployment of a 3D-Engine for Improved Usability;251
5.4.1.2.3;2.3 Document-Management Systems for Scientific Content;251
5.4.1.2.4;2.4 Remote Experiments with Real Objects Using Digital Holography;253
5.4.1.3;3 Demonstrator Scenario Nanotechnology;254
5.4.1.4;4 Demonstrator Scenario Robotics;257
5.4.1.5;5 Acceptance and Usability;260
5.4.1.6;6 Roadmap;261
5.4.1.7;References;262
5.5;Networked Virtual and Remote Laboratories for Research Collaboration in Natural Sciences and Engineering ;265
5.5.1;Sabina Jeschke, Arno Gramatke, Olivier Pfeiffer, Christian Thomsen, Thomas Richter;265
5.5.1.1;1 Introduction;265
5.5.1.2;2 Portal Integration;267
5.5.1.2.1;2.1 Creating a Subject Ontology to Distinct Experiments from Simulations:;267
5.5.1.2.2;2.2 Developing a “Service Broker” as Part of a Role- and Rights-based Module:;268
5.5.1.2.3;2.3 Integrating the Main Focus Points in the 3D Wonderland Engine (Oracle, Formally Know as Sun):;268
5.5.1.3;3 Nanotechnology;268
5.5.1.4;4 Robotics;270
5.5.1.5;5 Digital Holography;271
5.5.1.6;6 Data Infrastructure;272
5.5.1.7;7 Related Work;273
5.5.1.8;8 Conclusion;273
5.5.1.9;References;274
5.6;Natural Sciences in the Information Society First Experiences ;276
5.6.1;Grit Köppel, Sabina Jeschke, Nicole Natho, Lars Knipping, Grit Petschik, Christian Schröder, Erhard Zorn;276
5.6.1.1;1 Introduction;276
5.6.1.2;2 The Galilea Project;277
5.6.1.2.1;2.1 Natural Sciences in the Information Society;278
5.6.1.2.1.1;2.1.1 Bachelor program;278
5.6.1.2.1.2;2.1.2 Master program;279
5.6.1.2.1.3;2.1.3 Mentoring program;279
5.6.1.2.2;2.2 Aim of the Program;280
5.6.1.3;3 Evaluation of the New Courses;281
5.6.1.3.1;3.1 Integrated Lecture: Scientific Information Management;281
5.6.1.3.2;3.2 Integrated Lecture New Media in Teaching and Research;281
5.6.1.3.3;3.3 Mentoring;282
5.6.1.4;4 Summary and Future Work;283
5.6.1.5;References;284
5.7;Bringing Problem Based Learning to Academic Engineering Education using Robotics as the Utility Vehicle ;286
5.7.1;Nicole Natho, Sabina Jeschke, Lars Knipping, Olivier Pfeiffer, Ursula Vollmer, Marc Wilke;286
5.7.1.1;1 Introduction;286
5.7.1.2;2 Problem-Based Learning;287
5.7.1.3;3 Defining Robotics-Projects for PBL;289
5.7.1.4;4 Related Works;291
5.7.1.5;5 Previous Experience and State of Preparation;292
5.7.1.6;6 Conclusion and Outlook;294
5.7.1.7;References;294
5.8;New Media in Education and Research -- a Sophomore Lecture at TU Berlin ;296
5.8.1;Nicole Natho, Sabina Jeschke, Erhard Zorn;296
5.8.1.1;1 Introduction;296
5.8.1.2;2 Concept;298
5.8.1.2.1;2.1 Blended Learning Scenario in Higher Education;298
5.8.1.2.2;2.2 Blended Learning Scenario in Higher Education;300
5.8.1.3;3 OneNote in HigherEducation;300
5.8.1.3.1;3.1 Exemplary Deployment;300
5.8.1.3.2;3.2 Extending the Concept to Mathematics and Natural Sciences;301
5.8.1.4;4 Conclusion and Outlook;302
5.8.1.5;References;303
5.9;Supporting Collaboration in Professional Soft-Skill Training Courses ;305
5.9.1;Oliver Pfeiffer, Sabina Jeschke, Lars Knipping, Nicole Natho;305
5.9.1.1;1 Introduction;305
5.9.1.2;2 Types of Soft-Skill Trainings;306
5.9.1.3;3 Special Characteristics in Soft-Skill Courses;306
5.9.1.4;4 Collaboration in a Room-Based Environment;307
5.9.1.4.1;4.1 Content Orientation vs. Community Orientation;308
5.9.1.4.2;4.2 Structuring Content and Collaboration in Virtual Rooms;309
5.9.1.5;5 Outlook;309
5.9.1.6;References;310
5.10;LiLa: A European Project on Networked Experiments ;311
5.10.1;Thomas Richter, David Boehringer, Sabina Jeschke;311
5.10.1.1;1 Introduction;311
5.10.1.2;2 Related Works;312
5.10.1.2.1;2.1 Differences and Concepts;313
5.10.1.3;3 The LiLa Architecture;313
5.10.1.4;4 Examples and Components;314
5.10.1.4.1;4.1 Remote Experiments;314
5.10.1.4.2;4.2 Virtual Laboratories;315
5.10.1.4.3;4.3 Tutoring Software and Intelligent Assistants;316
5.10.1.4.4;4.4 Cooperation in Virtual Worlds;317
5.10.1.5;5 Partners and Roles;319
5.10.1.5.1;5.1 Work Packages and Partners;319
5.10.1.6;6 Conclusions;320
5.10.1.7;References;321
5.11;VIDEOEASEL - A Flexible Programmable Simulation Environment for Discrete Many Body Systems ;322
5.11.1;Thomas Richter, Sabina Jeschke, Olivier Pfeiffer;322
5.11.1.1;1 Introduction;322
5.11.1.2;2 Mathematical Framework;323
5.11.1.3;3 Implementation;324
5.11.1.4;4 Examples;324
5.11.1.4.1;4.1 The Lattice Gas Model;325
5.11.1.4.2;4.2 The Ising Model;326
5.11.1.4.3;4.3 Stochastic Image Denoising;326
5.11.1.5;5 Evaluation;327
5.11.1.6;6 Conclusion and Outlook;328
5.11.1.7;References;329
5.12;An Intensive Course in Mathematics for Engineers: Experiences and Prospects;331
5.12.1;Mike Scherfner, Sabina Jeschke, Matthias Plaue;331
5.12.1.1;1 Introduction;331
5.12.1.2;2 Requirements for Attending the Course;332
5.12.1.3;3 Requirements for Successfully Completing the Course;332
5.12.1.4;4 Problem Sheets;333
5.12.1.4.1;4.1 Mandatory Exercises;333
5.12.1.4.2;4.2 Optional Exercises;333
5.12.1.5;5 Lectures;334
5.12.1.6;6 Tutorials;335
5.12.1.7;7 Evaluation;336
5.12.1.8;8 Conclusion and Summary;337
5.12.1.9;References;337
5.13;Moderne Studienform: Galilea und der Bachelorstudiengang „Naturwissenschaften in der Informationsgesellschaft“ ;338
5.13.1;Christian Schröder, Sabina Jeschke, Nicole Natho, Olivier Pfeiffer;338
5.13.1.1;1 Das Projekt Galilea;339
5.13.1.1.1;1.1 Der Ansatz von Galilea an der TU Berlin;339
5.13.1.2;2 Das Projekt Galilea;340
5.13.1.2.1;2.1 Die Ziele des Studiengangs;340
5.13.1.2.2;2.2 Aufbau des Studiengangs;341
5.13.1.3;3 Schlussfolgerung;342
5.13.1.4;4 Anhang;344
5.13.1.5;Literaturverzeichnis;345
5.14;Microtraining for Workplace-Related Learning ;347
5.14.1;Anne Carina Thelen, Sascha Daniel Herr, Frank Hees, Sabina Jeschke;347
5.14.1.1;1 Introduction;347
5.14.1.2;2 Training and Learning in The Context of SMEs;348
5.14.1.3;3 Methodology;349
5.14.1.3.1;3.1 The Microtraining Design;349
5.14.1.3.2;3.2 The Microtraining Session;350
5.14.1.3.3;3.3 The Microtraining Cycle;351
5.14.1.3.4;3.4 Evaluation of Microtrainings;352
5.14.1.4;4 Theoretical Foundation;352
5.14.1.4.1;4.1 Social Constructivism Theory;352
5.14.1.4.2;4.2 Tacit Knowledge;353
5.14.1.4.3;4.3 Active Learning;353
5.14.1.5;5 Development of the Microtraining Approach;354
5.14.1.6;6 Conclusion;355
5.14.1.7;References;356
5.15;Teachers need robotics-training, too ;358
5.15.1;Ursula Vollmer, Sabina Jeschke, Barbara Burr, Lars Knipping, Jörg Scheurich, Marc Wilke;358
5.15.1.1;1 Introduction;358
5.15.1.2;2 Concept and Pedagogical Approach;359
5.15.1.2.1;2.1 RoboTeach-AttendanceCourses;359
5.15.1.2.2;2.2 RoboTeach-DistanceLearning;360
5.15.1.2.3;2.3 RoboTeach-OnDemand;360
5.15.1.2.4;2.4 RoboTeach-Material;361
5.15.1.3;3 Embedding;361
5.15.1.3.1;3.1 Embedding in Robinson Program;361
5.15.1.3.2;3.2 Cooperation with Roberta® project;362
5.15.1.4;4 Similar Projects;362
5.15.1.4.1;4.1 Course for Junior High School Teachers in Japan;362
5.15.1.4.2;4.2 Material for Hands-on Robotics Training;362
5.15.1.4.3;4.3 Robotics as Integrating Agent in Primary Education;362
5.15.1.4.4;4.4 Evolution of Robotics Kits;363
5.15.1.5;5 Outlook;363
5.15.1.6;References;363
5.16;RELOAD - A Semantic-based Learning and Knowledge Platform for Employees of the Do-It-Yourself Industry ;364
5.16.1;Florian Welter, Olivier Pfeiffer, Anja Richert, Sabina Jeschke;364
5.16.1.1;1 Introduction;365
5.16.1.2;2 Project Objectives;365
5.16.1.3;3 Methodology and Technology Used;366
5.16.1.4;4 Results And Concluding Remarks;368
5.16.1.5;References;369
5.17;Pre-Freshmen Students Gearing up with Early Bird ;371
5.17.1;Erhard Zorn, Sabina Jeschke, Akiko Kato, Oliver Pfeiffer;371
5.17.1.1;1 Key Features of Early Bird;372
5.17.1.2;2 Motivation;372
5.17.1.3;3 Implementation;373
5.17.1.4;4 Early Bird vs. Regular Courses;374
5.17.1.5;5 Results;376
5.17.1.6;References;377
6;Part III Cognitive IT-supported processes for heterogeneous and cooperative systems;378
6.1;Software Architecture, Knowledge Compiler and Ontology Design for Cognitive Technical Systems Suitable for Controlling Assembly Tasks ;379
6.1.1;Eckart Hauck, Daniel Ewert, Arno Gramatke, Klaus Henning;379
6.1.1.1;1 Introduction;379
6.1.1.2;2 Software Architecture;380
6.1.1.2.1;2.1 Overview;380
6.1.1.2.2;2.2 Presentation Layer;381
6.1.1.2.3;2.3 Planning Layer;381
6.1.1.2.4;2.4 Coordination Layer;381
6.1.1.2.5;2.5 Reactive Layer;382
6.1.1.2.6;2.6 Knowledge Module;382
6.1.1.2.7;2.7 Logging Module ;383
6.1.1.3;3 Knowledge Base;383
6.1.1.4;4 Knowledge Compiler;384
6.1.1.5;5 First Results;385
6.1.1.6;6 Conclusions;386
6.1.1.7;7 Related Work;386
6.1.1.8;References;387
6.2;Sustainable Transport - Knowledge and Innovations at RWTH Aachen University for Europe's Systems of Tomorrow ;388
6.2.1;Klaus Henning, Leonie Petry, Richard Ramakers, Julie Meinhold;388
6.2.1.1;1 Problem Definition;388
6.2.1.1.1;1.1 Non-uniform Growth of Different Traffic Carriers;389
6.2.1.1.2;1.2 Effects of The European Transport Policy;390
6.2.1.2;2 Research Projects of RWTH Aachen University (Extract);391
6.2.1.2.1;2.1 Semitrailers in Advanced Intermodal Logistics (SAIL);391
6.2.1.2.1.1;2.1.1 Project Description;391
6.2.1.2.1.2;2.1.2 Recommendations on Traffic Policy Level;392
6.2.1.2.1.3;2.1.3 Recommendations Concerning Rail Infrastructure;393
6.2.1.2.1.4;2.1.4 Recommendations Concerning Semitrailers and Exchangable Containers;393
6.2.1.2.1.5;2.1.5 Recommendations concerning aggregate wagon;393
6.2.1.2.2;2.2 Intelligent MegaSwapBoxes for Advanced Intermodal Freight Transport (TelliBox);393
6.2.1.2.3;2.3 Development and Analysis of Electronically Coupled Truck Platoons (KONVOI);396
6.2.1.3;3 Summary and Future Perspectives;399
6.2.1.4;References;400
6.3;Benefits of RFID for the Production of hybrid Micro Systems in flexible Production Networks of SMEs ;401
6.3.1;Verena Jänen, Christian Tummel, Klaus Henning;401
6.3.1.1;1 Introduction and objective;401
6.3.1.2;2 The Data Storage Concept;402
6.3.1.3;3 Evaluation and Selection of the Data Storage Concept;404
6.3.1.4;4 Use of RFID-technology;405
6.3.1.5;5 Modeling;406
6.3.1.6;6 Conclusion;407
6.3.1.7;References;407
6.4;Automated Truck Platoons on Motorways -- A Contribution to the Safety on Roads;409
6.4.1;Ralph Kunze, Max Haberstroh, Richard Ramakers, Klaus Henning, Sabina Jeschke;409
6.4.1.1;1 Introduction;409
6.4.1.1.1;1.1 Initial Situation;409
6.4.1.1.2;1.2 Problem Definition;411
6.4.1.2;2 Electronically Coupled Trucks;411
6.4.1.2.1;2.1 The Scenario “Platoon Organized by the Driver”;411
6.4.1.2.2;2.2 The Platoon System;413
6.4.1.3;3 Contribution to the Safety on Roads;415
6.4.1.3.1;3.1 Accidents on German Motorways;415
6.4.1.3.2;3.2 Evaluation of the Safety Benefit;416
6.4.1.4;4 Conclusion;419
6.4.1.5;References;420
6.5;Organization and Operation of Electronically Coupled Truck Platoons on German Motorways ;421
6.5.1;Ralph Kunze, Richard Ramakers, Klaus Henning, Sabina Jeschke;421
6.5.1.1;1 Introduction;421
6.5.1.1.1;1.1 The Approach;422
6.5.1.1.2;1.2 Objective;422
6.5.1.2;2 The Scenario “Driver Organized Truck Platoons”;422
6.5.1.3;3 The Platoon System;424
6.5.1.4;4 Driver Information System (DIS);425
6.5.1.4.1;4.1 Requirements Specification for the Software Architecture;426
6.5.1.4.2;4.2 Design of the Software Architecture;428
6.5.1.4.2.1;4.2.1 Model-View-Controller (MVC) architecture;428
6.5.1.4.3;4.3 Implementation of the Software-Architecture;429
6.5.1.4.4;4.4 Trial Implementation;431
6.5.1.5;5 Conclusion;432
6.5.1.6;References;432
6.6;Electronically Coupled Truck Platoons on German Highways ;434
6.6.1;Richard Ramakers, Klaus Henning, Stefan Gies, Dirk Abel, Max Haberstroh;434
6.6.1.1;1 Introduction;434
6.6.1.1.1;1.1 Problem Definition;434
6.6.1.1.2;1.2 Objective;435
6.6.1.1.3;1.3 Proceeding;435
6.6.1.2;2 The Scenario “Platoons Organized by the Driver”;435
6.6.1.3;3 The Platoon System;437
6.6.1.3.1;3.1 Driver Information System (DIS);438
6.6.1.3.1.1;3.1.1 Overview -- The DIS as the Information Manager;438
6.6.1.4;4 Trial Implementation in Four Steps;439
6.6.1.4.1;4.1 Process of the Trial Implementation;439
6.6.1.4.2;4.2 Results of the System Tests (Step 1);439
6.6.1.4.3;4.3 Results of the Acceptance Tests (step 2);439
6.6.1.4.3.1;4.3.1 Process of the acceptance investigation;439
6.6.1.4.3.2;4.3.2 Results of the pre-acceptance phase;440
6.6.1.4.3.3;4.3.3 Results of the acceptance phase;441
6.6.1.4.3.4;4.3.4 Trial implementation on test tracks and motorways and the evaluation phase on motorways in real traffic (step 3 and 4);442
6.6.1.5;5 Conclusion;443
6.6.1.6;References;444
6.7;Determination of the Order of Electronically Coupled Trucks on German Motorways ;445
6.7.1;Christian Tummel, Ralph Kunze, Klaus Henning;445
6.7.1.1;1 Introduction;445
6.7.1.1.1;1.1 Problem Definition;445
6.7.1.1.2;1.2 The Approach;446
6.7.1.1.3;1.3 Objective;446
6.7.1.2;2 The Scenario ``Driver Organized Truck Platoons'';447
6.7.1.3;3 The Platoon System;448
6.7.1.4;4 Algorithm for the Determination of the Order of Electronically coupled Trucks;449
6.7.1.4.1;4.1 Purpose for the Determination of an Order of Electronically Coupled Trucks;449
6.7.1.4.2;4.2 Statement of the Problem;450
6.7.1.4.3;4.3 Definitions & Formalisms;451
6.7.1.4.4;4.4 Determination of the Order;455
6.7.1.4.5;4.5 Correctness and Reliability of the Determinated Order;457
6.7.1.5;5 Conclusions;458
6.7.1.6;References;458
6.8;RENS -- Enabling A Robot to Identify A Person ;459
6.8.1;Xin Yan, Sabina Jeschke, Hinrich Schütze, Amit Dubey, Marc Wilke;459
6.8.1.1;1 Introduction;459
6.8.1.2;2 Related Work;460
6.8.1.3;3 System Description;461
6.8.1.3.1;3.1 Preprocessing;461
6.8.1.3.2;3.2 Personal Identity Ascertainment (PIA);461
6.8.1.3.3;3.3 Information Source Builder (ISB);463
6.8.1.3.4;3.4 Records Extraction (RE);463
6.8.1.3.5;3.5 Records Selection (RS);465
6.8.1.3.6;3.6 Business Card Generation (BCG);466
6.8.1.3.7;3.7 Assumptions and Preconsiderations;466
6.8.1.4;4 Empirical Evaluations;466
6.8.1.4.1;4.1 Metrics;467
6.8.1.4.2;4.2 Baseline;467
6.8.1.4.3;4.3 Results;468
6.8.1.4.4;4.4 Discussion;468
6.8.1.5;5 Conclusion;469
6.8.1.6;References;469
7;Part IV Target group-adapted user models for innovation and technology development processes;471
7.1;Open Innovation - Strategie der offenen Unternehmensgrenzen für KMU;472
7.1.1;Sabine Bischoff, Gergana Aleksandrova, Paul Flachskampf;472
7.1.1.1;1 Einleitung;473
7.1.1.2;2 Stand der Forschung;474
7.1.1.3;3 Auswirkungen von Open Innovation auf den Ebenen M-O-T;478
7.1.1.4;4 Veränderte Organisationsstrukturen für KMU;480
7.1.1.5;5 Fazit;483
7.1.1.6;Literaturverzeichnis;483
7.2;Criteria for Age Based Design of Active Vehicle Safety Systems ;486
7.2.1;Max Haberstroh, Max Klingender, Richard Ramakers, Klaus Henning;486
7.2.1.1;1 Introduction;486
7.2.1.2;2 Screening Of Eligible Advanced Driver Assistance Systems And Elements;487
7.2.1.2.1;2.1 Market Analysis;487
7.2.1.2.2;2.2 Requirement Analysis of Elderly People Regarding Advanced Driver Assistance Systems;488
7.2.1.3;3 Research Design and Realization;488
7.2.1.3.1;3.1 Advanced Driver Assistance Systems;488
7.2.1.3.2;3.2 Experimental Vehicle;489
7.2.1.3.3;3.3 Experimental Arrangement;489
7.2.1.3.4;3.4 Acceptance and Workload investigation;490
7.2.1.3.5;3.5 Sequence of the Experimental Rides;491
7.2.1.4;4 General Data of Probands of Acceptance Investigation;492
7.2.1.5;5 Results of the Workload Investigation;494
7.2.1.6;6 Results of Driving Data;495
7.2.1.7;7 Conclusion;496
7.2.1.8;References;496
7.3;Dynaxibility for Innovation -- Global trends in the field of “Working, Learning, Developing Skills”;498
7.3.1;Klaus Henning, Frank Hees, Alan Hansen;498
7.3.1.1;1 IMO -- International Monitoring;498
7.3.1.1.1;1.1 Identify Trends and Dilemmas;498
7.3.1.1.2;1.2 Coping with Dynaxity;500
7.3.1.2;2 Developments and Trends in the Future Clusters Working, Learning and Developing Skills;501
7.3.1.2.1;2.1 The 2020 Work Environment ;501
7.3.1.2.2;2.2 Learning 2020;503
7.3.1.2.3;2.3 Competence Development 2020;503
7.3.1.3;3 Outlook -- Surfing Dynaxity;505
7.3.1.4;References;508
7.4;Größere Nutzfahrzeuge - länger und schwerer? Chancen und Risiken für Europa ;509
7.4.1;Max Klingender, Richard Ramakers, Klaus Henning;509
7.4.1.1;1 Einführung;510
7.4.1.2;2 Methodischer Ansatz der Studie;512
7.4.1.3;3 Definition der Untersuchungsszenarien;513
7.4.1.4;4 Analyse ausgewählter Effekte größerer Nutzfahrzeuge;515
7.4.1.4.1;4.1 Transport-Nachfrage und Modal Split;515
7.4.1.4.2;4.2 Verkehrssicherheit;516
7.4.1.4.2.1;4.2.1 Sichtfeld;516
7.4.1.4.2.2;4.2.2 Brems- und Beschleunigungsvermögen;517
7.4.1.4.2.3;4.2.3 Fahrdynamik und Manövrierfähigkeit;518
7.4.1.4.2.4;4.2.4 Unfall-Partnerschutz;518
7.4.1.4.2.5;4.2.5 Aktuelle Sicherheitstechnologien;519
7.4.1.4.2.6;4.2.6 Risikofaktoren und Unfallfolgekosten;520
7.4.1.4.3;4.3 Infrastruktur;521
7.4.1.4.4;4.4 Umwelteinflüsse;522
7.4.1.4.4.1;4.4.1 Energieeffizienz und CO2-Emissionen;522
7.4.1.4.4.2;4.4.2 Rußpartikel- und Stickoxid-Emissionen;523
7.4.1.5;5 Kosten-Nutzen-Analyse größerer Nutzfahrzeuge;523
7.4.1.6;6 Schlussfolgerungen;526
7.4.1.7;7 Formelzeichen und Indizes;526
7.4.1.8;Literaturverzeichnis;526
7.5;In-depth Safety Impact Study on longer and/or heavier commercial vehicles in Europe ;528
7.5.1;Max Klingender, Richard Ramakers, Klaus Henning;528
7.5.1.1;1 Introduction;528
7.5.1.2;2 Methodology of the In-depth Safety Analysis;529
7.5.1.2.1;2.1 General Introduction;529
7.5.1.2.2;2.2 Current Directive and Assessed Vehicle Configurations;530
7.5.1.3;3 Results and Discussion;531
7.5.1.3.1;3.1 Field of View;531
7.5.1.3.2;3.2 Acceleration -- Braking;532
7.5.1.3.3;3.3 Handling Characteristics;533
7.5.1.3.4;3.4 Counterpart Protection;535
7.5.1.3.5;3.5 Human and Environmental Factors;536
7.5.1.3.6;3.6 State-of-the-art Safety Technologies;537
7.5.1.3.7;3.7 Accident Costs;538
7.5.1.4;4 Conclusion;539
7.5.1.5;References;540
7.6;Economic Assessment of Innovations -- Application of the Value Oriented Cost-Effectiveness Estimation on Electronically Coupled Trucks ;541
7.6.1;Ralph Kunze, Sabine Bischoff, Paul Flachskampf;541
7.6.1.1;1 Introduction;542
7.6.1.1.1;1.1 Initial Situation;542
7.6.1.1.2;1.2 Problem Definition;543
7.6.1.2;2 Electronically coupled Trucks;544
7.6.1.2.1;2.1 The Scenario “Driver Organized Truck Platoons”;544
7.6.1.2.2;2.2 The Platoon System;544
7.6.1.3;3 Introduction into the Value Oriented Cost-Effectiveness Estimation;546
7.6.1.4;4 Application of the Value Oriented Cost-Effectiveness Estimation on Electronically Coupled Trucks;548
7.6.1.4.1;4.1 Initial Situation;548
7.6.1.4.2;4.2 System “Freight-Forwarding Company”;548
7.6.1.4.3;4.3 Results of the Value Oriented Cost-Effectiveness Estimation of a Freight-Forwarding Company;548
7.6.1.5;5 Conclusion;549
7.6.1.6;References;550
7.7;User Acceptance as a Key to Success for the Implementation of a Telematic Support System in German Emergency Medical Services ;551
7.7.1;Marie-Thérèse Schneiders, Michael Protogerakis, Ingrid Isenhardt;551
7.7.1.1;1 Introduction;552
7.7.1.2;2 Methodology;553
7.7.1.3;3 Results;555
7.7.1.4;4 Conclusion;556
7.7.1.5;References;556
7.8;Benutzungsorientierte Entwicklung barrierefreier Benutzungsschnittstellen ;557
7.8.1;Helmut Vieritz, Sabina Jeschke, Olivier Pfeiffer;557
7.8.1.1;1 Einleitung;557
7.8.1.2;2 Das Vorgehensmodell;559
7.8.1.2.1;2.1 Aufgabenanalyse und Mensch-Maschine Dialog;560
7.8.1.2.2;2.2 Das Abstrakte Präsentationsmodell;563
7.8.1.2.3;2.3 Konkretes Design und Layout der Benutzungsschnittstelle;564
7.8.1.3;3 Schlussteil;565
7.8.1.4;Literaturverzeichnis;566
7.9;Using Web Accessibility Patterns for Web Application Development ;567
7.9.1;Helmut Vieritz, Sabina Jeschke, Olivier Pfeiffer;567
7.9.1.1;1 Introduction;567
7.9.1.2;2 Related Work;569
7.9.1.3;3 Web Accessibility Pattern;570
7.9.1.3.1;3.1 Web Accessibility Patterns concerning: Overview, Orientation and Navigation;571
7.9.1.4;4 Extending UWE for Accessibility;574
7.9.1.4.1;4.1 Integration of Web Accessibility Patterns;579
7.9.1.5;5 Conclusion;581
7.9.1.6;References;581
8;Part V Semantic networks and ontologies for complex value chains and virtual environments;583
8.1;Crystalline Ge1-xSnx Heterostructures in Lateral High-Speed Devices ;584
8.1.1;Sabina Jeschke, Olivier Pfeiffer, Joerg Schulze, Marc Wilke;584
8.1.1.1;1 Introduction;584
8.1.1.2;2 Expected Outcome;585
8.1.1.3;3 Description on the Ongoing Activities;586
8.1.1.4;4 Embedding Into NetLabs and Strengthening Research Cooperation;589
8.1.1.5;5 Related Work;590
8.1.1.6;6 Roadmap;591
8.1.1.7;7 Conclusion;592
8.1.1.8;References;593
8.2;Digitale Produktion via Enterprise Application Integration;596
8.2.1;Tobias Meisen, Philipp Meisen, Daniel Schilberg, Sabina Jeschke;596
8.2.1.1;1 Einleitung;596
8.2.1.2;2 Stand der Technik;597
8.2.1.3;3 Anwendungsfall;600
8.2.1.4;4 Architektur des Frameworks;601
8.2.1.4.1;4.1 Systemarchitektur;601
8.2.1.4.2;4.2 Softwarearchitektur;602
8.2.1.5;5 Anwendung des Frameworks;605
8.2.1.6;6 Fazit;607
8.2.1.7;7 Danksagung;608
8.2.1.8;Literaturverzeichnis;608
8.3;Dynamische Gruppenarbeit ;610
8.3.1;Thilo Münstermann, Jens Völzke, Paul Flachskampf;610
8.3.1.1;1 Einleitung;610
8.3.1.2;2 Vorgehensweise und erreichte Ergebnisse;612
8.3.1.3;3 Dynamische Gruppenwechsel durch einen virtuellen Marktplatz;612
8.3.1.3.1;3.1 Überblick;612
8.3.1.3.2;3.2 Idee des virtuellen Marktplatzes;613
8.3.1.3.3;3.3 Mitarbeiter anfragen;614
8.3.1.3.4;3.4 Maschinen anfragen;616
8.3.1.3.5;3.5 Arbeitsschritte anbieten;616
8.3.1.3.6;3.6 Versteigerungen;617
8.3.1.3.7;3.7 Zusammenfassung;618
8.3.1.4;4 Methode zur Entgeltfindung in Gruppen mit wechselnder Zusammensetzung;618
8.3.1.4.1;4.1 Grundidee der Methode;618
8.3.1.4.2;4.2 Entlohnungsfaktoren;619
8.3.1.5;5 Zusammenfassung und Ausblick;620
8.3.1.6;Literaturverzeichnis;620
8.4;Knowledge Base Concepts in the KEA System Combined with Social Networking Techniques ;622
8.4.1;Nicole Natho, Sabina Jeschke, Marc Wilke, Olivier Pfeiffer;622
8.4.1.1;1 Introduction;622
8.4.1.2;2 Literature Review;625
8.4.1.3;3 The KEA -- System;626
8.4.1.4;4 KEA’s Knowledge Bases System;627
8.4.1.4.1;4.1 Knowledge Base Concept;628
8.4.1.4.2;4.2 Merging Concepts;628
8.4.1.5;5 Social networking in KEA;629
8.4.1.5.1;5.1 Database Concept;629
8.4.1.5.2;5.2 Technical Concept;630
8.4.1.5.3;5.3 Merging Concept with Social Networking;631
8.4.1.6;6 Conclusion and Future Work;634
8.4.1.7;References;636
8.5;Enterprise Application Integration für die virtuelle Produktion ;638
8.5.1;Daniel Schilberg, Tobias Meisen, Philippe Cerfontaine, Sabina Jeschke;638
8.5.1.1;1 Einleitung;638
8.5.1.2;2 Problemstellung;639
8.5.1.3;3 Stand der Technik;640
8.5.1.4;4 Datenintegration;643
8.5.1.5;5 Anwendungsfall;644
8.5.1.6;6 Zusammenfassung und Ausblick;645
8.5.1.7;Literaturverzeichnis;646
8.6;Ontology Based Semantic Interconnection of Distributed Numerical Simulations for Virtual Production ;647
8.6.1;Daniel Schilberg, Tobias Meisen, Klaus Henning;647
8.6.1.1;1 Introduction;647
8.6.1.2;2 Use Case;648
8.6.1.3;3 Simulation Platform;650
8.6.1.3.1;3.1 Converter;651
8.6.1.3.2;3.2 Enrichment;652
8.6.1.3.3;3.3 Data Management;654
8.6.1.4;4 Conclusion;654
8.6.1.5;References;656
8.7;Verkettung von Prozesssimulationen für die virtuelle Produktion ;657
8.7.1;Daniel Schilberg, Arno Gramatke, Klaus Henning;657
8.7.1.1;1 Einleitung;657
8.7.1.2;2 Anwendungsfall;658
8.7.1.3;3 Anforderungen an eine Simulationsplattform;659
8.7.1.4;4 Simulationsplattform zur Verkettung von Prozesssimulationen;660
8.7.1.4.1;4.1 Architektur der Simulationsplattform;660
8.7.1.4.2;4.2 Konverter;662
8.7.1.4.3;4.3 Enrichment;663
8.7.1.5;5 Zusammenfassung;664
8.7.1.6;Literaturverzeichnis;664
8.8;Monographs and Book Contributions Published at the ZLW/IMA & IfU;665