Jeschke / Henning / Isenhardt | Automation, Communication and Cybernetics in Science and Engineering 2009/2010 | E-Book | sack.de
E-Book

E-Book, Englisch, 682 Seiten, eBook

Jeschke / Henning / Isenhardt Automation, Communication and Cybernetics in Science and Engineering 2009/2010

E-Book, Englisch, 682 Seiten, eBook

ISBN: 978-3-642-16208-4
Verlag: Springer
Format: PDF
Kopierschutz: 1 - PDF Watermark



The book presents a representative selection of all publications published between 01/2009 and 06/2010 in various books, journals and conference proceedings by the researchers of the institute cluster: IMA - Institute of Information Management in Mechanical Engineering ZLW - Center for Learning and Knowledge Management IfU - Institute for Management Cybernetics, Faculty of Mechanical Engineering, RWTH Aachen University The contributions address the cluster's five core research fields: suitable processes for knowledge- and technology-intensive organizations, next-generation teaching and learning concepts for universities and the economy, cognitive IT-supported processes for heterogeneous and cooperative systems, target group-adapted user models for innovation and technology development processes, semantic networks and ontologies for complex value chains and virtual environments Innovative fields of application such as cognitive systems, autonomous truck convoys, telemedicine, ontology engineering, knowledge and information management, learning models and technologies, organizational development and management cybernetics are presented. The contributions show the unique potential of the broad and interdisciplinary research approach of the ZLW/IMA and the IfU.
Jeschke / Henning / Isenhardt Automation, Communication and Cybernetics in Science and Engineering 2009/2010 jetzt bestellen!

Zielgruppe


Research

Weitere Infos & Material


1;Preface;4
2;Contents;7
3;Contributors;13
4;Part I Agile and turbulence-suitable processes;19
4.1;How to Structure and Foster Innovative Research;20
4.1.1;Ursula Bach, Ingo Leisten;20
4.1.1.1;1 Once Upon a Time…;20
4.1.1.2;2 Network Management methods of the funding priority “Preventive Occupational Safety and Health”;23
4.1.1.3;3 Transfer activities of the funding priority “Preventive Occupational Safety and Health” in 2009;26
4.1.1.3.1;3.1 Transfer Level of Joint Research Projects;26
4.1.1.3.2;3.2 Transfer Level of Focus Groups;27
4.1.1.3.3;3.3 Transfer Level of Funding Priority;27
4.1.1.3.4;3.4 Transfer Level of Research Program;28
4.1.1.4;4 Funding Priority and the learning program;28
4.1.1.5;References;29
4.2;Innovation Rules 2030;31
4.2.1;Ursula Bach, Klaus Henning;31
4.2.1.1;1 Challenges of a Modern Working Environment;31
4.2.1.2;2 The Future is Coming -- Generation innovation 2030;32
4.2.1.2.1;2.1 Working 2030 -- How may we enforce innovation!;32
4.2.1.2.2;2.2 Learning 2030 -- How will we learn to innovate in the future?;33
4.2.1.2.3;2.3 Development of Competencies 2030 -- How can we keep the innovation ability in the future?;35
4.2.1.3;3 How can we prepare ourselves for the innovation future 2030?;36
4.2.1.4;4 International Monitoring -- How to achieve (global) competitiveness in innovation processes?;37
4.2.1.4.1;4.1 Continuous acquisition and evaluation of national and international trends of the working, learning and innovation research -- methods and results;38
4.2.1.4.2;4.2 Identification and activation of best-practice-methods for the reduction of dilemmas -- methods and results;39
4.2.1.4.3;4.3 Ensuring transfer results for the political, economical and scientific target group -- methods and results;40
4.2.1.5;5 Summary;40
4.2.1.6;References;41
4.3;Gestaltungsansätze für ein systemisches Fakultätsmanagement ;43
4.3.1;Sabine Bischoff, Paul Flachskampf, Klaus Henning;43
4.3.1.1;1 Einleitung;43
4.3.1.2;2 Die Rahmenbedingungen;44
4.3.1.3;3 Die OSTO®-Systemdiagnose;46
4.3.1.3.1;3.1 Die Diagnoseschritte;47
4.3.1.3.2;3.2 Die Gestaltungskomponenten;49
4.3.1.4;4 Fallbeispiel;50
4.3.1.5;5 Fazit;54
4.3.1.6;Literaturverzeichnis;55
4.4;Prävention und Innovation - Strategische Ausrichtung, aktuelle Fragen und Ausblick ;57
4.4.1;Klaus Henning, Ursula Bach;57
4.4.1.1;1 Einleitung;57
4.4.1.2;2 Warum sind wir in Deutschland so erfolgreich?;58
4.4.1.3;3 Wie sieht das Verhältnis zwischen Innovation und Prävention aus?;62
4.4.1.3.1;3.1 Welche Konsequenzen lassen sich aus dem „Aachener Impuls“ ziehen?;65
4.4.1.4;4 Rahmenbedingung „Deutschland, deine nächsten 15 Jahre“;68
4.4.1.5;5 Was folgen hieraus für Konsequenzen für zukünftige Präventionsstrategien?;70
4.4.1.6;6 Was ist zu tun?;73
4.4.1.7;Literaturverzeichnis;74
4.5;Yes, we can! Warum Deutschland den Kopf nicht in den Sand stecken sollte;77
4.5.1;Klaus Henning, Frank Hees, Ursula Bach, Alan Hansen;77
4.5.1.1;1 Einleitung;77
4.5.1.2;2 Drei Trends und ihre Chancen für Deutschland und Europa;78
4.5.1.2.1;2.1 Mangelware „Junger Mensch“;78
4.5.1.2.2;2.2 „Enabled by Germany“ durch Deutschlands Hidden Champions;79
4.5.1.2.3;2.3 Der global-regionale Homo Zappiens;80
4.5.1.3;3 Wie sind wir vorbereitet?;80
4.5.1.3.1;3.1 Mitarbeiterqualifizierung durch Partizipation und Empowerment;81
4.5.1.3.2;3.2 Servicezentrum: Dienstleistungsprozesse kundenorientiert gestalten;81
4.5.1.3.3;3.3 SInn: Smarte Innovation;82
4.5.1.3.4;3.4 Daraus resultierende Forschungsfragen für die Zukunft;83
4.5.1.4;4 „Ja, aber…“;84
4.5.1.5;Literaturverzeichnis;85
4.6;Management and Optimal Distribution of Large Student Numbers ;87
4.6.1;Sabina Jeschke, Gerald Lach, Robert Luce, Olivier Pfeiffer, Erhard Zorn;87
4.6.1.1;1 Introduction;88
4.6.1.1.1;1.1 Curriculum based course timetabling;88
4.6.1.1.2;1.2 Post enrollment based course timetabling;88
4.6.1.1.3;1.3 Examination timetabling;88
4.6.1.1.4;1.4 Timetabling Student Assistants;89
4.6.1.2;2 Organization of Classes at TU Berlin;89
4.6.1.3;3 Student-Tutorial Assignment;91
4.6.1.4;4 Optimized Assignment of Student Assistants to Tutorials;94
4.6.1.5;5 Administration of Examinations;95
4.6.1.6;6 Administration of Homework;97
4.6.1.7;7 Cost/Performance;97
4.6.1.8;8 Résumé and Perspective;98
4.6.1.9;References;99
4.7;Spirit;101
4.7.1;Sabina Jeschke, Barbara Burr, Peter Göhner, Wolfram Ressel, Wolfgang Schlicht;101
4.7.1.1;1 Introduction;101
4.7.1.2;2 Situation-(Deficit-) Analysis;102
4.7.1.3;3 Objectives concerning different target groups;103
4.7.1.4;4 Implementation of the concept SPIRIT;104
4.7.1.4.1;4.1 Measures for Each Scope of the Life-Cycle:;105
4.7.1.4.1.1;4.1.1 Gender Sensitivity Training Courses for Educators;105
4.7.1.4.1.2;4.1.2 TechToy;105
4.7.1.4.1.3;4.1.3 Exhibition Team University of Stuttgart (ETUS);105
4.7.1.4.1.4;4.1.4 Rent-a-Scientist & SchoolgirlUni;106
4.7.1.4.1.5;4.1.5 Girls' Day;106
4.7.1.4.1.6;4.1.6 Partner Schools;107
4.7.1.4.1.7;4.1.7 Gender Sensitivity Training for Teachers;107
4.7.1.4.1.8;4.1.8 Technology-Camps;107
4.7.1.4.1.9;4.1.9 TechnoClub “Test your University”;108
4.7.1.4.1.10;4.1.10 Studium Experimentale;108
4.7.1.4.1.11;4.1.11 Mentoring “Transition from High School to University”;108
4.7.1.4.1.12;4.1.12 Gender Sensitivity in Technologically-Oriented Courses of Study;109
4.7.1.4.1.13;4.1.13 New Technologically-Oriented Programs;109
4.7.1.4.1.14;4.1.14 Diversity Studies & Technology Management;109
4.7.1.4.1.15;4.1.15 Program for Stipends: “Opportunity”;109
4.7.1.4.1.16;4.1.16 Femtec Region Stuttgart;110
4.7.1.4.1.17;4.1.17 Entrepreneur Initiative SPIRIT;110
4.7.1.4.1.18;4.1.18 Mentoring for Women in Science and Research;110
4.7.1.4.1.19;4.1.19 Mentoring Program “ProFiL BW”;110
4.7.1.4.1.20;4.1.20 “Ladies' Community”;111
4.7.1.4.1.21;4.1.21 Colloquium “Women in Leadership Positions”;111
4.7.1.4.1.22;4.1.22 Family Friendly University;111
4.7.1.4.1.23;4.1.23 Re-Entry Program “SPIRIT returns”;112
4.7.1.4.1.24;4.1.24 Dual Career Service Program “DuCaSUS”;112
4.7.1.4.2;4.2 Comprehensive Measures for the whole Life-Cycle:;112
4.7.1.4.2.1;4.2.1 Chair for “Diversity Studies & Technology Management”;112
4.7.1.4.2.2;4.2.2 Gender Components in New Appointments;113
4.7.1.4.2.3;4.2.3 Media Offensive “Fascination Technology”;113
4.7.1.4.2.4;4.2.4 Media Offensive “SPIRIT”;113
4.7.1.4.2.5;4.2.5 eCRM “SPIRIT”;113
4.7.1.4.2.6;4.2.6 Brain Storming “SPIRIT”;114
4.7.1.4.3;4.3 Measures to Ensure Structural Implementation and Sustainability:;114
4.7.1.4.3.1;4.3.1 Pervasive Implementation throughout the University:;114
4.7.1.4.3.2;4.3.2 Financing:;115
4.7.1.4.3.3;4.3.3 Responsibility -- A priority for the President!;115
4.7.1.5;5 Summary;115
4.7.1.6;References;116
4.8;Going diverse in the two Clusters of Excellence ``Integrative Production Technology for High-wage Countries'' and ``Tailor-Made Fuels from Biomass'' at RWTH Aachen University ;118
4.8.1;Claudia Jooß, René Vossen, Anja Richert, Ingrid Isenhardt;118
4.9;Strategic Transfer Communication in Prevention Research as a Contribution to the Innovative and Competive Ability of Enterprises ;121
4.9.1;Ingo Leisten, Frank Hees;121
4.9.1.1;1 Introduction;121
4.9.1.2;2 Strategic Transfer within Occupational Safety and Health;122
4.9.1.3;3 Interactive, Deep Transfer Through the Integration of Entrepreneurial Practice into the Research Process;124
4.9.1.4;4 Successful Public Transfer to the Stakeholders of Preventive Occupational Safety and Health;125
4.9.1.5;5 Transfer Engineering as a Concept for the Strategic Design of Transfer Communication;125
4.9.1.6;6 Perspective;127
4.9.1.7;References;128
4.10;A Methodology to Reduce Technical Risk in the Development of Telematic Rescue Assistance Systems ;130
4.10.1;Matthias Müller, Michael Protogerakis, Klaus Henning;130
4.10.1.1;1 Introduction;130
4.10.1.2;2 Characterization of Telematic Rescue Assistance Systems;131
4.10.1.3;3 A Methodology for Reducing Technical Risk in the Development of Telematic Rescue Assistance Systems;132
4.10.1.4;4 Conclusion;134
4.10.1.5;References;135
4.11;Defining a universal actor content-element model for exploring social and information networks considering the temporal dynamic ;136
4.11.1;Claudia Müller, Benedikt Meuthrath, Sabina Jeschke;136
4.11.1.1;1 Introduction;136
4.11.1.2;2 Theoretical Foundation;137
4.11.1.2.1;2.1 Universal Actor Content-element Model;139
4.11.1.2.2;2.2 Defining Temporal Collaboration and Wiki-link Networks;140
4.11.1.2.3;2.3 Specifying Measures for Information Spaces;142
4.11.1.2.4;2.4 Applied Software;143
4.11.1.3;3 Scenario;144
4.11.1.4;4 Conclusion and Further Research;146
4.11.1.5;References;146
4.12;A Composite Calculation for Author Activity in Wikis:Accuracy Needed;148
4.12.1;Claudia Müller-Birn, Janette Lehmann, Sabina Jeschke;148
4.12.1.1;1 Introduction;148
4.12.1.2;2 Related Work;149
4.12.1.3;3 Methodology;150
4.12.1.3.1;3.1 Dynamic Collaboration Network;150
4.12.1.3.2;3.2 Action Analysis of Collaboration Networks;151
4.12.1.3.3;3.3 Content Analysis of Collaboration Networks;152
4.12.1.3.4;3.4 Leverage Analysis of Collaboration Networks;152
4.12.1.4;4 Data Collection and Extraction;153
4.12.1.5;5 Results;155
4.12.1.5.1;5.1 Author Activity Based on Edits;156
4.12.1.5.2;5.2 Author Activity Based on Content Significance;157
4.12.1.5.3;5.3 Author Activity Based on Leverage;159
4.12.1.5.4;5.4 Integrated Calculation to Evaluate Author Activity;159
4.12.1.6;6 Conclusion, Discussion and Further Research;162
4.12.1.7;References;163
4.13;Experiences from an International Student and Staff Exchange Program and Some Still Unsolved Mysteries ;165
4.13.1;Olivier Pfeiffer, Sabina Jeschke, Lars Knipping, Nina Reinecke, Erhard Zorn;165
4.13.1.1;1 Overview of the Erasmus Mundus External Co-operation Window (EM ECW);166
4.13.1.2;2 Implementation of the EM ECW at our University;167
4.13.1.3;3 Highlights and Potential of the EM ECW;170
4.13.1.4;4 Future Developments of the Program;172
4.13.1.5;5 Conclusion;172
4.13.1.6;References;172
4.14;A System Architecture for a Telematic Support System in Emergency Medical Services ;174
4.14.1;Michael Protogerakis, Arno Gramatke, Klaus Henning;174
4.14.1.1;1 Motivation;174
4.14.1.2;2 Use Cases for a Telematic Support System in EMS;175
4.14.1.3;3 Requirements;176
4.14.1.3.1;3.1 Functional Requirements;176
4.14.1.3.2;3.2 Non-functional Requirements;177
4.14.1.4;4 Hardware Distribution and Network Architecture;178
4.14.1.5;5 Software Architecture;180
4.14.1.5.1;5.1 Architecture Layers;180
4.14.1.5.2;5.2 Middleware Architecture;181
4.14.1.6;6 Outlook and Conclusion;182
4.14.1.7;References;182
4.15;Designing Agile Processes in Information Management ;183
4.15.1;Uschi Rick, René Vossen, Anja Richert, Klaus Henning;183
4.15.1.1;1 Introduction;183
4.15.1.2;2 State of the Art;184
4.15.1.3;3 Agility;185
4.15.1.4;4 Information Management;186
4.15.1.5;5 Process Design in Agile Information Management;186
4.15.1.5.1;5.1 Roles;187
4.15.1.5.2;5.2 Values and Principles;187
4.15.1.5.3;5.3 Methods;188
4.15.1.6;6 Case Study;189
4.15.1.7;7 Conclusion;190
4.15.1.8;References;190
4.16;Kulturveränderung oder kulturbasierte Veränderung? Eine strategische Entscheidung;193
4.16.1;Robert Schmitt, Thilo Münstermann, Klaus Henning, Alexandra Ottong;193
4.16.1.1;1 Einleitung;194
4.16.1.2;2 Stand der Forschung;194
4.16.1.3;3 Ansatz zur kulturbasierten Veränderung;197
4.16.1.4;4 Vorgehensmodell zur kulturbasierten Veränderung für KMU;199
4.16.1.5;Literaturverzeichnis;203
4.17;Network Management for Clusters of Excellence - A Balanced-Scorecard Approach as a Performance Measurement Tool ;205
4.17.1;Florian Welter, René Vossen, Anja Richert, Ingrid Isenhardt;205
4.17.1.1;1 Introduction;205
4.17.1.2;2 Overview of the Supplementary Cluster Activities;207
4.17.1.3;3 Cluster Internal Performance Measurement;209
4.17.1.4;4 Results of the First Balanced Scorecard Approach;212
4.17.1.4.1;4.1 Results of the Internal Perspective/Research Cooperation;212
4.17.1.4.2;4.2 Results of the Learning and Development Perspective;213
4.17.1.4.3;4.3 Results of the Customer Perspective/Output;214
4.17.1.4.4;4.4 Results of the Financial Perspective;214
4.17.1.5;5 Concluding Remarks;214
4.17.1.6;6 Summary;215
4.17.1.7;References;216
5;Part II Next-generation teaching and learning concepts for universities and the economy;218
5.1;Application of Remote Technology to Electrical PowerSystem Laboratories;219
5.1.1;Saleh Al-Jufout, Sabina Jeschke, Abdullah Y. Al-Zoubi, Jarir Nsour, Olivier Pfeiffer;219
5.1.1.1;1 Introduction;219
5.1.1.1.1;1.1 Remote Laboratories;220
5.1.1.2;2 Electrical Power Laboratory;221
5.1.1.3;3 Remote Power Laboratory;223
5.1.1.4;4 Conclusions;226
5.1.1.5;References;226
5.2;Environments for Work and Learning 2020 ;228
5.2.1;Stefan Brall, Ursula Bach, Frank Hees;228
5.2.1.1;1 Introduction;228
5.2.1.2;2 Research Method;230
5.2.1.3;3 Findings and Discussion;231
5.2.1.3.1;3.1 Introduction;231
5.2.1.3.2;3.2 Assessment of the areas of conflict;231
5.2.1.3.3;3.3 Naming other Areas of Conflict;232
5.2.1.3.4;3.4 A New Dilemma;233
5.2.1.4;4 Conclusion;235
5.2.1.5;References;236
5.3;Developing a PBL-based Rescue Robotics Course;237
5.3.1;Frank Hees, Sabina Jeschke, Nicole Natho, Olivier Pfeiffer;237
5.3.1.1;1 Introduction;238
5.3.1.1.1;1.1 Tasks in Search and Rescue;239
5.3.1.2;2 Related Work;240
5.3.1.3;3 Outline of the Course;242
5.3.1.4;4 Topics to be Covered in the Project;243
5.3.1.4.1;4.1 Reconnaissance and Mapping;244
5.3.1.4.2;4.2 On-Site Surrogates for Off-site Specialists;244
5.3.1.5;5 Summary and Conclusions;245
5.3.1.6;References;245
5.4;Networking Resources for Research and Scientific Education in BW-eLabs ;247
5.4.1;Sabina Jeschke, Eckart Hauck, Michael Krüger, Wolfgang Osten, Olivier Pfeiffer, Thomas Richter;247
5.4.1.1;1 Introduction;248
5.4.1.1.1;1.1 Scientific Networking of Virtual Laboratories and Remote Experiments;248
5.4.1.1.2;1.2 Introduction to BW-eLabs;248
5.4.1.1.3;1.3 Infrastructure of the BW-eLabs;249
5.4.1.2;2 Unique Features and State of Technology;250
5.4.1.2.1;2.1 Current State of Affairs in Baden-Württemberg and Germany in General;250
5.4.1.2.2;2.2 Deployment of a 3D-Engine for Improved Usability;251
5.4.1.2.3;2.3 Document-Management Systems for Scientific Content;251
5.4.1.2.4;2.4 Remote Experiments with Real Objects Using Digital Holography;253
5.4.1.3;3 Demonstrator Scenario Nanotechnology;254
5.4.1.4;4 Demonstrator Scenario Robotics;257
5.4.1.5;5 Acceptance and Usability;260
5.4.1.6;6 Roadmap;261
5.4.1.7;References;262
5.5;Networked Virtual and Remote Laboratories for Research Collaboration in Natural Sciences and Engineering ;265
5.5.1;Sabina Jeschke, Arno Gramatke, Olivier Pfeiffer, Christian Thomsen, Thomas Richter;265
5.5.1.1;1 Introduction;265
5.5.1.2;2 Portal Integration;267
5.5.1.2.1;2.1 Creating a Subject Ontology to Distinct Experiments from Simulations:;267
5.5.1.2.2;2.2 Developing a “Service Broker” as Part of a Role- and Rights-based Module:;268
5.5.1.2.3;2.3 Integrating the Main Focus Points in the 3D Wonderland Engine (Oracle, Formally Know as Sun):;268
5.5.1.3;3 Nanotechnology;268
5.5.1.4;4 Robotics;270
5.5.1.5;5 Digital Holography;271
5.5.1.6;6 Data Infrastructure;272
5.5.1.7;7 Related Work;273
5.5.1.8;8 Conclusion;273
5.5.1.9;References;274
5.6;Natural Sciences in the Information Society First Experiences ;276
5.6.1;Grit Köppel, Sabina Jeschke, Nicole Natho, Lars Knipping, Grit Petschik, Christian Schröder, Erhard Zorn;276
5.6.1.1;1 Introduction;276
5.6.1.2;2 The Galilea Project;277
5.6.1.2.1;2.1 Natural Sciences in the Information Society;278
5.6.1.2.1.1;2.1.1 Bachelor program;278
5.6.1.2.1.2;2.1.2 Master program;279
5.6.1.2.1.3;2.1.3 Mentoring program;279
5.6.1.2.2;2.2 Aim of the Program;280
5.6.1.3;3 Evaluation of the New Courses;281
5.6.1.3.1;3.1 Integrated Lecture: Scientific Information Management;281
5.6.1.3.2;3.2 Integrated Lecture New Media in Teaching and Research;281
5.6.1.3.3;3.3 Mentoring;282
5.6.1.4;4 Summary and Future Work;283
5.6.1.5;References;284
5.7;Bringing Problem Based Learning to Academic Engineering Education using Robotics as the Utility Vehicle ;286
5.7.1;Nicole Natho, Sabina Jeschke, Lars Knipping, Olivier Pfeiffer, Ursula Vollmer, Marc Wilke;286
5.7.1.1;1 Introduction;286
5.7.1.2;2 Problem-Based Learning;287
5.7.1.3;3 Defining Robotics-Projects for PBL;289
5.7.1.4;4 Related Works;291
5.7.1.5;5 Previous Experience and State of Preparation;292
5.7.1.6;6 Conclusion and Outlook;294
5.7.1.7;References;294
5.8;New Media in Education and Research -- a Sophomore Lecture at TU Berlin ;296
5.8.1;Nicole Natho, Sabina Jeschke, Erhard Zorn;296
5.8.1.1;1 Introduction;296
5.8.1.2;2 Concept;298
5.8.1.2.1;2.1 Blended Learning Scenario in Higher Education;298
5.8.1.2.2;2.2 Blended Learning Scenario in Higher Education;300
5.8.1.3;3 OneNote in HigherEducation;300
5.8.1.3.1;3.1 Exemplary Deployment;300
5.8.1.3.2;3.2 Extending the Concept to Mathematics and Natural Sciences;301
5.8.1.4;4 Conclusion and Outlook;302
5.8.1.5;References;303
5.9;Supporting Collaboration in Professional Soft-Skill Training Courses ;305
5.9.1;Oliver Pfeiffer, Sabina Jeschke, Lars Knipping, Nicole Natho;305
5.9.1.1;1 Introduction;305
5.9.1.2;2 Types of Soft-Skill Trainings;306
5.9.1.3;3 Special Characteristics in Soft-Skill Courses;306
5.9.1.4;4 Collaboration in a Room-Based Environment;307
5.9.1.4.1;4.1 Content Orientation vs. Community Orientation;308
5.9.1.4.2;4.2 Structuring Content and Collaboration in Virtual Rooms;309
5.9.1.5;5 Outlook;309
5.9.1.6;References;310
5.10;LiLa: A European Project on Networked Experiments ;311
5.10.1;Thomas Richter, David Boehringer, Sabina Jeschke;311
5.10.1.1;1 Introduction;311
5.10.1.2;2 Related Works;312
5.10.1.2.1;2.1 Differences and Concepts;313
5.10.1.3;3 The LiLa Architecture;313
5.10.1.4;4 Examples and Components;314
5.10.1.4.1;4.1 Remote Experiments;314
5.10.1.4.2;4.2 Virtual Laboratories;315
5.10.1.4.3;4.3 Tutoring Software and Intelligent Assistants;316
5.10.1.4.4;4.4 Cooperation in Virtual Worlds;317
5.10.1.5;5 Partners and Roles;319
5.10.1.5.1;5.1 Work Packages and Partners;319
5.10.1.6;6 Conclusions;320
5.10.1.7;References;321
5.11;VIDEOEASEL - A Flexible Programmable Simulation Environment for Discrete Many Body Systems ;322
5.11.1;Thomas Richter, Sabina Jeschke, Olivier Pfeiffer;322
5.11.1.1;1 Introduction;322
5.11.1.2;2 Mathematical Framework;323
5.11.1.3;3 Implementation;324
5.11.1.4;4 Examples;324
5.11.1.4.1;4.1 The Lattice Gas Model;325
5.11.1.4.2;4.2 The Ising Model;326
5.11.1.4.3;4.3 Stochastic Image Denoising;326
5.11.1.5;5 Evaluation;327
5.11.1.6;6 Conclusion and Outlook;328
5.11.1.7;References;329
5.12;An Intensive Course in Mathematics for Engineers: Experiences and Prospects;331
5.12.1;Mike Scherfner, Sabina Jeschke, Matthias Plaue;331
5.12.1.1;1 Introduction;331
5.12.1.2;2 Requirements for Attending the Course;332
5.12.1.3;3 Requirements for Successfully Completing the Course;332
5.12.1.4;4 Problem Sheets;333
5.12.1.4.1;4.1 Mandatory Exercises;333
5.12.1.4.2;4.2 Optional Exercises;333
5.12.1.5;5 Lectures;334
5.12.1.6;6 Tutorials;335
5.12.1.7;7 Evaluation;336
5.12.1.8;8 Conclusion and Summary;337
5.12.1.9;References;337
5.13;Moderne Studienform: Galilea und der Bachelorstudiengang „Naturwissenschaften in der Informationsgesellschaft“ ;338
5.13.1;Christian Schröder, Sabina Jeschke, Nicole Natho, Olivier Pfeiffer;338
5.13.1.1;1 Das Projekt Galilea;339
5.13.1.1.1;1.1 Der Ansatz von Galilea an der TU Berlin;339
5.13.1.2;2 Das Projekt Galilea;340
5.13.1.2.1;2.1 Die Ziele des Studiengangs;340
5.13.1.2.2;2.2 Aufbau des Studiengangs;341
5.13.1.3;3 Schlussfolgerung;342
5.13.1.4;4 Anhang;344
5.13.1.5;Literaturverzeichnis;345
5.14;Microtraining for Workplace-Related Learning ;347
5.14.1;Anne Carina Thelen, Sascha Daniel Herr, Frank Hees, Sabina Jeschke;347
5.14.1.1;1 Introduction;347
5.14.1.2;2 Training and Learning in The Context of SMEs;348
5.14.1.3;3 Methodology;349
5.14.1.3.1;3.1 The Microtraining Design;349
5.14.1.3.2;3.2 The Microtraining Session;350
5.14.1.3.3;3.3 The Microtraining Cycle;351
5.14.1.3.4;3.4 Evaluation of Microtrainings;352
5.14.1.4;4 Theoretical Foundation;352
5.14.1.4.1;4.1 Social Constructivism Theory;352
5.14.1.4.2;4.2 Tacit Knowledge;353
5.14.1.4.3;4.3 Active Learning;353
5.14.1.5;5 Development of the Microtraining Approach;354
5.14.1.6;6 Conclusion;355
5.14.1.7;References;356
5.15;Teachers need robotics-training, too ;358
5.15.1;Ursula Vollmer, Sabina Jeschke, Barbara Burr, Lars Knipping, Jörg Scheurich, Marc Wilke;358
5.15.1.1;1 Introduction;358
5.15.1.2;2 Concept and Pedagogical Approach;359
5.15.1.2.1;2.1 RoboTeach-AttendanceCourses;359
5.15.1.2.2;2.2 RoboTeach-DistanceLearning;360
5.15.1.2.3;2.3 RoboTeach-OnDemand;360
5.15.1.2.4;2.4 RoboTeach-Material;361
5.15.1.3;3 Embedding;361
5.15.1.3.1;3.1 Embedding in Robinson Program;361
5.15.1.3.2;3.2 Cooperation with Roberta® project;362
5.15.1.4;4 Similar Projects;362
5.15.1.4.1;4.1 Course for Junior High School Teachers in Japan;362
5.15.1.4.2;4.2 Material for Hands-on Robotics Training;362
5.15.1.4.3;4.3 Robotics as Integrating Agent in Primary Education;362
5.15.1.4.4;4.4 Evolution of Robotics Kits;363
5.15.1.5;5 Outlook;363
5.15.1.6;References;363
5.16;RELOAD - A Semantic-based Learning and Knowledge Platform for Employees of the Do-It-Yourself Industry ;364
5.16.1;Florian Welter, Olivier Pfeiffer, Anja Richert, Sabina Jeschke;364
5.16.1.1;1 Introduction;365
5.16.1.2;2 Project Objectives;365
5.16.1.3;3 Methodology and Technology Used;366
5.16.1.4;4 Results And Concluding Remarks;368
5.16.1.5;References;369
5.17;Pre-Freshmen Students Gearing up with Early Bird ;371
5.17.1;Erhard Zorn, Sabina Jeschke, Akiko Kato, Oliver Pfeiffer;371
5.17.1.1;1 Key Features of Early Bird;372
5.17.1.2;2 Motivation;372
5.17.1.3;3 Implementation;373
5.17.1.4;4 Early Bird vs. Regular Courses;374
5.17.1.5;5 Results;376
5.17.1.6;References;377
6;Part III Cognitive IT-supported processes for heterogeneous and cooperative systems;378
6.1;Software Architecture, Knowledge Compiler and Ontology Design for Cognitive Technical Systems Suitable for Controlling Assembly Tasks ;379
6.1.1;Eckart Hauck, Daniel Ewert, Arno Gramatke, Klaus Henning;379
6.1.1.1;1 Introduction;379
6.1.1.2;2 Software Architecture;380
6.1.1.2.1;2.1 Overview;380
6.1.1.2.2;2.2 Presentation Layer;381
6.1.1.2.3;2.3 Planning Layer;381
6.1.1.2.4;2.4 Coordination Layer;381
6.1.1.2.5;2.5 Reactive Layer;382
6.1.1.2.6;2.6 Knowledge Module;382
6.1.1.2.7;2.7 Logging Module ;383
6.1.1.3;3 Knowledge Base;383
6.1.1.4;4 Knowledge Compiler;384
6.1.1.5;5 First Results;385
6.1.1.6;6 Conclusions;386
6.1.1.7;7 Related Work;386
6.1.1.8;References;387
6.2;Sustainable Transport - Knowledge and Innovations at RWTH Aachen University for Europe's Systems of Tomorrow ;388
6.2.1;Klaus Henning, Leonie Petry, Richard Ramakers, Julie Meinhold;388
6.2.1.1;1 Problem Definition;388
6.2.1.1.1;1.1 Non-uniform Growth of Different Traffic Carriers;389
6.2.1.1.2;1.2 Effects of The European Transport Policy;390
6.2.1.2;2 Research Projects of RWTH Aachen University (Extract);391
6.2.1.2.1;2.1 Semitrailers in Advanced Intermodal Logistics (SAIL);391
6.2.1.2.1.1;2.1.1 Project Description;391
6.2.1.2.1.2;2.1.2 Recommendations on Traffic Policy Level;392
6.2.1.2.1.3;2.1.3 Recommendations Concerning Rail Infrastructure;393
6.2.1.2.1.4;2.1.4 Recommendations Concerning Semitrailers and Exchangable Containers;393
6.2.1.2.1.5;2.1.5 Recommendations concerning aggregate wagon;393
6.2.1.2.2;2.2 Intelligent MegaSwapBoxes for Advanced Intermodal Freight Transport (TelliBox);393
6.2.1.2.3;2.3 Development and Analysis of Electronically Coupled Truck Platoons (KONVOI);396
6.2.1.3;3 Summary and Future Perspectives;399
6.2.1.4;References;400
6.3;Benefits of RFID for the Production of hybrid Micro Systems in flexible Production Networks of SMEs ;401
6.3.1;Verena Jänen, Christian Tummel, Klaus Henning;401
6.3.1.1;1 Introduction and objective;401
6.3.1.2;2 The Data Storage Concept;402
6.3.1.3;3 Evaluation and Selection of the Data Storage Concept;404
6.3.1.4;4 Use of RFID-technology;405
6.3.1.5;5 Modeling;406
6.3.1.6;6 Conclusion;407
6.3.1.7;References;407
6.4;Automated Truck Platoons on Motorways -- A Contribution to the Safety on Roads;409
6.4.1;Ralph Kunze, Max Haberstroh, Richard Ramakers, Klaus Henning, Sabina Jeschke;409
6.4.1.1;1 Introduction;409
6.4.1.1.1;1.1 Initial Situation;409
6.4.1.1.2;1.2 Problem Definition;411
6.4.1.2;2 Electronically Coupled Trucks;411
6.4.1.2.1;2.1 The Scenario “Platoon Organized by the Driver”;411
6.4.1.2.2;2.2 The Platoon System;413
6.4.1.3;3 Contribution to the Safety on Roads;415
6.4.1.3.1;3.1 Accidents on German Motorways;415
6.4.1.3.2;3.2 Evaluation of the Safety Benefit;416
6.4.1.4;4 Conclusion;419
6.4.1.5;References;420
6.5;Organization and Operation of Electronically Coupled Truck Platoons on German Motorways ;421
6.5.1;Ralph Kunze, Richard Ramakers, Klaus Henning, Sabina Jeschke;421
6.5.1.1;1 Introduction;421
6.5.1.1.1;1.1 The Approach;422
6.5.1.1.2;1.2 Objective;422
6.5.1.2;2 The Scenario “Driver Organized Truck Platoons”;422
6.5.1.3;3 The Platoon System;424
6.5.1.4;4 Driver Information System (DIS);425
6.5.1.4.1;4.1 Requirements Specification for the Software Architecture;426
6.5.1.4.2;4.2 Design of the Software Architecture;428
6.5.1.4.2.1;4.2.1 Model-View-Controller (MVC) architecture;428
6.5.1.4.3;4.3 Implementation of the Software-Architecture;429
6.5.1.4.4;4.4 Trial Implementation;431
6.5.1.5;5 Conclusion;432
6.5.1.6;References;432
6.6;Electronically Coupled Truck Platoons on German Highways ;434
6.6.1;Richard Ramakers, Klaus Henning, Stefan Gies, Dirk Abel, Max Haberstroh;434
6.6.1.1;1 Introduction;434
6.6.1.1.1;1.1 Problem Definition;434
6.6.1.1.2;1.2 Objective;435
6.6.1.1.3;1.3 Proceeding;435
6.6.1.2;2 The Scenario “Platoons Organized by the Driver”;435
6.6.1.3;3 The Platoon System;437
6.6.1.3.1;3.1 Driver Information System (DIS);438
6.6.1.3.1.1;3.1.1 Overview -- The DIS as the Information Manager;438
6.6.1.4;4 Trial Implementation in Four Steps;439
6.6.1.4.1;4.1 Process of the Trial Implementation;439
6.6.1.4.2;4.2 Results of the System Tests (Step 1);439
6.6.1.4.3;4.3 Results of the Acceptance Tests (step 2);439
6.6.1.4.3.1;4.3.1 Process of the acceptance investigation;439
6.6.1.4.3.2;4.3.2 Results of the pre-acceptance phase;440
6.6.1.4.3.3;4.3.3 Results of the acceptance phase;441
6.6.1.4.3.4;4.3.4 Trial implementation on test tracks and motorways and the evaluation phase on motorways in real traffic (step 3 and 4);442
6.6.1.5;5 Conclusion;443
6.6.1.6;References;444
6.7;Determination of the Order of Electronically Coupled Trucks on German Motorways ;445
6.7.1;Christian Tummel, Ralph Kunze, Klaus Henning;445
6.7.1.1;1 Introduction;445
6.7.1.1.1;1.1 Problem Definition;445
6.7.1.1.2;1.2 The Approach;446
6.7.1.1.3;1.3 Objective;446
6.7.1.2;2 The Scenario ``Driver Organized Truck Platoons'';447
6.7.1.3;3 The Platoon System;448
6.7.1.4;4 Algorithm for the Determination of the Order of Electronically coupled Trucks;449
6.7.1.4.1;4.1 Purpose for the Determination of an Order of Electronically Coupled Trucks;449
6.7.1.4.2;4.2 Statement of the Problem;450
6.7.1.4.3;4.3 Definitions & Formalisms;451
6.7.1.4.4;4.4 Determination of the Order;455
6.7.1.4.5;4.5 Correctness and Reliability of the Determinated Order;457
6.7.1.5;5 Conclusions;458
6.7.1.6;References;458
6.8;RENS -- Enabling A Robot to Identify A Person ;459
6.8.1;Xin Yan, Sabina Jeschke, Hinrich Schütze, Amit Dubey, Marc Wilke;459
6.8.1.1;1 Introduction;459
6.8.1.2;2 Related Work;460
6.8.1.3;3 System Description;461
6.8.1.3.1;3.1 Preprocessing;461
6.8.1.3.2;3.2 Personal Identity Ascertainment (PIA);461
6.8.1.3.3;3.3 Information Source Builder (ISB);463
6.8.1.3.4;3.4 Records Extraction (RE);463
6.8.1.3.5;3.5 Records Selection (RS);465
6.8.1.3.6;3.6 Business Card Generation (BCG);466
6.8.1.3.7;3.7 Assumptions and Preconsiderations;466
6.8.1.4;4 Empirical Evaluations;466
6.8.1.4.1;4.1 Metrics;467
6.8.1.4.2;4.2 Baseline;467
6.8.1.4.3;4.3 Results;468
6.8.1.4.4;4.4 Discussion;468
6.8.1.5;5 Conclusion;469
6.8.1.6;References;469
7;Part IV Target group-adapted user models for innovation and technology development processes;471
7.1;Open Innovation - Strategie der offenen Unternehmensgrenzen für KMU;472
7.1.1;Sabine Bischoff, Gergana Aleksandrova, Paul Flachskampf;472
7.1.1.1;1 Einleitung;473
7.1.1.2;2 Stand der Forschung;474
7.1.1.3;3 Auswirkungen von Open Innovation auf den Ebenen M-O-T;478
7.1.1.4;4 Veränderte Organisationsstrukturen für KMU;480
7.1.1.5;5 Fazit;483
7.1.1.6;Literaturverzeichnis;483
7.2;Criteria for Age Based Design of Active Vehicle Safety Systems ;486
7.2.1;Max Haberstroh, Max Klingender, Richard Ramakers, Klaus Henning;486
7.2.1.1;1 Introduction;486
7.2.1.2;2 Screening Of Eligible Advanced Driver Assistance Systems And Elements;487
7.2.1.2.1;2.1 Market Analysis;487
7.2.1.2.2;2.2 Requirement Analysis of Elderly People Regarding Advanced Driver Assistance Systems;488
7.2.1.3;3 Research Design and Realization;488
7.2.1.3.1;3.1 Advanced Driver Assistance Systems;488
7.2.1.3.2;3.2 Experimental Vehicle;489
7.2.1.3.3;3.3 Experimental Arrangement;489
7.2.1.3.4;3.4 Acceptance and Workload investigation;490
7.2.1.3.5;3.5 Sequence of the Experimental Rides;491
7.2.1.4;4 General Data of Probands of Acceptance Investigation;492
7.2.1.5;5 Results of the Workload Investigation;494
7.2.1.6;6 Results of Driving Data;495
7.2.1.7;7 Conclusion;496
7.2.1.8;References;496
7.3;Dynaxibility for Innovation -- Global trends in the field of “Working, Learning, Developing Skills”;498
7.3.1;Klaus Henning, Frank Hees, Alan Hansen;498
7.3.1.1;1 IMO -- International Monitoring;498
7.3.1.1.1;1.1 Identify Trends and Dilemmas;498
7.3.1.1.2;1.2 Coping with Dynaxity;500
7.3.1.2;2 Developments and Trends in the Future Clusters Working, Learning and Developing Skills;501
7.3.1.2.1;2.1 The 2020 Work Environment ;501
7.3.1.2.2;2.2 Learning 2020;503
7.3.1.2.3;2.3 Competence Development 2020;503
7.3.1.3;3 Outlook -- Surfing Dynaxity;505
7.3.1.4;References;508
7.4;Größere Nutzfahrzeuge - länger und schwerer? Chancen und Risiken für Europa ;509
7.4.1;Max Klingender, Richard Ramakers, Klaus Henning;509
7.4.1.1;1 Einführung;510
7.4.1.2;2 Methodischer Ansatz der Studie;512
7.4.1.3;3 Definition der Untersuchungsszenarien;513
7.4.1.4;4 Analyse ausgewählter Effekte größerer Nutzfahrzeuge;515
7.4.1.4.1;4.1 Transport-Nachfrage und Modal Split;515
7.4.1.4.2;4.2 Verkehrssicherheit;516
7.4.1.4.2.1;4.2.1 Sichtfeld;516
7.4.1.4.2.2;4.2.2 Brems- und Beschleunigungsvermögen;517
7.4.1.4.2.3;4.2.3 Fahrdynamik und Manövrierfähigkeit;518
7.4.1.4.2.4;4.2.4 Unfall-Partnerschutz;518
7.4.1.4.2.5;4.2.5 Aktuelle Sicherheitstechnologien;519
7.4.1.4.2.6;4.2.6 Risikofaktoren und Unfallfolgekosten;520
7.4.1.4.3;4.3 Infrastruktur;521
7.4.1.4.4;4.4 Umwelteinflüsse;522
7.4.1.4.4.1;4.4.1 Energieeffizienz und CO2-Emissionen;522
7.4.1.4.4.2;4.4.2 Rußpartikel- und Stickoxid-Emissionen;523
7.4.1.5;5 Kosten-Nutzen-Analyse größerer Nutzfahrzeuge;523
7.4.1.6;6 Schlussfolgerungen;526
7.4.1.7;7 Formelzeichen und Indizes;526
7.4.1.8;Literaturverzeichnis;526
7.5;In-depth Safety Impact Study on longer and/or heavier commercial vehicles in Europe ;528
7.5.1;Max Klingender, Richard Ramakers, Klaus Henning;528
7.5.1.1;1 Introduction;528
7.5.1.2;2 Methodology of the In-depth Safety Analysis;529
7.5.1.2.1;2.1 General Introduction;529
7.5.1.2.2;2.2 Current Directive and Assessed Vehicle Configurations;530
7.5.1.3;3 Results and Discussion;531
7.5.1.3.1;3.1 Field of View;531
7.5.1.3.2;3.2 Acceleration -- Braking;532
7.5.1.3.3;3.3 Handling Characteristics;533
7.5.1.3.4;3.4 Counterpart Protection;535
7.5.1.3.5;3.5 Human and Environmental Factors;536
7.5.1.3.6;3.6 State-of-the-art Safety Technologies;537
7.5.1.3.7;3.7 Accident Costs;538
7.5.1.4;4 Conclusion;539
7.5.1.5;References;540
7.6;Economic Assessment of Innovations -- Application of the Value Oriented Cost-Effectiveness Estimation on Electronically Coupled Trucks ;541
7.6.1;Ralph Kunze, Sabine Bischoff, Paul Flachskampf;541
7.6.1.1;1 Introduction;542
7.6.1.1.1;1.1 Initial Situation;542
7.6.1.1.2;1.2 Problem Definition;543
7.6.1.2;2 Electronically coupled Trucks;544
7.6.1.2.1;2.1 The Scenario “Driver Organized Truck Platoons”;544
7.6.1.2.2;2.2 The Platoon System;544
7.6.1.3;3 Introduction into the Value Oriented Cost-Effectiveness Estimation;546
7.6.1.4;4 Application of the Value Oriented Cost-Effectiveness Estimation on Electronically Coupled Trucks;548
7.6.1.4.1;4.1 Initial Situation;548
7.6.1.4.2;4.2 System “Freight-Forwarding Company”;548
7.6.1.4.3;4.3 Results of the Value Oriented Cost-Effectiveness Estimation of a Freight-Forwarding Company;548
7.6.1.5;5 Conclusion;549
7.6.1.6;References;550
7.7;User Acceptance as a Key to Success for the Implementation of a Telematic Support System in German Emergency Medical Services ;551
7.7.1;Marie-Thérèse Schneiders, Michael Protogerakis, Ingrid Isenhardt;551
7.7.1.1;1 Introduction;552
7.7.1.2;2 Methodology;553
7.7.1.3;3 Results;555
7.7.1.4;4 Conclusion;556
7.7.1.5;References;556
7.8;Benutzungsorientierte Entwicklung barrierefreier Benutzungsschnittstellen ;557
7.8.1;Helmut Vieritz, Sabina Jeschke, Olivier Pfeiffer;557
7.8.1.1;1 Einleitung;557
7.8.1.2;2 Das Vorgehensmodell;559
7.8.1.2.1;2.1 Aufgabenanalyse und Mensch-Maschine Dialog;560
7.8.1.2.2;2.2 Das Abstrakte Präsentationsmodell;563
7.8.1.2.3;2.3 Konkretes Design und Layout der Benutzungsschnittstelle;564
7.8.1.3;3 Schlussteil;565
7.8.1.4;Literaturverzeichnis;566
7.9;Using Web Accessibility Patterns for Web Application Development ;567
7.9.1;Helmut Vieritz, Sabina Jeschke, Olivier Pfeiffer;567
7.9.1.1;1 Introduction;567
7.9.1.2;2 Related Work;569
7.9.1.3;3 Web Accessibility Pattern;570
7.9.1.3.1;3.1 Web Accessibility Patterns concerning: Overview, Orientation and Navigation;571
7.9.1.4;4 Extending UWE for Accessibility;574
7.9.1.4.1;4.1 Integration of Web Accessibility Patterns;579
7.9.1.5;5 Conclusion;581
7.9.1.6;References;581
8;Part V Semantic networks and ontologies for complex value chains and virtual environments;583
8.1;Crystalline Ge1-xSnx Heterostructures in Lateral High-Speed Devices ;584
8.1.1;Sabina Jeschke, Olivier Pfeiffer, Joerg Schulze, Marc Wilke;584
8.1.1.1;1 Introduction;584
8.1.1.2;2 Expected Outcome;585
8.1.1.3;3 Description on the Ongoing Activities;586
8.1.1.4;4 Embedding Into NetLabs and Strengthening Research Cooperation;589
8.1.1.5;5 Related Work;590
8.1.1.6;6 Roadmap;591
8.1.1.7;7 Conclusion;592
8.1.1.8;References;593
8.2;Digitale Produktion via Enterprise Application Integration;596
8.2.1;Tobias Meisen, Philipp Meisen, Daniel Schilberg, Sabina Jeschke;596
8.2.1.1;1 Einleitung;596
8.2.1.2;2 Stand der Technik;597
8.2.1.3;3 Anwendungsfall;600
8.2.1.4;4 Architektur des Frameworks;601
8.2.1.4.1;4.1 Systemarchitektur;601
8.2.1.4.2;4.2 Softwarearchitektur;602
8.2.1.5;5 Anwendung des Frameworks;605
8.2.1.6;6 Fazit;607
8.2.1.7;7 Danksagung;608
8.2.1.8;Literaturverzeichnis;608
8.3;Dynamische Gruppenarbeit ;610
8.3.1;Thilo Münstermann, Jens Völzke, Paul Flachskampf;610
8.3.1.1;1 Einleitung;610
8.3.1.2;2 Vorgehensweise und erreichte Ergebnisse;612
8.3.1.3;3 Dynamische Gruppenwechsel durch einen virtuellen Marktplatz;612
8.3.1.3.1;3.1 Überblick;612
8.3.1.3.2;3.2 Idee des virtuellen Marktplatzes;613
8.3.1.3.3;3.3 Mitarbeiter anfragen;614
8.3.1.3.4;3.4 Maschinen anfragen;616
8.3.1.3.5;3.5 Arbeitsschritte anbieten;616
8.3.1.3.6;3.6 Versteigerungen;617
8.3.1.3.7;3.7 Zusammenfassung;618
8.3.1.4;4 Methode zur Entgeltfindung in Gruppen mit wechselnder Zusammensetzung;618
8.3.1.4.1;4.1 Grundidee der Methode;618
8.3.1.4.2;4.2 Entlohnungsfaktoren;619
8.3.1.5;5 Zusammenfassung und Ausblick;620
8.3.1.6;Literaturverzeichnis;620
8.4;Knowledge Base Concepts in the KEA System Combined with Social Networking Techniques ;622
8.4.1;Nicole Natho, Sabina Jeschke, Marc Wilke, Olivier Pfeiffer;622
8.4.1.1;1 Introduction;622
8.4.1.2;2 Literature Review;625
8.4.1.3;3 The KEA -- System;626
8.4.1.4;4 KEA’s Knowledge Bases System;627
8.4.1.4.1;4.1 Knowledge Base Concept;628
8.4.1.4.2;4.2 Merging Concepts;628
8.4.1.5;5 Social networking in KEA;629
8.4.1.5.1;5.1 Database Concept;629
8.4.1.5.2;5.2 Technical Concept;630
8.4.1.5.3;5.3 Merging Concept with Social Networking;631
8.4.1.6;6 Conclusion and Future Work;634
8.4.1.7;References;636
8.5;Enterprise Application Integration für die virtuelle Produktion ;638
8.5.1;Daniel Schilberg, Tobias Meisen, Philippe Cerfontaine, Sabina Jeschke;638
8.5.1.1;1 Einleitung;638
8.5.1.2;2 Problemstellung;639
8.5.1.3;3 Stand der Technik;640
8.5.1.4;4 Datenintegration;643
8.5.1.5;5 Anwendungsfall;644
8.5.1.6;6 Zusammenfassung und Ausblick;645
8.5.1.7;Literaturverzeichnis;646
8.6;Ontology Based Semantic Interconnection of Distributed Numerical Simulations for Virtual Production ;647
8.6.1;Daniel Schilberg, Tobias Meisen, Klaus Henning;647
8.6.1.1;1 Introduction;647
8.6.1.2;2 Use Case;648
8.6.1.3;3 Simulation Platform;650
8.6.1.3.1;3.1 Converter;651
8.6.1.3.2;3.2 Enrichment;652
8.6.1.3.3;3.3 Data Management;654
8.6.1.4;4 Conclusion;654
8.6.1.5;References;656
8.7;Verkettung von Prozesssimulationen für die virtuelle Produktion ;657
8.7.1;Daniel Schilberg, Arno Gramatke, Klaus Henning;657
8.7.1.1;1 Einleitung;657
8.7.1.2;2 Anwendungsfall;658
8.7.1.3;3 Anforderungen an eine Simulationsplattform;659
8.7.1.4;4 Simulationsplattform zur Verkettung von Prozesssimulationen;660
8.7.1.4.1;4.1 Architektur der Simulationsplattform;660
8.7.1.4.2;4.2 Konverter;662
8.7.1.4.3;4.3 Enrichment;663
8.7.1.5;5 Zusammenfassung;664
8.7.1.6;Literaturverzeichnis;664
8.8;Monographs and Book Contributions Published at the ZLW/IMA & IfU;665


Ihre Fragen, Wünsche oder Anmerkungen
Vorname*
Nachname*
Ihre E-Mail-Adresse*
Kundennr.
Ihre Nachricht*
Lediglich mit * gekennzeichnete Felder sind Pflichtfelder.
Wenn Sie die im Kontaktformular eingegebenen Daten durch Klick auf den nachfolgenden Button übersenden, erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Ihr Angaben für die Beantwortung Ihrer Anfrage verwenden. Selbstverständlich werden Ihre Daten vertraulich behandelt und nicht an Dritte weitergegeben. Sie können der Verwendung Ihrer Daten jederzeit widersprechen. Das Datenhandling bei Sack Fachmedien erklären wir Ihnen in unserer Datenschutzerklärung.